Jag tycker ett stort problem är alla utfästelser av "totalentreprenad". Husföretagen går ut stenhårt med marknadsföring av att de ansvarar för allt. Men när det väl kommer till kritan så
1) är det väldigt få, om någon, hustillverkare som faktiskt tar det fulla ansvaret av att bygga, kommunicera och ta hand om kunden
2) Att bygga ett hus är ett så stort projekt att det är väldigt svårt att lyckas utan att kunden är rejält inblandad i processen. Men när man läser får man känslan av att man bara behöva peka i en katalog och sen fixar dom resten.
 
  • Gilla
Gylleneknorren
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in? Ställa de rätta frågorna och ha allt klart innan man sätter igång?
Är det inte den som köper tjänsten som ska veta vad man vill ha?
 
Hur ska någon annan vet vad jag vill ha?
Problemet kan kanske vara att bara för att man vill och har råd att bygga hus så betyder inte det automatiskt att man kan och vet.....
Det är viktigt att förmedla det man är ute efter och även se till att alla har förstått....man kan inte anta/gissa/hoppas att den andra förstår vad jag tänker.....
Lite självkritik skulle nog dom flest må bra av......;)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in? Ställa de rätta frågorna och ha allt klart innan man sätter igång?
Jag håller helt med i detta. Jag jobbar som konsult och det är mitt ansvar att se till att allt blir rätt enligt kundens önskemål. Om det blir fel så är det jag som har kommunicerat dåligt. Har ibland varit med om att en konsult slutat och jag tagit över när allt är klart och det är dags för driftsstart och så dyker det upp en massa fel helt plötsligt som inte upptäckts under testerna. Då blir jag inte sur på kunden som inte testat tillräckligt utan då blir jag sur på min kollega som inte tagit tillräckligt ansvar för att kommunicera hur viktiga testerna är och kontrollerat att de har genomförts.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Dr.L skrev:
Är det inte den som köper tjänsten som ska veta vad man vill ha?
Som köpare kan man inte tillräckligt mycket. Man vet i stora drag vad man vill ha men kan inte så mycket att man kan komma med tillräckligt detaljerade önskemål. Det är då man som yrkesperson borde kunna ställa de rätta frågorna för att bena ut alla eventuella frågetecken som kan dyka upp.
 
  • Gilla
blizzet
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Det finns också en del personer som det inte går att gör nöjda......
Precis!! Efter att det hittades runt 156 fel i vårt hus många direkt livsfarliga så var jag inte så nöjd ;-)
 
TS har en liten poäng med sitt resonemang även om jag tycker att exemplet du tar upp inte riktigt sammanfattar de klagomålstrådar jag läst.

Ofta handlar det om riktiga problem i entreprenaden och ganska sällan om vitvaror med låg standard. De som har orimliga förväntningar om att både det ena och det andra ska ingå eller göras mot ingen kostnad blir upplysta om detta av forummedlemmar.

Visst ska trådar vara sakliga, men glöm inte att detta är ett forum för konsumenten.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Visst finns det en poäng i resonemanget av TS och att det kan ta orimliga proportioner om millimetrar här och där, men jag ser i vårt eget område väldigt stora skillnader på vad folk är nöjda med. Själv tillhör jag nog dem som är relativt pedantiska, men inte mer än att jag kräver det ska vara fackmannamässigt och rätt utfört.

Vissa personer bryr sig inte om hur det ser ut i deras trädgård, om trädäck och staket är sneda, och om de målar så att det kladdas färger här och där, eller om deras ungar fullständigt raserar huset redan första året....

Samma personer är sannolikt lättare att få nöjda vid ett husbygge där de är ovetandes eller inte bryr sig om saker som egentligen är fel, och nånstans där kan nog sådana här skillnader förklaras också.

Problemet är att det verkar vara många hantverkares normalnivå, där de tror att kunden ska vara nöjd med saker som är slarvigt utförda eller för den sakens skull fel, och försöker normalisera detta för kunden. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det är så för att de oftast kommer undan med det och kunden orkar eller kan inte ställa rätt krav.

