Vi funderar att skaffa fiber från Telia via vår samfällighet och funderar om man kan få hela kostnaden betald av Telia eller hur funkar det? Måste varje hushåll betala en avgift fast vi skulle låsa oss till Telia?
 
Det är säkerligen olika från fall till fall.
När jag valde telia fiber så skickade de ut en specifik offert för installation för just mitt hus.
Det är ju flera faktorer som styr kostnaden, dels hur långt man måste dra fibern, hur många som vill ansluta sig, är det många i ett område så blir säkerligen priset annorlunda mot om det är ett fåtal.

Dock så tror jag inte att telia kommer stå för hela kalaset, frågan är nog snarare hur mycket var en av fastigheterna kommer få betala, jag fik betala nästan 17 000kr för installation och då var rör dragna till tomtgränsen.
 
Beror oxo på hur stor samfälligheten är. Vi kunde inte dra ihop oss då vi är 22 fastigheter och bara 8-10 intresserade. En annan samfällighet i närheten var det inga problem, men de var mer än 150.

...och så måste man se över vad det står i stadgarna. Vet detta av erfarenhet.
 
Redigerat:
Då får man räkna med minst 15 000:- per hushåll då iaf Ja vi är ju inte så stora... enbart 32 hushåll.

Men vad menar du man behöver se över i stadgarna?
 
I en samfällighet brukar man förhandla som "företag" eftersom det är en juridisk organisation. Stämman beslutar då om gemensam installation eller enskild. Vid gemensamma brukar alla "måsta" gå med direkt så då skulle ni redan vara anslutna så det är antagligen inte då ett alternativ...
Enskild anslutning betalar du själv och om det är Öppen Fiber behöver du inte ta Telia som leverantör av tjänster. Dock är det då Telia Operator Business som installerar fibern.
"Äger" Telia området kan du ta en bindningstid och få installationen billigare men tänk på att du då sitter med bindningstiden om du flyttar och en ny ägare inte vill ta över anslutningen.
Vi i Ekerö kommun betalar 15.700 kr för anslutning av Öppen fiber. Vi har ingen möjlighet att påverka anslutningen.
 
Avalin skrev:
vad menar du man behöver se över i stadgarna?
Som Anders beskriver så bestämmer stämman om ni skall ha förhandla med t.ex Telia. Om alla går med på detta och ni röstar igenom det så måste det även (enkelt beskrivet) stå med i stadgarna att samfällighetens verksamhetsområde även omfattar bredband. Har ni, som vi, stadgar från hedenhös så måste de skrivas om. Länstyrelsen tar en nätt avgift för detta, om jag inte minns fel drygt 20kkr. Går säkert att komma runt detta på flera sätt dock...
 
I Eslöv kostar fiber 12000 kr, öppet stadsnät, Ringsjö Energi. Som jämförelse.
 
Priserna varierar nog en hel del, mycket beror ju på hur operatörerna valt att fördela anslutningsavgiften och månadskostnaden.
Jag har 2 fiberlinor inn i huset.
Stadsnät 3995kr i anslutningsavgift men helt galna 450kr i månaden för 50mbit..
Telia tog strax under 17000kr i ansluntingsavgift men hade kampanj på 100mbit för 235kr i månaden.

Just nu kör jag på stadsnätet pga att deras rör osv inte räckte när vi skulle dra in rören innan gjutning av plattan, de totalvägrade att fixa detta om vi inte tecknade abb, så det var tecka abb eller ha anslutningarna halvvägs indragna.
Telia är inkopplat och väntar bara på att bidningstiden ska rinna ut för stadsnätet, varför betala dubbla månadskostnaden och få hälften så mycket levererat....
 
Ni ska absolut inte låta telia kosta på allting å kommer ni aldrig kunna byta, se till att ni äger stamnätet och att avtalet löper på max 2 år.
 
B
japp, instämmer, bet bästa för er totalekonomiskt, det är att ni som samfällighet bekostar installation av ert nät i området, sen tar ni tex en gruppanslutning på valbar tid, då kan ni få ner månadsutgiften väldigt mycket.

låt er inte skrämmas av den initiala utgiften för nätet, det är något ni har som tillgång i fastigheten och som är ert trumfkort när ni ska förhandla om priserna på tjänsten.

om ni också bekostar aktiv utrustning (med anvisning från leverantör) kommer ni kunna komma ner i ca 60 kr i mån för 100/100 kollektivt... beroende lite på vad det finns i närheten.
 
Bekosta ingen utrustning låt leverantören stå för det, det blir billigare i längden än att köpa egen och hyra in nån för driften.

Och det går att komma undan rejält billigt kolla med ownit , tele2 m.m.
 
B
jag håller inte med dig Andy78, i många fall är teknisk livslängd längre än avtalstiden, och då måste leverantören säkra upp att få in alla kostnader på den tiden. vilket gör att det blir dyrare, dock går det ju avtala att när utrustningen är avskriven och fortfarande fungera skall den ej räknas med i tjänstepriset och på så vis justera det.

nackdelen är att det ofta leder till långa bindningstider.. men en klar fördel är att slippa bekymren med att äga utrustnignen.

det som ni absolut ska se till att äga i samfälligheten är det passiva nätet. bättre ni betalar 10000 kr var (vilket ofta blir mindre i en samfällighet) och sen få låt oss säga 150 kr billigare tjänst i månaden, då har ni snart tjänat in de där 10000 kr...

men, men , det finns för och nackdelar, dock har ni redan en samfällighet. ett klart smidigt alternativ är att ni låter bygga ert egna passiva nät, sen tar ni in någon som driftar ett så kallat öppet nät, och förhandlar då om vilka priser den kommunikations operatören kommer ta av sina tjänsteleverantörer
 
ok, och vem ska drifta utrustningen som man köper in?
"och då måste leverantören säkra upp att få in alla kostnader på den tiden."
Det här stämmer inte alltid heller om kunden byter leverantör så ta utrustningen tillbaka och används av annan kund så det finns inget alls som säger att kostnaden för utrustningen måste täckas av första kund den köps till på 12 , 24 månader eller vad det nu kan vara.
 
Redigerat:
B
om kapitalkostnaden tas av föreningen/kunden underlättar det, men drift sköts av leverantören.

hur som hellst, långa bindningstider är inte bra....
 
Det går att få det inkluderat på ett 24 månadersavtal jag körde stenhårt på det när jag var med och tog fram leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.