Hej,
skall bygga hus och funderar som bäst på hur man skall värma upp nya "krypinet". Enplanshus ca 145 m2 med "lagom" öppen planlösning Skall ha platta på mark (bra isolerad = min 300 mm iso). Braskamin i vardagsrummet som ligger centralt i huset. Braskaminen får extern tilluft. Huset skall isoleras bra och ha iso-fönster.

"Alla" säger: vattenburen golvvärme med frånluftsvärmepump, som då får tillskottsvärme från braskaminen

Jag funderar: Luftburen värme / varmluft med tillskottsvärme från braskaminen.

Varför:
1, Vad gör jag om/när slingorna i grunden lägger av alt. går hål på? Livslängd 25 år? Spettar upp grunden....? Jättekul. Varmluft = inget spettande

2, Golvvärmen är ett trögare system som inte tacklar temperaturskiftningar lika snabbt. Varmluften är snabbare i vändningarna

3, Om golvvärmen skall få bästa verkningsgrad ska jag ha klinker på golven. Klinker = hårt = ont i fötterna = tofflor = ingen vits med golvvärme. Parkettgolv = skönt för fötterna = dålig verkningsgrad = ingen nytta med golvvärme.

4, Med luftvärmen får jag cirkulationen på köpet (eller...?) och sprider således även tillskottsvärmen från braskaminen bättre

5, Med golvvärme måste man göra en temperatursänkning för att tjäna pengar. Temperatursänkning = min fru fryser fastän fötterna är ljumma = onyttig golvvärme....

Kan nog komma på fler argument om jag försöker lite till men detta få duga sålänge. Är jag helt ute och cyklar eller vad säger den samlade erfarenheten av forumet??

Har en släkting som byggt för ca 12 år sedan med luftvärme+kakelugn = funkar kanon

Mvh / Kibba

PS Vill inte ha radiatorer, därför denna fundering.



 
Rätt utfört kan ett luftburet system fungera alldeles utmärkt. Nackdelen är att varje rum inte kan styras individuellt men det ska inte vara något problem med en öppen planlösning. Visst tillskott med elradiatorer eller golvslingor behövs i rum utan tilluft (wc/bad). Ett tips är att lägga in luftkanaler i golvet så att du får tilluften vid golvet under fönstren (vilket inte var fallet med 90talets luftvärmehus).

Lycka till
Johan
 
Hej,
skall bygga hus och funderar som bäst på hur man skall värma upp nya "krypinet". Enplanshus ca 145 m2 med "lagom" öppen planlösning Skall ha platta på mark (bra isolerad = min 300 mm iso). Braskamin i vardagsrummet som ligger centralt i huset. Braskaminen får extern tilluft. Huset skall isoleras bra och ha iso-fönster.
Jag tycker att det verkar dumt att bygga på detta viset och inte lägga in slingor i betongen.


1, Vad gör jag om/när slingorna i grunden lägger av alt. går hål på? Livslängd 25 år? Spettar upp grunden....? Jättekul. Varmluft = inget spettande
Jag byggde för några år sedan och jag räknade med att slingorna i mitt golv ska hålla längre än jag lever.


2, Golvvärmen är ett trögare system som inte tacklar temperaturskiftningar lika snabbt. Varmluften är snabbare i vändningarna
Ja, men ett trögt system accumulerar och hjälper till att hålla innetemperaturen önskvärd vid skiftningar i utetemperaturer.

3, Om golvvärmen skall få bästa verkningsgrad ska jag ha klinker på golven. Klinker = hårt = ont i fötterna = tofflor = ingen vits med golvvärme. Parkettgolv = skönt för fötterna = dålig verkningsgrad = ingen nytta med golvvärme.

Jag tassar omkring barfota och myser på mina klinker och laminat golv. Tofflorna vet jag inte längre var jag har.

4, Med luftvärmen får jag cirkulationen på köpet (eller...?) och sprider således även tillskottsvärmen från braskaminen bättre

Ja, det låter rimligt. Men om du räknar med att elda ved för uppvärmningen, så varför inte elda i en riktig vedpanna mot acc och sprida värmen direkt i golvet.

Planera in och bygg ett rekorderligt pannrum där du kan hantera och elda torr ved!


5, Med golvvärme måste man göra en temperatursänkning för att tjäna pengar. Temperatursänkning = min fru fryser fastän fötterna är ljumma = onyttig golvvärme....
golvvärme har lägsta framledningstemperaturer för uppvärmning. Ta vara på det och var nöjd.

Med golvvärme hemma kan du köpa karameller i stället för tofflor på höstarnas knallemarknader.


Mina åsikter.
 
Den största invändningen här mot golvvärme verkar vara att du behöver hacka upp golvet strax innan barnen knuffar ut dig i skogen för den sista vilan.

Varför stirra sig blind på att gjuta in rören i plattan i så fall? Varför inte förlägga rören högre upp i konstruktionen så det är praktiskt möjligt att byta dessa, som vid en vanlig renovering? Du lär inte behöva göra det med 25års intervall, men säg att du i värsta fall får göra det var 50-60 år. Det kan man leva med. Om man inte redan bor i skogen då....
 