Ett exempel från vårt eget bygge är att vi hade vi fogsprång på 5mm på flera 10x10 plattor i duschen så att man lätt hade fått blodiga tår om man trampat lite illa, samt fallet var felaktigt i båda duschar. Vi valde 10x10 där för att det just skulle vara lätt att få detta rätt...

Det var ju normalt enligt vår plattsättare som auktoriserad i GVK, det var vårt fel som valt plattor som inte hade rundad kant o.s.v. Kvalitetsansvarig anmärkte motvilligt på det. Det var ännu fler fel, krävdes en oberoende besiktningsman för att få rätt till slut. Göra om, göra rätt. Oerhört påfrestande bråka och behöva dra in extra besiktningsmän för uppenbara fel. Fick givetvis rätt och slapp betala besiktningsmannen.

Vi hade en generalentreprenad och det är underentreprenörer till generalentreprenören som strulat. Då hamnar man lätt i problem. Det har som påpekats väldigt lite med husleverantören att göra, så visst får husleverantören ofta oförtjänt kritik när inte entreprenadformen framgår. Det låter lätt att prata med generalentreprenören, men det blir ofta svårt då de i sin tur ska förmedla det man sagt, och det blir missförstånd, vilket gör att man till slut för direkta dialoger med underentreprenörerna i alla fall.

Sen är det som tidigare sagt en oerhörd oförmåga att ställa rätt frågor till kunden. Hur svårt ska det behöva vara?
Det bör vara relativt likt i 95% av fallen. Entreprenörerna måste ju utgå ifrån att kunden inte är byggare själv, och inte kan veta exakt alltid vad man vill ha eftersom man kanske inte kan bedöma vad som är möjligt, och skillnader i kostnader. Men oftast är det precis tvärtom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Exemplet med hur köttet ska stekas är totalt irrelevant. För det är bara en bit kött och det tråkar inte ut den hungriga kunden. Inom andra branscher, särskilt byggbranschen handlar det om tusentals frågor om man nu verkligen vill kolla allt i detalj med kunderna.

Jag har provat båda metoden: Kommunicera och förklara saker detaljerat och Köra efter vad jag anser är mest lämpligt utifrån förutsättningarna.

1. I det första fallet så tråkar det ut kunden, det slutar ganska ofta med att de säger "gör vad du ska, sluta fråga". Och då blir man tvungen att fråga så lite som möjligt och hoppas på att de blir nöjda. Dessutom upplever kunden en som om man är osäker för att man frågar så mycket. Bara för att kunden har det klart i huvudet vad denne vill ha betyder inte att jag kan läsa dennes tankar utan att fråga specifikt.

2. Den andra metoden, där gör jag bara det bästa möjliga utifrån kundens budget och tidsplan. Och då chansar man givetvis och hoppas att de blir nöjda ändå.

Så om kunden verkligen vill ha totalt koll på bygget tycker jag det ligger i dennes ansvar att fråga hur jag hade tänkt göra, och eventuellt kolla upp saker. Förväntar mig inte att de ska veta allt, för det är ju mitt jobb och inte deras.
Däremot att de har grundläggande koll på vad de vill ha som utgångspunkt och sedan rådfråga, varpå man kan ge dem olika förslag som de kan sätta i relation till deras utgångspunkt. Har de inte det så ska de inte heller ställa krav utanför deras ramar.

Men kunder som är nyfikna och frågar är alltid roligare att jobba med för då kan man upplysa i detalj och dessutom läsa deras tankar, de blir också oftast de mest nöjda kunder sen vid avslutat arbete.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
När en konsument bygger hus för första gången så vet de egentligen inte inte vad de vill ha. Det är där det är bra att ha kontakt med en duktig arkitekt som kan ställa de rätta frågorna. Då kan t ex funktions- entré och väderstrecksproblem lösas redan på papperet. Om man, som nämnts i tråden, börjar flytta på väggar, inredning, badlar etc när ritninga är klara och inte minst när bygget påbörjats blir det bara kostnader och missnöje. När vi producerade gruppbebyggelse brukade vi inom bolaget som exempel säga "hatthylla avgår-100 kr, hatthylla tillkommer 300 kr". Att ta bort en vägg kan man tycka blir billigare men innebär ofta flytta strömbrytare/uttag, ändra dörrslagning, avbeställa, ändra golv eller köpa in ytterligare material och ändra i logistiken. Dessutom i en gruppbebyggelse (jmf massproduktion) kan det hända att väggen tas bort i fel hus om inte kommunikationen fungerar.
 
