Om man vill elda med vedpanna och har som jag pannan i ett uthus med kulvert in till boningshuset, måste man då ha ett öppet exp.kärl på vinden ?

Pannan ligger lägre än tom. lägsta punkt på boningshuset.

Eller kan man ha ett "vanligt" tryck-kärl i pannrummet, eller öppet ?

Jocke
 
Tack,hittade ett klockrent svar, inget vatten på vinden :)

Svar. Om du inte har plats för ett traditionellt öppet expansionskärl på vinden så kan du med fördel använda ett sk övertrycksfritt system. Där du håller radiatortrycket med hjälp av cirkulationspumpen som får arbeta upp ett övertryck mot en lite strypt ventil på returledningen.  
Om din rörinstallatör inte kan detta system så rekommenderar jag att du väljer en annan installatör. Detta är en elementär installationsmetod som ofta används i samband med att man har kulvertsystem där pannrummet ligger lägre än radiatorerna.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Om din rörinstallatör inte kan detta system så rekommenderar jag att du väljer en annan installatör. Detta är en elementär installationsmetod som ofta används i samband med att man har kulvertsystem där pannrummet ligger lägre än radiatorerna.
Att rörinstallatörerna rekommenderar ett trycksatt system beror på några saker:

1. De vill sälja leksakstankar, helst flera per kund
2. De har ingen erfarenhet av trycklösa system och vill bara montera ihop färdiga paket av rördelar
3. De vill ta hutlöst betalt, vilket de inte kan med ett trycklöst system
4 För att åstadkomma allt ovan gör de prakktiskt taget vad som helst för att vilseleda kunden

Förutsättningar:

Oljepanna, Oljetank 4000 Liter, trycksatt expansionskärl på 50 liter.

Med ett trycklöst system, där panna och ackumulatortank behålles som ett separat system kan man använda även det befintliga expansionskärlet i radiatorkretsen för att hålla trycket, precis som i det olje-eldade systemet. Vad du behöver är endast ett öppet expansionskärl på 200 Liter vars höjd är det samma som högsta vattennivån i systemet - panna - ackumulatortank. Du matar förstås radiatorerna via en VVX på c:a 20 meter 22 mm kopparrör. Radiatorkretsen är ju ett separat system och är trycksatt med det befintliga expansionkärlet. Enkelt och effektivt. Befintliga komponenter återanvänds. Ingen "tryckhållningspump" behövs över huvudtaget! Nämnas bör att ackumulatortanken matas direkt från pannan. VV tas via två värmeväxlare (förvärmning och 55°C från den andra (övre) växlaren. VV-kretsen har två blandningsventiler vilka tar varmvatten först från den nedre växlaren. När det behövs, tas sedan resten av den övre. Bra för att behålla(?) skiktningen ;-) Solpanelen matar tanken med en VVX som ligger nära tankens botten och sträcker sig straxt över halva tankens höjd.
 
  • schematisk_skiss_ackumulator.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hela verkar mycket krångligare än en leksaks tank och ett öppet kärl på vinden :)
 
Andreas_Hansson skrev:
Det hela verkar mycket krångligare än en leksaks tank och ett öppet kärl på vinden :)
Exakt vad är krångligt?
 
Tänker bygga som du beskriver jungman fast med två oljetankar och enbart värmeväxlare som ska ladda en tekniktank inne i huset, hur bygger jag då?
Hur långa rör ska man använda?
 
Bjuris skrev:
Tänker bygga som du beskriver jungman fast med två oljetankar och enbart värmeväxlare som ska ladda en tekniktank inne i huset, hur bygger jag då?
Hur långa rör ska man använda?
Vilka rör tänker du på? Om det är frågan om VVX-rör, kan du använda c:a 1,4 x längre släta 22mm koppar-rör än kammflänsrören i kommersiella leksakstankar.

Långa rör kan avge högre effekt än korta rör, utan att förstöra skiktningen i tanken. Du kan säkert också sträcka väemeväxlaren över större yta än kammflänsspiralerna. Specifisera din fråga lite mer så kan jag svara mera exakt.
 
Jungman skrev:
Vilka rör tänker du på? Om det är frågan om VVX-rör, kan du använda c:a 1,4 x längre släta 22mm koppar-rör än kammflänsrören i kommersiella leksakstankar.

Långa rör kan avge högre effekt än korta rör, utan att förstöra skiktningen i tanken. Du kan säkert också sträcka väemeväxlaren över större yta än kammflänsspiralerna. Specifisera din fråga lite mer så kan jag svara mera exakt.

Jag har pannan i ett uthus och kulvert in till en tekniktank i huset, tänkte ha två oljetankar på totalt 6kubik som ackumulatortankar i uthuset.
Varmvatten slingan sitter i tekniktanken så min fråga är hur långa rör behöver jag ha som växlare i oljetankarna, och ska jag dela upp så att jag får lika längd i båda tankarna eller bara ha växlare i den ena? Ska jag ha rören på olika höjd eller bara länst upp i tankarna?
 
Bjuris skrev:
Jag har pannan i ett uthus och kulvert in till en tekniktank i huset, tänkte ha två oljetankar på totalt 6kubik som ackumulatortankar i uthuset.
Varmvatten slingan sitter i tekniktanken så min fråga är hur långa rör behöver jag ha som växlare i oljetankarna, och ska jag dela upp så att jag får lika längd i båda tankarna eller bara ha växlare i den ena? Ska jag ha rören på olika höjd eller bara länst upp i tankarna?
Lika längd på värmeväxlarna i båda tankarna. Jag antar att du värmer hetvattnet direkt från pannan. Om tankarna har lika fysisk form skulle jag placera slingorna högst upp i båda tankarna. c:a 32 m 22 mm Cu-rör i översta tredjedelen (på samma höjd) i vardera tank.

Allt beror på hur kallt returvattnet kommer att bli. Om du använder lågt flöde i cirkulationen, kan du till och med sträcka växlar-slingorna ner till nedersta tredjeden. Du kan, om du har lust, innan du isolerar tankarna, prova med ena alternativet och ändra om det inte fungerar bra.

"Tekniktanken" vill ha varmast möjliga vatten, så testa med "översta" tredjedelan först om du har högre returtemperatur än 50 grader. Då får du gott om varmvatten i alla fall.
 
Jungman skrev:
Lika längd på värmeväxlarna i båda tankarna. Jag antar att du värmer hetvattnet direkt från pannan. Om tankarna har lika fysisk form skulle jag placera slingorna högst upp i båda tankarna. c:a 32 m 22 mm Cu-rör i översta tredjedelen (på samma höjd) i vardera tank.

Allt beror på hur kallt returvattnet kommer att bli. Om du använder lågt flöde i cirkulationen, kan du till och med sträcka växlar-slingorna ner till nedersta tredjeden. Du kan, om du har lust, innan du isolerar tankarna, prova med ena alternativet och ändra om det inte fungerar bra.

"Tekniktanken" vill ha varmast möjliga vatten, så testa med "översta" tredjedelan först om du har högre returtemperatur än 50 grader. Då får du gott om varmvatten i alla fall.

Tack för svaret.
Menar du 16m eller 32m i varje tank?
 
Bjuris skrev:
Tack för svaret. Menar du 16m eller 32m i varje tank?
Den speciella längden kvittar, bara det är samma längd. Tank A och B. Tank A har Xm och tank B har också Xm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.