Hej,

jag ska gjuta en stödmur och har hittat följande recept:

1 säck cement 25 kg
45 liter mursand
40 liter sten, 16-25 mm
14 liter vatten

Hur många liter ger detta? Blir det bara 40 liter eller kan jag hoppas på lite mer?
Bör jag ändra receptet på något sätt? Det ska bli en stödmur 2,6 m bred och 1,5 m hög.

/Ulf
 
Milkshaken
Ett bra tips för att tillsätta vatten det är att tillämpa PLASTISK KONSISTENS testet...

När du har blandat en stund så testar du genom att ta upp en klump stor som en tennisboll, sen kramar du den rund som en boll, lägger den i handflatan och skakar lite grann,,,, Den ska då sjunka ihop lite grann inte för fort inte för sakta utan lagom,,, om den spricker så beror det oftast på att det inte blandats tillräckligt länge eller att det är för mycket sand i ,...


 
Det blir lite mer än 40 liter.

Lite grovt får jag det till att jag fick ut 50-55 liter per säck med samma recept
 
Va' bra - då behöver jag inte ägna hela lördagen åt att blanda betong.

Tack

/Ulf
 
Jag hoppas att du har skaffat dig en blandare. Annars lär du ha att göra ett tag och ha hyffsat ont i ryggen.

Det gick ca 2.5 säck cement på mina L-element och de var på 150 liter minus armeringen så det borde gå en 7 säck för din mur om den ska vara en dm tjock och jag räknar rätt.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
om det är en stödmur måste du haq frostbest betongb annars håller den ju bara några år.
beställ detta från närmaste betongfabrik istället för att palta själv
 
Säker på det?

Vi har kört med vanlig betong de senaste 20 åren och den håller utmärkt.

Det lär naturligtvis ha en del att göra med att jag har bra och därmed hyffsat torr backe.

Sen gör jag alltid så att jag blandar "vattenfast" eller enligt det recept som rekommenderas för undervattensgjutning"
 
Hemmakatten
Vi kommer att gjuta en stöd-och trädgårdsmur i morgon med vanlig betong. Tricket är ju att se till att muren inte utsätts för tjälssprängningoch kallmurar är naturlitgvis extra utsatta. Vår mur går dock 1,2 m ner i marken och står på en gjuten 1,10 bred sula. Under sulan är isolerat mot tjälen. Det kommer också att ligga isolering en bra bit ut från muren ca 30-40cm under markytan.
 
Hemmakatten
Korrigerar mitt tidigare inlägg. Det är inte bara vanlig betong vi har i muren. Eftersom det är en mur som skall synas och vara så slät som möjligt så är stenarna/gruset i betongen av mindre storlek. Det är dessutom iblandat några kemikalier (av för mig okänd art) eftersom muren blir utsatt för väder och vind. Betongen har också mer flytmedel för att garanterat flyta ut i alla kanter och hörn. Om några dagar när formen tas bort får vise om det lyckats.
 
Nu hänger jag inte med riktigt.

45 liter sand
40 liter sten
14 liter vatten

1+1 är väl alltid två? :-/

bör ju bli minst 100 liter?
 
Nix

Sanden fyller ut mellan stenarna. Cementen fyller ut mellan sandkornen och vattnet fuktar alltihopa
 
Ok jag ger mig. skyller på värmen ;D
 
Då ska du fukta med öl eller läsk beroende på läggning och behov ;D
 
mats_o skrev:
Då ska du fukta med öl eller läsk beroende på läggning och behov  ;D
Antyder du att man är "sexuellt likasinnad" om man dricker läsk ;)

Fuktar gör jag med vatten, öl dricks på kvällen efter avslutat slit.

Läsk går ner det med trots att jag har kvinnligt sällskap :)
 
Nejdå, inte alls så ;D

Vissa dricker ju inte alkoholhaltiga drycker på grund av religös eller etisk läggning. Själv har jag beredskap och måste kunna köra bil inom en timme så då blir det också "svagdricka"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.