hempularen skrev:
Har du pengar att köpa ett hus för så har du rätt att köpa ett hus. Skulle man föra tankarna om kompetenskravet vidare så är det bara vi som kan lite elektronik och programmering som borde ha rätt att köpa en dator, eller telefon osv...

Eller borde man inte införa en enkel kontroll så att ingen köper en lampa om man inte begriper Ohms lag och lite annan enklare ellära?
Bara för att sätta saker i korrelation mellan kund och säljare så tar jag ett annat exempel:

Om du utan kunskap går och beställer en dator hos en datortillverkare så får du din dator med standardkonfiguration, där tillverkaren har valt konfiguration åt dig. Som normalt bygger på vad de flesta nöjer sig med för det prisläget.

Vill man ha en anpassad dator efter ens eget behov bör man läsa på. Det betyder inte att man ska gå och lära sig hur man monterar dator eller programmerar ett operativsystem men man bör åtminstone ha koll på vilka program man kommer att använda för att kunna beställa en dator som klarar av det. Annars kan man inte säga att datorn är dålig.

Vissa 3D-animatörer föredrar mer CPU framför RAM för renderingar, medan illustratörer föredrar RAM framför CPU så om budgetet är givet får man göra prioriteringar och det är där det behövs lite kunskap hos kunden.

Skulle inte pengarna eller tiden vara några problem så är det bara att maxa alla features.
 
Visst, men nu var frågan om man skulle behöva ngn. form av "certifikat" för att få lov att handla överhuvudtaget.
 
KtjL i princip. " En konsument vet inget, kan inte och har inget ansvar. Konsumentenhar alltid rätt." Det jag saknar, har säkert påpekats tidigare, att en konsument (K) som skall göra den största affären i sitt liv, köpa hus för ca 2,5-4 milj inte tar reda på vad han vill ha och vad som gäller. T ex kolla upp entreprenör, husleverantör etc. K behöver en mentor för att handla. K är mer noggrann och kollar mer när K köper bil. K behöver inte vara ingenjör men behöver stöd. En affärside`?
 
  • Gilla
Elisen
  • Laddar…
hempularen skrev:
Visst, men nu var frågan om man skulle behöva ngn. form av "certifikat" för att få lov att handla överhuvudtaget.
Ja, på något sätt lyckades man vända på diskussionen lite sarkastiskt. Om det skulle få vara en rättighet att köpa ditten eller datten?

Brännpunkten är inte rättigheten att få köpa saker, utan rättigheten att klaga på produkten/tjänsten man köper.

Man köper vad man vill, men klaga ska man göra utifrån ens research samt vilja att kommunicera i tidigt skede och under processen.

Nu reserverar jag mig för direkta fel hos produkten eller tjänsten, då har kunden alltid rätt att klaga, så dessa typer av fall behöver vi inte blanda ihop i denna diskussion.
 
seniorkonsult skrev:
#23; citat"Det var ju normalt enligt vår plattsättare som auktoriserad i GVK, det var vårt fel som valt plattor som inte hade rundad kant o.s.v.".
Struntprat. Denna plattsättare måste ha köpt sin auktorisation på Blocket. 5 mm fogsprång är långt över vad kraven.
Vet inte om du menar att jag "struntpratar", eller att just han struntpratade? Hoppas sistnämnda, för det var ju precis rätt ord. Kan ge dig namnet på firman i ett PM om du vill så kan du själv angående behörighet. Han försökte det klassiska, normalisera saker som är fel. Har fler exempel på sådant.
Detta med branchtillhörighet hjälper ju inte mkt...

Jag skrev väl dock fel, jag skrev plattsättaren, skulle väl skrivit ägaren. Det var ju honom jag fick dra det hela med. Han hade inte koll på vilka fogsprång som var tillåtna i huvudet om jag säger så...utan skyllde på allt möjligt som inte var relevant.

Det är inte det enda underliga jag upplevt när det gäller komptensnivån från diverse firmor...
Man undrar ibland om de verkligen jobbar med det de säger sig jobba med. Eller om inte annat, om de verkligen är intresserade av sitt jobb, och att göra ett bra sådant.

Jag kan iaf inte hitta en enda branch där det är så lite krav, och där man kommer undan med så mkt fel när det handlar om så stora pengar.
 
seniorkonsult skrev:
KtjL i princip. " En konsument vet inget, kan inte och har inget ansvar. Konsumentenhar alltid rätt." Det jag saknar, har säkert påpekats tidigare, att en konsument (K) som skall göra den största affären i sitt liv, köpa hus för ca 2,5-4 milj inte tar reda på vad han vill ha och vad som gäller. T ex kolla upp entreprenör, husleverantör etc. K behöver en mentor för att handla. K är mer noggrann och kollar mer när K köper bil. K behöver inte vara ingenjör men behöver stöd. En affärside`?
Hur mkt du än kan och kollar, kan du aldrig vara säker på att den fina firman inte skickar en nyanställd klåpare de inte har koll på som saboterar t.ex. ett badrum. Fel blir det alltid, har själv inget problem med det sålänge firman i fråga har ambitionen att göra rätt för sig, problemet är väl att det är så oerhört jäkla svårt att driva på saker och få dem rättade.

