frav skrev:
... Nu är frågan hur jag skall få den att acceptera hela slinga?
Har du inga buskar eller träd som du kan ringa in som öar ? Annars så prova att koppla in bara den fem metare som du har kvar. Angående den oklippta strängen, så prova lite olika "Överlappningar" under Klippinställningar. Jag testade mig fram till att 25 cm verkar fungera för mig.

Reklamen menar att för att den inte kör slumpmässigt så klipper den fyra gånger snabbare än andra. Antagligen har de då räknat bort alla stopp och synkroniseringar som den gör i tid och otid... Min första runda tog cirka 36 timmar. Fortfarande efter tredje rundan står den lika ofta och funderar.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Vad var det som föranledde att du behövde ha iväg din första på service ?
Vad skickade du med och vad fick du i retur(gammalt/nytt) ?
Den första maskinen gick över huvud taget inte att installera. Den följde inte tråden och började istället att kartera, gjorde så tills batteriet var slut. Återvände ej till basen utan stannade där den var..
Lämnade tillbaka allt utom tråden och pinnarna.
Väntade 14 dagar ills jag tröttnade.
Fick då en ny maskin ur samma batch (5.8 /75db) av Hornbach som var mycket hjälpsamma!
Även dom är jättetrötta på alla ickefungerande Indegosar!
 
Ja nu är den ute på andra rundan efter en uppladdning. Jäklar vad den intresserar sig av en av öarna runt ett träd. Den kommer fram till ön, stannar, tvekar lite, följer ön två varv, släpper ön åt höger, hakar på yttre slingan & går moturs, vänder & följer slingan medurs en15-20m, stannar efter ett vänsterhörn, vrider sig, startar klippaggregatet på högsta speed, kör i en högerbåge till mer eller mindre exakt samma ställe på ön & där börjar den om. Har gjort så en handfull ggr nu på rad. Ja den bågen är nu ivf välklippt :)
 
osboda skrev:
Den första maskinen gick över huvud taget inte att installera. Den följde inte tråden och började istället att kartera, gjorde så tills batteriet var slut. Återvände ej till basen utan stannade där den var..
Fick då en ny maskin ur samma batch (5.8 /75db)
Funkar den nya?
 
Nån som testat att lägga ut mer än 450m slinga? Jag köpte en Indego idag med 450m tråd men det känns som det kan bli tight... Tvärvägrar den vid exakt 450 eller tror ni det finns marginal för 50m extra?
 
Jag har flyttat ut slingan på vissa ställen för att den fastnar i tid o otid, nu går den snigelfart runt slingan. Det blir väl att kartera om....
 
frav skrev:
Ja nu är den ute på andra rundan efter en uppladdning. Jäklar vad den intresserar sig av en av öarna runt ett träd. Den kommer fram till ön, stannar, tvekar lite, följer ön två varv, släpper ön åt höger, hakar på yttre slingan & går moturs, vänder & följer slingan medurs en15-20m, stannar efter ett vänsterhörn, vrider sig, startar klippaggregatet på högsta speed, kör i en högerbåge till mer eller mindre exakt samma ställe på ön & där börjar den om. Har gjort så en handfull ggr nu på rad. Ja den bågen är nu ivf välklippt :)

så gjorde min med slutade att jag tog bort öarna men prova annars med att öka avståndet till mer än 1cm på in/ut gående kabel till 4cm.
 
Maver1ck skrev:
så gjorde min med slutade att jag tog bort öarna men prova annars med att öka avståndet till mer än 1cm på in/ut gående kabel till 4cm.
Jag kan inte tabort öarna då de består av singel närmast gräsmattan. Så det vill jag inte att maskinen ska köra in i. 4cm säger du. Blir det fortfaraden klassat som Ö då?
 
frav skrev:
Funkar den nya?
Den funkade att installera efter en fabriksåterställning.
Klippte c:a 1 timma sedan blev det kvällen och jag gav kommandot gå till basstation.
Den vägrade och började istället att kartera! Höll på med det tills batteriet var slut då den stannade där den var när batteriet var helt slut.
Skall nog göra en kort testslinga imorgon, funkar det inte så lämnar jag tillbaa och begär pengar tillbaka eller annat ffabrikat med samma kapacitet!
Är rejält trött på Bosch!!
 
frav skrev:
Jag kan inte tabort öarna då de består av singel närmast gräsmattan. Så det vill jag inte att maskinen ska köra in i. 4cm säger du. Blir det fortfaraden klassat som Ö då?
Ja, den fattar inte att det är öar med 1cm som rekommenderat.
 
Nu har den helt ballat ur, skall kartera om och när den stöter på hinder och står där och tuggar utan att backa utan hjulen vevar och river upp mattan. Vad är detta?

