Min kära vän har renoverat en lägenhet som han sålde nyligen. Som allt annat krävs det att man betalar skatt på reavinsten.

Tomten har renoverat tvåan helt, ( köpte kök, vitvaror nya golv....) och slängde alla kvitton !!!

Vet ni ifall man kan göra avdrag för förbättringar genom att bifoga foton från före renoveringen och efter?

Om ja. Hur värderar man detta. Skriver en ca lista på alla inköp? Eller ber en kunnig om värdering?

Tomten har haft lägenheten i 4 år.
 
Det går utmärkt att göra så. Foto och förteckning behöver inte skickas in med deklarationen. Det gör man, om Skattemyndigheten kräver det, i ett senare skede. Å listan kan "Tomten" göra själv.
 
Immobil skrev:
Det går utmärkt att göra så. Foto och förteckning behöver inte skickas in med deklarationen. Det gör man, om Skattemyndigheten kräver det, i ett senare skede. Å listan kan "Tomten" göra själv.
Vet du nåt fall, eller gissar?
Sorry men vill inte han ska få problem med Skattemåsen :S
 
Gissar inte, fick reda på det via en kurs som Skatteverket hade bjudit in till. ;-)
 
Ok. Tackar!

Hittade tom lite på nätet att det ska gå. Men tydligen arbetet går ej att dra av. Bara om man kan hänvisa till ett företag om man kommer ihåg namnet.


Tackar!
 
Du kan alltid yrka på avdraget, men det är viktigt att du skriver på deklarationen att kvitton saknas för en del av det yrkade beloppet. I det läget gör det inget om det även gäller arbete.

Så länge man bara är öppen med omständigheter så kan man dra av vad som helst, det är upp till skattemyndigheten att avslå yrkandet. Har du varit öppen med att kvitton saknas, så kan du inte åka på skattetilägg (straffskatt). Givetvis gäller det att jobbet faktiskt har utförts, annars kan det bli problem.
 
Ja. Jag vet.
 
Nanny Fine
hempularen skrev:
Du kan alltid yrka på avdraget, men det är viktigt att du skriver på deklarationen att kvitton saknas för en del av det yrkade beloppet. I det läget gör det inget om det även gäller arbete.

Så länge man bara är öppen med omständigheter så kan man dra av vad som helst, det är upp till skattemyndigheten att avslå yrkandet. Har du varit öppen med att kvitton saknas, så kan du inte åka på skattetilägg (straffskatt). Givetvis gäller det att jobbet faktiskt har utförts, annars kan det bli problem.

Detta gäller material. Arbete får du aldrig yrka utan kvitto. Jag har oxå vart på kurs..... :D

Viktigt att upprepa är dock, det du oxå skrev, att man absolut måste informera SKV om att kvitto saknas då man yrkar sådant avdrag. Ingen idé på arbetskostnader dock..... :O
 
Visste inte att det inte gäller arbete. Men när jag gjorde så, så yrkade jag på avdrag för totalt 70 000, och skrev att kvitton saknas för 30 000. Jag hade ingen skrivning överhuvudtaget om vad som var arbete och material. Jag gissar att om de hade granskat lite djupare så hade de kanske kommit med en fråga om huruvida arbete ingick i beloppet.
 
De detaljgranskar väl inte alla deklarationer utan gör stickprov och tittar närmare på sånt som ser konstigt ut.

Det är ju rätt vanligt att folk blir förbannade för att ett avdrag som de fått godkänt de senaste 5 åren plötsligt inte godkänns längre, men det handlar ju om att de tidigare åren har det slunkit igenom fast det inte borde.
 
Om kvitton och fakturor saknas kan du fortfarande få skäligt avdrag. Vad som sedan är skäligt är ju inte helt lätt att bedöma, men foton hjälper en bit.

Själv granskade jag för några år sedan en vindsvåning som brunnit upp tillsammans med alla kvitton förstås, men foton fanns och jag gjorde så rättvis bedömning av renoveringskostnaden som jag kunde tillsammans med ett par kollegor.

/Skattmasan
 
Å nu har det snart gått tre år sedan frågan ställdes :cool:

Så eventuella "felaktiga" uppgifter kanske snart är preskriberade.
Men just att t. ex. byta en utsliten kyl mot en ny ger väl inte rätt till avdrag?

Vad gäller förresten?
Tidsperspektiven är ju ofta långa, flera decennier, när man köper och säljer bostäder.
Hur länge måste man spara på alla verifikationer?
 
Renoveringar och småfix, så som ny kyl, är bara avdragsgillt i fem år. Om- och tillbyggnader gäller i all evighet, det är när man ska dra gränsen mellan vad som är renovering och ombyggnad som det blir knivigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.