Hej,

Någon som byggt med Hällby Gård Byggnads AB och har några referenser?
 
Jag får väl svara på min egen fråga. Jag kontaktade dom första gången i höstas och fick snabbt en tydlig och fin offert och skulle få numret till en referens samt bilder på arbeten de gjort förut som inspiration. På telefon gav en anställd ett gott intryck och kom med bra idéer. Jag fick dock aldrig några bilder eller referens. Jag mailade några gånger och fick inget svar. Egentligen tar det emot att behöva tjata för att jag vill anlita en hantverkare för ett stort projekt, men eftersom de ändå gett ett gott intryck ringde jag igen. De hade tydligen haft problem med mailen uppgav de.

Denna gången kom en anställd ut på besök och vi fick återigen fick vi ett bra intryck och blev lovade bilder och en ny offert. Vi fick inget mail och jag ringde och bad honom skicka på nytt. Vi fick ingenting och tröttnade här. Nån vecka senare kontaktades vi av en kollega till han vi tidigare haft kontakt med. Han hade legat sjuk och därför inte kontaktat oss. Vi blev lovade att han som varit sjuk skulle kontakta oss några dagar senare. Nu har det gått flera veckor och vi har inte hört ett knyst.

Tråkigt för de kändes kunniga och seriösa, men tyvärr kan vi inte anlita en firma som inte hör av sig. Varför de inte hört av sig vet jag inte.
 
Hej, Danne12345! Vi hade Hälby Gård Byggnads AB hos oss som uppförde vårt nya hus från Smålandsvillan 2010. Uppförandes gick bra och vi anlita byggfirman för att inreda vår övervåning. Vi hade beställt ekparkett vilket de la in i alla rum på övervåningen. Dock la de in matt golv i ett allrum och i barnens tre sovrum blev det blanka golv. Detta reklamerade vi självklart utan att få gehör för vår sak. I badrummet ville vi ha en intimdusch men dit fick vi en vanlig dusch installerd, väldigt ful installation. Bastulavarna i bastun är inte fästa i ett ordentligt regelverk i vägg utan sjunker ned med bastupanelen. Badrumsgolvet har fel lutning och fick en anmärkning vid besiktningen. Alla arbeten skulle vara klart för ett år sedan, men ser uta att bli färdigställda först nu i januari 2013, ett år senare.

Vi fick göra upp i tingsrätten med byggfirmans ägare Sven Larsson om byggets slutförande och jag fick kosta på en advokat med 40,000 kr. Tittar du på Hälby Gård Byggnads Ab's resultat senaste två åren så känns det väldigt osäkert.
 
Tråkigt att du har dåliga erfarenheter och hoppas att det löser sig för er.
Jag fick faktiskt besök av några killar från Hällby för någon månad sedan när jag hade lite problem med min veranda. Jag kontaktade Smålandsvillan som i sin tur kontaktade Hällby Byggnads och som bad dem komma ut och titta. Killarna som kom var väldigt trevliga och fixade problemet direkt.
 
Danne12345, jag tror det byggnadsfirman ska hålla sig till är snickeri. När de tar en totalentreprenad är de totalt utanför sin kompetensområde tyvärr. Jag kommer att ta upp ärendet än en gång uppe i tingsrätten och jag tror min totala kostnad för att anlita Sven Larsson ägare av Hällbygårds Byggnads AB blir närmare 100,000 kr. Min rekommendation blir att att anlita andra byggare om man inte är ute efter trubbel.
 
rlhammar: Vad fasen, jag trodde detta var klart och ur värden nu! Trist!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.