Redigerat:
En säljare som ställer mycket frågor riskerar att tappa affären ("jobbig säljare"). Men samtidigt gäller det att på ett bra sätt hantera kundens förväntningar. Oavsett om kunden kan uttrycka förväntningarna i ord så har de ju dem. Om dessa sedan visar sig inte uppfyllas, ja då blir det tråkigt.

Jag kan tänka mig att idag när husbyggande ligger på en rätt låg nivå, och många företag i branschen kämpar för att hålla näsan över vattnet så blir det ännu svårare då man för allt i världen inte vill tappa en affär p g a allt för djuplodande frågor vilket leder till en längre säljprocess.

Är själv i ett tidigt skede av husbygge #2 och man kan känna av viss desperation hos vissa husföretag.
 
Varandes i branschen själv så är min reflektion efter många byggda hus att absolut vanligaste orsaken till tvist är oklara handlingar, d v s man är inte överens om vad som ingår eller ibland utförande. Även den minsta kontrovers brukar sedan, om problemet inte hanteras direkt och korrekt av säljaren, resultera i en mängd "följdfel" av mer eller mindre seriös karaktär. Hussäljarna är oftast inte tillräckligt bra på sin produkt eller så erbjuder man en anpassning som man kanske senare inte kan stå för. Kunden å andra sidan, kan ju inte förväntas kunna någonting och i mitt tycke borde man därför stärka KA:s roll som medsignerare/granskare av handlingarna. Eftersom det är en sådan stor affär att bygga hus menar jag att kompetensen hos kunden måste finnas.
 
  • Gilla
lycksalig och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju faktiskt vända på resonemanget: Varför ska kunden ha rätt att köpa ett hus? De flesta människor är inte kompetenta nog att köpa en husentreprenad. Inför krav att alla byggherrar klarar ett skrifligt kunskapsprov på allt från byggregler till byggnadsfysik. Samtidigt skulle man rensa ut kunder som inte har förmågan att lära sig nödvändiga kunskaper om hus. Tufft mot köparna? Visst, men det skulle också rensa ut oseriösa byggare eftersom de kvarvarande kunderna då har kompetensen att inse när det är grovt fusk och fel.
 
#23; citat"Det var ju normalt enligt vår plattsättare som auktoriserad i GVK, det var vårt fel som valt plattor som inte hade rundad kant o.s.v.".
Struntprat. Denna plattsättare måste ha köpt sin auktorisation på Blocket. 5 mm fogsprång är långt över vad kraven.
 
HenrikHuslöse skrev:
Man kan ju faktiskt vända på resonemanget: Varför ska kunden ha rätt att köpa ett hus? De flesta människor är inte kompetenta nog att köpa en husentreprenad. Inför krav att alla byggherrar klarar ett skrifligt kunskapsprov på allt från byggregler till byggnadsfysik. Samtidigt skulle man rensa ut kunder som inte har förmågan att lära sig nödvändiga kunskaper om hus. Tufft mot köparna? Visst, men det skulle också rensa ut oseriösa byggare eftersom de kvarvarande kunderna då har kompetensen att inse när det är grovt fusk och fel.
Har du pengar att köpa ett hus för så har du rätt att köpa ett hus. Skulle man föra tankarna om kompetenskravet vidare så är det bara vi som kan lite elektronik och programmering som borde ha rätt att köpa en dator, eller telefon osv...

Eller borde man inte införa en enkel kontroll så att ingen köper en lampa om man inte begriper Ohms lag och lite annan enklare ellära?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.