Snickerick skrev:
Det är inte ovanligt att företag säljer sina fakturor, vilket innebär att man som kund får faktura ifrån och betalar till någon annan än den man gjort affär med, ett av de vanligaste sådana fallen idag är Klarna, men då är man ju som regel medveten om ...
Att som företagare sälja sin faktura är inte det det handlar om, denna branch hanterar fodringar och inte initiala betalningar som alla går igenom då man betalar via kort eller annan betalingsmetod.
 
S
pbengtsson skrev:
Att som företagare sälja sin faktura är inte det det handlar om, denna branch hanterar fodringar och inte initiala betalningar som alla går igenom då man betalar via kort eller annan betalingsmetod.
Förstår inte vad du menar här. En faktura är en fodran. TS har fått en faktura från ett annat bolag än det han anlitat, det kan bero på att företaget han anlitat sålt sin faktura/fodran till företaget som fakturerat honom. Inget konstigt med det, och det är det Klarnas företagsidé bygger på, finns många fler företag som ägnar sig åt sådan verksamhet.
 
Men nu hittar du på ett scenario som inte låter troligt med TS beskrivning, de som köper fakturor kräver stt det finns en fodran, Klarna tar hand om "kundreskontra" redan i det första steget.
 
S
Ja men det finns en fodran, TS anmärker på beloppets storlek, inte fodran som sådan.
Jag har heller inte hittat på ett scenario, jag har bara kommit med en plausibel förklaring till varför fakturan är uställd av någon annan än den TS först beställt av. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du vill säga/vart du vill komma?
 
Tar jag ett jobb från en hantverkare så förväntar jag mig en faktura från densamma, om hantverkaren i sin tur väljer att sälja denna vidare så kommer jag få ett krav med orginalfodran eller en referns. Att hantverkaren i första steget väljer att jobba med Klarna, Mastercard eller Visa för att fixa betalningsflödet är en annan sak.
Men din infallsvinkel är intressant, förklara gärna mer ingående hur hantverkare jobbar med factoring och hur man som kund skall hantera problem med fodran.
 
S
pbengtsson skrev:
Tar jag ett jobb från en hantverkare så förväntar jag mig en faktura från densamma, om hantverkaren i sin tur väljer att sälja denna vidare så kommer jag få ett krav med orginalfodran eller en referns. Att hantverkaren i första steget väljer att jobba med Klarna, Mastercard eller Visa för att fixa betalningsflödet är en annan sak.
Men din infallsvinkel är intressant, förklara gärna mer ingående hur hantverkare jobbar med factoring och hur man som kund skall hantera problem med fodran.
Ja gär ledsen, jag förstår förstår fortfarande inte vad det är du vill få sagt. Jobbar hantverkaren med t.ex. klarna eller ett annat liknande bolag får man en faktura utställd till det företaget, självklart framgår av fakturan vad den avser, vilket även måste vara fallet med TS, annars hade han ju inte vetat att fakturan avsåg det aktuella arbetet.

Jag har redan förklarat för TS hur han kan hantera problemet, som antagligen inte är ett problem i praktiken om det är som jag skrivit. Men det finns ju flera delar i detta som antyder att hantverkaren inte är alls seriös, utan snarare förefaller vara mer av en bedragare, så det finns all anledning för TS att vara försiktig.
 
En ganska OT diskussion. Med information från tråden kan vi nog anta att berörda bolag inte har vederbörliga tillstånd från finansinspektionen för att få handla med fakturor, sk factoring.

Så vi kan nog lämna det scenariot därhän.
 
Men hur svårt kan det vara att ringa upp firman som utförde jobbet, fråga varför det är så dyrt, tala om att de gjort fel på ROT-avdragsbiten och fråga varför det kom en faktura på jobbet från en annan firma?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino skrev:
Men hur svårt kan det vara att ringa upp firman som utförde jobbet, fråga varför det är så dyrt, tala om att de gjort fel på ROT-avdragsbiten och fråga varför det kom en faktura på jobbet från en annan firma?
Det kan vara precis så svårt som TS har förklarat tre gånger i tråden:
leofendez skrev:
Ja, jag mötte honom några dagar sedan .Han är knappt kontaktbar . Han kan inte ge mig en uppställning hur detta är uträknat .
leofendez skrev:
Byggföretaget svarar inte på mail ,SMS ,telefon .Förmodlgen i hopp om att det skall " blåsa över " . vh ,leofendez
leofendez skrev:
Byggaren svarar inte på mail, telefon, eller brevledes . Att besöka honom på hans kontor törs jag inte av hänsyn till min personliga säkerhet .
 
  • Gilla
leofendez
  • Laddar…
ojdå trodde jag läst hela tråden...
ber om ursäkt för mitt inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.