Borde ju även stå att man inte skall klippa kantklippning eller kartera när det är dagg.....:mad:
 
osboda skrev:
Den funkade att installera efter en fabriksåterställning.
Klippte c:a 1 timma sedan blev det kvällen och jag gav kommandot gå till basstation.
Den vägrade och började istället att kartera! Höll på med det tills batteriet var slut då den stannade där den var när batteriet var helt slut.
Skall nog göra en kort testslinga imorgon, funkar det inte så lämnar jag tillbaa och begär pengar tillbaka eller annat ffabrikat med samma kapacitet!
Är rejält trött på Bosch!!
Ska bli intressant att följa hur det går för dig och om det slutar med reklamation. Detta är ju den enda i sitt slag som inte är slumpmässig klippare.
Hur stor gräsyta har du ?
Börjar också själv leta efter en annan som backup plan om min börjar dumma sig.
Mest troligt får man kika på Gardena R70Li eller HQ AM308 som har HQ´s snart 20åriga erfarenhet i området robotklippare.
 
frav skrev:
Hej!

Dagens erfarenheter i Indego världen.

Efter att i eftermiddags blivit uppringd av Bosch Kundtjänst där jag gav besked om att gårdagens förslag på kallåterstart inte hjälpte så blev min maskin klassad som trasig & jag blev ombedd att reklamera den till inköpsstället med utbyte mot en ny. Antingen mot en som butiken hade i lager eller att en ny beställdes från Boschs centrallager.

Jag ringde till butiken ifråga, men de hade dock ingen hemma, så jag valde att inte reklamera den idag.

När jag kom hem så funderade jag på det här med längden på slingan. Jag har ju ca 120m kvar av en rulle. Vafan, tänkte jag. Jag drar en ny parallell slinga runt halva tomten. Så jag skred till verket & lade ut mer kabel. Tömde inte riktigt dessa 120m, men det kan inte vara mer än ca 5m kvar på rullen. Kopplade loss den långa slingan på ca 180m & kopplade in den nya slingan på ca 115m. Utförde en kallåterstart. Utförde en factory reset. Tryckte på ”Follow wire”. 5 4 3 2 1 & den backade ut. Sen ta mig fan följde den slingan utan knussel. Trycket sedan igång ”Move now”. Å den backade snällt ut & började klippa. Ja det är mycket tänkande & funderande. Men den lirar.

Så nu vet i tusan hur jag ska göra. Reklamera eller ej? För frågan är ju om det blir bättre med en annan maskin?

Några reflektioner:

När den har kört sin initiala kartering så slutar det med att den ”krockar” med docking station. Efter att man meddelat via knapptryckning att den är hemma, så backar den lite & gör sedan en svång i en båge till andra sidan för att sedan vända & docka. Bågen hade för mig en radie på 1.8m från begränsningsslingan utmed dockan. Så min ö som ligger mitt utanför dockan på ca 1.90m till begränsningsslingan klarade sig utan problem.

Som andra påpekat så drar den igång för fulla muggar med knivtallriken när den får motstånd av högt gräs. Detta fortsätter tyvärr under hela klippningen. Skulle vara önskvärt att den börjar om på lågvarv när motståndet avtar.

Nu under första klippningen så blir det på vissa ställen 5-10cm breda strängar som den missar efter vändningarna. Men i övrigt ser det ändå ganska okej ut.

När den har stannat & tänkt så tar det ca 1m innan den åter drar igång knivtallriken & lämnar därmed en bredare sträng oklippt efter sig. Där skulle ju knivtallriken dragit igång direkt innan den börjar köra.

När den står & tänker så kör den ibland igång knivtallriken ett par sekunder.

Nu blev jag förbikörd med ”Low battery. The mower is returning home.”. Påvägen hem träffade den på ön mitt utanför dockan, körde två varv runt denna ö, girade höger, hittade begränsningslinan precis tillhöger om dockan, följde kabeln medurs i 15-20m, vände sedan ut i gräsmattan & träffade motsatt sida av begränsningslinan, körde sedan utmed linan tills den dockade. Så nu laddar den efter första körpasset. Men den har endel kvar att klippa efter denna första timme.



--

Nu är frågan hur jag skall få den att acceptera hela slinga?
Hurpass "avancerad" är din riktiga slinga mot din testslinga, kan vi få någon form av bild/skiss där bägge är inritade ?
 
mortimer skrev:
Hurpass "avancerad" är din riktiga slinga mot din testslinga, kan vi få någon form av bild/skiss där bägge är inritade ?
Kan försöka mig på att rita ihop något i morgon. Är inte så haj på att rita i datorn. Men annars får papper & penna duga med ett foto av det.
 
Nu höll gräsmattan på att ta stryk pga denna eviga loop till ön, bra spårigt nu när gräsmattan bli blöt av dagg. Så jag tryckte på Go Home. Så nu är maskinen i laddstationen. Annars hade den väl hållt på hela natten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.