I mitt eget fall har det aldrig varit någon fråga om vad som ska göras o.s.v. Ritningar fanns från Trivselhus ner till varenda skruv och spik i hela huset. Så länge det görs enligt det så får man vara nöjd som kund och kan inte säga så mkt. Det är mer när det börjar dyka upp fel som det oftast blir trubbel och då hamnar man lätt i kläm oavsett hur duktig du än är. Det är då allt ställs på sin spets. Alla vill gärna skylla på varandra då. Jag kan dra fler exempel, med risk för att jag blir upprörd såhär på lördagkvällen...

Tanken är väl att kontrollansvarig ska vara den personen numera, eller om inte annat borde det bli så. Men att agera extern konsult i ärendet är ju möjligt, och det finns väl de som gör, men få vill betala för. Och frågan är om det ska vara nödvändigt. Blir lite kaka på kaka om kontrollansvarig fungerade så som man skulle önska sig.
 
Redigerat:
End skrev:
Bara för att sätta saker i korrelation mellan kund och säljare så tar jag ett annat exempel:

Om du utan kunskap går och beställer en dator hos en datortillverkare så får du din dator med standardkonfiguration, där tillverkaren har valt konfiguration åt dig. Som normalt bygger på vad de flesta nöjer sig med för det prisläget.

Vill man ha en anpassad dator efter ens eget behov bör man läsa på. Det betyder inte att man ska gå och lära sig hur man monterar dator eller programmerar ett operativsystem men man bör åtminstone ha koll på vilka program man kommer att använda för att kunna beställa en dator som klarar av det. Annars kan man inte säga att datorn är dålig.

Vissa 3D-animatörer föredrar mer CPU framför RAM för renderingar, medan illustratörer föredrar RAM framför CPU så om budgetet är givet får man göra prioriteringar och det är där det behövs lite kunskap hos kunden.

Skulle inte pengarna eller tiden vara några problem så är det bara att maxa alla features.
Där får man ju sannolikt det man beställt i slutändan, det är lätt att bedöma om delarna i datorn fungerar eller ej.
Det blir inte en massa gråzoner för vad som är fel och inte. Dessutom är det ju oerhört mkt lättare att reklamera en TV eller dator än utförandet av ett badrum t.ex. :)

Och även jämfört med att reklamera utförandet av t.ex. taklister och hänvisa till AMA för att dra ett exempel på en gråzon...och där nån kan vara nöjd, en annan inte...baserat på det jag skrev i mitt första inlägg för dagen.
 
Ja men det är inte säkert att datorn du beställer är rätt dator för dig.

En kontorist kanske skulle prioritera snabb uppstart framför multitaskning, så då är det bättre att lägga pengarna på SSD hårddisk än ytterligare RAM-minne.
Någon annan kanske vill ha mer lagring och då skulle mekanisk hårddisk vara bättre.
Ingen av dessa datorer är dåliga på något sätt utan är lämpliga för olika användare.

Samma sak gäller inom bygg, har man inga specifika önskemål får man standardutförande baserat på genomsnittet där det görs en avvägning mellan prestanda/pris.
 
End skrev:
Ja men det är inte säkert att datorn du beställer är rätt dator för dig.

En kontorist kanske skulle prioritera snabb uppstart framför multitaskning, så då är det bättre att lägga pengarna på SSD hårddisk än ytterligare RAM-minne.
Någon annan kanske vill ha mer lagring och då skulle mekanisk hårddisk vara bättre.
Ingen av dessa datorer är dåliga på något sätt utan är lämpliga för olika användare.

Samma sak gäller inom bygg, har man inga specifika önskemål får man standardutförande baserat på genomsnittet där det görs en avvägning mellan prestanda/pris.
Ja, nu kanske det svävat iväg, i mitt eget fall är det ett standardbadrum t.ex. Jag hade inte beställt 5mm fogsprång t.ex. Beställer man fel är det en annan sak. Det jag tar upp i tråden rör inte huruvida jag beställt något fel, eller om huset är rätt för mig. Det jag har beställt är beställt, och jag har inte ändrat en enda grej under tiden, men vill det ska vara utfört på rätt sätt. Och berör mer frågan om hur olika personer kan se saker så olika som TS tog upp.

Det här andra om att köparen inte alltid vet vad de vill ha är ju en annan femma. Och visst krävs det kunskap bygga ett hus. Men orimligt mkt enligt mig om den inblandade branchen fungerade bättre med fler seriösa aktörer.

Men det är fel att jämföra brancher och brancher på detta sätt då byggbranchen har sina toleranser för "fel" inom rimliga gränser. Därav gråzonen jag menar, som både plattsättare och byggare glatt hänvisar till, och hoppas man inte ska kolla upp det noga.
 
