mr.Ola skrev:
En lite djupgående utredning av detta beskriver hur strömmarna i varje kardel följer den yttersta delen av tråden, dvs den slungas utåt från trådkärnan,.
För att få minsta möjliga påverkan av detta så bör en så fintrådig ledning som möjligt användas, en enkardelig ledare kommer att hålla strömmen ytterst medans en mångtrådig ledare kommer att fördela strömmarna lite mera jämnt inom ledningen!
Mer av denna kunskap vet jag att andra forummedlemmar besitter i högre utsträckning än jag!
Oj, här får vi grotta ner oss lite mer än Mikael_L gjorde. :) Att använda en Litzkabel, alltså en mångtrådig kabel fungerar bara om trådarna är isolerade från varandra. Så vad gäller vanlig nätfrekvenser så spelar det mycket liten roll om man använder mk, ek, eller fk, eftersom ledarna inte är isolerade från varandra.

Skinneffekten har också som sagt mycket liten effekt vid så små frekvenser och små tvärsnitt för koppar som det gäller här. Jag slog upp det och vid 60Hz så är skinndjupet 8.5mm. 63% av strömmen flyter inom det djupet. Så har man ledare som är mindre än 8mm i diameter, vilket ger en area på 50mm² så kan man ignorera denna effekt helt... :)
 
Jag tror att min kabel nöjer sig med att komma under mossan...

Däremot kan jag tycka att det är knäppt att det inte finns tydliga regler för djup för en 400/230V-kabel. Det känns som man gjort det onödigt krångligt!!
 
k_anka skrev:
Jag tror att min kabel nöjer sig med att komma under mossan...

Däremot kan jag tycka att det är knäppt att det inte finns tydliga regler för djup för en 400/230V-kabel. Det känns som man gjort det onödigt krångligt!!
Som andra sagt så tänk mekaniskt skydd. Det är surt att behöva dra om eller reparera bara för att någon krattat för hårt, eller tagit ett spadtag. Så utan att veta hur din gräsmatta ser ut så skulle jag allt gräva *lite* djupare än mossan... :)
 
Inom industri å gata brukar jag/vi gräva 60 cm, kommer inte ihåg paragraf lr standard men som skydd å me kabelband eller bräda ovan så anses det vara bra!
P.s jag jobbar yrkesmässigt som elektriker.. (gäller starkströmskabel för service o gatbelysn mm)
 
Mikael_L
mr.Ola skrev:
Inom industri å gata brukar jag/vi gräva 60 cm, kommer inte ihåg paragraf lr standard men som skydd å me kabelband eller bräda ovan så anses det vara bra!
P.s jag jobbar yrkesmässigt som elektriker.. (gäller starkströmskabel för service o gatbelysn mm)
Då antar jag att du har tillgång till SS 424 14 37.
Du kan väl kolla runt lite vad som står där, och skriva ner det viktigaste och nyttigaste av det regelverket här.
Kanske begränsat till vad som är intressant för de som bor i villor typ, då ...
 
mr.Ola skrev:
Skin-effekt.. Jag var på en mässa med hide-a-lite det var där jag kom i kontakt med detta då deras säljare beskrev detta som ett fenomen att ta hänsyn till vid led-installationer..
De flesta elektroniska transformatorerna arbetar med hög frekvens och där gör skineffekten sig påmind.
Protte
 
En Jolly-dimmer är ingen konventioneller transformator så då lär även resonemanget om skin-effekter som hide-a-lite försäljarn snackade om ha någon relevans! Ang. Standarden skall jag kolla upp den snarast vad gäller grävdjup
 
prototypen skrev:
De flesta elektroniska transformatorerna arbetar med hög frekvens och där gör skineffekten sig påmind.
Protte
OK, jag missade att det rörde sig om transformatorer (som väl om jag förstått rätt kan skicka ut en massa skit på utgången). MEN mk eller fk skall ändå inte spela någon roll, bara man tagit höjd för arean. För att det skall kunna spela någon (större) roll så måste man som sagt isolera de enskilda kardelerna. (Viss övergångsresistans har man alltid mellan kardelerna, men *så* höga frekvenser kan det inte vara frågan om här, dvs flera megahertz). Så det är jag fortfarande skeptisk till.
 
Nu var det skinneffekt med gamla halogen och högfrekvens drivdon. Frekvenserna ligger runt 100 kHz - 1MHz, det ser bara löjligt ut med 5 varv koppartråd runt en liten ferritring och på dessa varv släpper man på runt 300 volt, men bara en kort stund.

Led ska någonstans matas med likström, sker det redan i omvandlaren ("transformator") (vilket borde vara fallet med de seriekopplade, konstanströms LED) så kommer man undan både skinneffekten och induktansens negativa effekter.

Rörde jag till det ännu värre?

Protte
 
Grattis Protte,Det gjorde du.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.