Den största invändningen här mot golvvärme verkar vara att du behöver hacka upp golvet strax innan barnen knuffar ut dig i skogen för den sista vilan.

Varför stirra sig blind på att gjuta in rören i plattan i så fall? Varför inte förlägga rören högre upp i konstruktionen så det är praktiskt möjligt att byta dessa, som vid en vanlig renovering? Du lär inte behöva göra det med 25års intervall, men säg att du i värsta fall får göra det var 50-60 år. Det kan man leva med. Om man inte redan bor i skogen då....



Vid en framtida renovering kan man förlägga nya slingor ytligt ovanpå plattan
 
Jag har luftburen värme idag. För mig låter det osannolikt att ni överhuvudtaget överväger sådant i ett NYBYGGE med alla förutsättningar för att fixa t e x golvvärme enkelt och smidigt. Själv står jag i valet och kvalet om det är lönt att dra in vattenburen golvvärme i vårt hus! Den absolut största nackdelen med luftburen värme är att du får KALLA golv!! Man får varmt (24 grader) i tak och vid golv endast ca 18-20. Högst obehagligt och irriterande när det är ruggigt ute och man gärna skulle vara varm om åtminståne fötterna. Dock har vi ingen braskamin men vi skall inom några år installera en typ kakelugn eller täljstensugn får att sänka energinotan samt få lite bättre komfort. Problemet kvarstår tyvärr att den varma luften blåses in vid tak!
Sedan har problemet att du inte kan påverka temperaturen i enskilda rum eftersom luftvärmen ger sin värme centralt. Man kan elda eller liknande i huset men för den delen inte ha varmt i delar som är stängda. T e x barnens rum eller wc/bad.
 
Tackar för alla åsikter och tankar, om någon har mer att säga så kom igen, alla synpunkter är välkomna!!

/ kibba
 
Två saker till:

1: Hur vet ni att golvslingorna håller en livstid eller 50-60 år? Vad jag vet kom väl inte vattenburen golvvärme igång på allvar för lite mer än tio år sen...eller.

2: Med luftvärme kan jag inte reglera temperaturen separat i varje rum, hur gör jag det med golvvärme då? Då måste jag ju ha en regulator för varje rum i så fall?

Som vår kontakt på LB-hus sa när jag frågade om slingorna teoretiskt sett kan spricka och i så fall omfattningen av vattenskador i grunden: "Tja, vi har inte varit med om det än, men allt som kan hända händer för eller senare..."

Hå hå ja ja, vi får se vad det blir / Kibba





 
kibba skrev:
Två saker till:

1: Hur vet ni att golvslingorna håller en livstid eller 50-60 år? Vad jag vet kom väl inte vattenburen golvvärme igång på allvar för lite mer än tio år sen...eller.

2: Med luftvärme kan jag inte reglera temperaturen separat i varje rum, hur gör jag det med golvvärme då? Då måste jag ju ha en regulator för varje rum i så fall?

Som vår kontakt på LB-hus sa när jag frågade om slingorna teoretiskt sett kan spricka och i så fall omfattningen av vattenskador i grunden: "Tja, vi har inte varit med om det än, men allt som kan hända händer för eller senare..."

Hå hå ja ja, vi får se vad det blir / Kibba
1. När jag renoverade svärföräldrarnas kök förra året så hittade vi lite pexslang till vattnet. Huset byggdes för drygt 30år sedan. Livslängden på slangarna är ju som allt annat ett resultat av utmattningstester i labb, både mekaniska och termiska tester. Exakt hur detta går till har jag ingen aning om, men de flesta prylar omkring oss testat på detta sett (åk tex till Ikea och titta när man snabbtestar kökslådor med robotarmar... :) ) Eller ring Wirsbo och fråga hur dom räknat ut det...

2. Normalt har man en slinga per rum. Slingan ansluts på ett fördelningsblock. På fördelningsblocket sitter ett styrdon (magnetventil) per slinga, styrdonet ansluts till en rumstermostat. På sådant sätt uppnås temperaturreglering rumsvis.
 
1: Hur vet ni att golvslingorna håller en livstid eller 50-60 år? Vad jag vet kom väl inte vattenburen golvvärme igång på allvar för lite mer än tio år sen...eller.
Ärligt talat, så vet jag inte hur länge mina slingor kommer att fungera (jag gick på försäljarsnacket om lång livslängd), och jag tänkte att va fan, okej, jag provar.

2: Med luftvärme kan jag inte reglera temperaturen separat i varje rum, hur gör jag det med golvvärme då? Då måste jag ju ha en regulator för varje rum i så fall?

I båda fallen kan du reglera temperaturen rumsinduviduellt.

Vanligtvis handlar det om termostater (Rumstermostater, eller andra ändringsbara börvärdesbestämmare) placerade på lämpliga ställen, (förslagsvis i rummet som önskas påverkas) som styr (påverkar) ställdon.(luftflödesspjäll,Luftvärmare/kylare, termostatventiler,) Som i sin tur styr lufttemperaturen/flödet eller govvärmetemperaturen/flödet. och är allt i sin ordning så regleras på detta viset rumstemperaturen induviduellt, och alla blir nöjda.
 
oops! mathias han före.
 
Robert Keskitalo skrev:
oops! mathias han före.
Blixtsnabb..... 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.