Har inte läst alla inlägg noggrant, kanske upprepar jag ngt...men tack för påminnelsen att detta är ett konsumentforum. Vi har aldrig klagat på sned kakelplatta, repa här och repa där. Men nä'r man bygger med totalentreprenad och får rena byggfel som ger stora effekter och dessa byggfel representerar avsteg från konstruktionsritning...Kan säga att jag är en som generellt sett ser på livet som ett halvfullt glas, ...Har varit på detta forum och läst sedan 2008. Det har INTE handlat om spruckna klinkers eller repor, det kan jag lova. SÅ dumma är vi vi dumma husköpare inte! I min bransch, sjukvården, är jag hårt reglerad betr.kvalitet och avsteg därifrån. Denna byggbransch upphör inte att förvåna, men fascinerar också, eftersom jag som kund bara har att lära mig mer och mer själv, jag litar inte på någon totalentreprenad mer.
 
Det var många som tydligen tog åt sig personligen av mitt inlägg om KtjL Jag ber om ursäkt om ni känner så. Det var inte meningen att förringa er konsumenter på något sätt utan ett inlägg för att förklara hur rätten ser på konsument i tvist med entreprenörer. Dett ainlägg handlade om fogsprång och vad jag förstod så vick denna konsument till slut golvet tillrättat?
I kraven för de som arbetar enl BKR gäller:
Den svenska byggkeramiska branschen tillampar foljanda maximalt tillatna fogsprang. Anges aven i AMA hus:08 tabell MBE/1.
For plattor med storsta kantmatt 100 mm 0,7 mm
For plattor med storsta kantmatt 150 mm 1,0 mm
Plattor med storsta kantmatt over 150 mm enligt formeln:
längd+bredd/1000 +1 mm

Storsta tillatna fogsprang 2,0 mm (lägre utraknat varde gäller som storsta tillåtna.)
 
Redigerat:
Tror det är önskemålet och branschregler / norm som i många fall är för långt ifrån varann.....
I min bransch är det många gånger så att kunden har mer fokus på kostnaden än på kvalitet och funktion.....
 
I ett sånt här fall är det ju hur lätt som helst att kontrollera om det är rätt likaväl som du far på bilbesiktningen, antingen godänt eller ej. Om det är fel, gör om utan kostnad. Har man köpt ett visst utförande (BKR-krav) så har man ingen anledning att pruta på varken kvalitet eller funktion. Se till att avtal finns vilket många (de flesta?) saknar.
 
seniorkonsult skrev:
I ett sånt här fall är det ju hur lätt som helst att kontrollera om det är rätt likaväl som du far på bilbesiktningen, antingen godänt eller ej. Om det är fel, gör om utan kostnad. Har man köpt ett visst utförande (BKR-krav) så har man ingen anledning att pruta på varken kvalitet eller funktion. Se till att avtal finns vilket många (de flesta?) saknar.
Nu var det ett av många exempel. Vi fick det rättat i duscharna just, även om det egentligen fanns mer att tycka till om där, så får jag leva med att jag inte kommer vara 100 nöjd med badrummen.

Lätt kontrollerat som sagt, men hur svårt var det inte att få igenom det? Det krävde veckor av nerlagd tid. Bråkande, åtskilliga samtal, mail och annat med båda parter. Sen till slut en extra besiktning. Efter det så var de väl här jag vet inte hur många ggr, kom inte de tider som lovats o.s.v o.s.v.

Detta är ju också något som är helt otroligt, att det i det närmaste är omöjligt att lova och hålla tider.
I mitt egna jobb hade jag fått kicken för längesen om inte lovade arbeten blivit utförda tider som sagts.

Reglerna för fogsprång är som sagt som du säger, det var jag som hade koll på dem, inte ägaren av firman. Bara det i sig är ett skämt, och helt otroligt man ska behöva påvisa det, och att det inte räcker med en koll av dem själva.

Vi har fortfarande problem med att köldbärarvätska förbrukas i vårt bergvärmesystem. Detta har inte VVS-firman lyckats lösa på 1.5 år snart. Har själv pinpointat fler fel i den installationen åt både auktorieserad firma för tillverkaren av pump och installatör. Det har varit felkopplade givare, felinställda flöden, golvvärmeshunt felinställd o.s.v. Fick läsa in mig enormt djupt på hur ett sådant system fungerar och börja felsöka själv för att komma vidare. Rimligt att den nivån ska krävas på kunskap? Knappast...
 
Redigerat:
Ja tyvärr så finns det för många lycksökare och dålig konkurrens. Det är inte heller säkert att man får en bra entreprenör om man frågar bekanta vilket framgår då och då här på forumet. Det gäller att skriva avtal med vitesklausul. Jag håller med dig om att det är rent ut sagt för d-t att en kund ska behöva ödsla massor med tid för att få självklara saker åtgärdade. Ett sätt när man drabbats är att anmäla till certifieringsorganet som drar in certifikatet. Jag tror inte att den som gjorde jobbet var certifierad för då borde inte resultatet vara så. Cert brukar vara personliga. Brist på tidsplanering hänger nog samman med inkompetens att driva verksamhet med mer än sig själv. Att ta på sig mer än man klarar av och inte göra rätt. Det fanns ju på 90-talet de som ställde in motorsågen i vedbo´n, köpte hammare, for till stán, blev snickare men då var det högsäsong. Det är det knappast nu.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.