Hej!
Vi håller på att gräva ut grunden för carport för fullt.

Avloppet för regnvatten kommer att läggas under carporten för anslutning till huskroppens avlopp.

Hur djupt bör jag SOM MINST komma ner med rören för att de inte ska riskera att spricka pga belastning från bilen? Vi kommer lägga grus/sand/marksten.

Jag känner inget behov av att gräva till frostfritt då jag inte räknar med att det ska vara nåt vatten i rören när det fryser. Grävmaskinen har grävt ner ca 30 cm plant över hela ytan.
 
Jag hade valt att gräva ned dom i den plana ytan du har nu så det blir 30 cm material ovanpå.
 
Nu när vi grävde ut befintliga rör för hand såg jag att dessa rör inte alls går ut mot den väg jag trodde (vi bor i hörntomt) utan går bort ifrån blivande carporten. Det innebär att lägstapunkten är idag en 90-gradersböj som bara ligger någon decimeter ner i backen vilket innebär att högsta punkten på nya rören kommer börja från 5 cm ner i backen (ca) = ca 5 cm under markstenen. Räcker det med några cm grus/stenmjöl ovanpå rören eller ska man ljuta i den urgrävda fåran och sen även hälla betong ovanpå rören?
 
Jacon skrev:
Nu när vi grävde ut befintliga rör för hand såg jag att dessa rör inte alls går ut mot den väg jag trodde (vi bor i hörntomt) utan går bort ifrån blivande carporten. Det innebär att lägstapunkten är idag en 90-gradersböj som bara ligger någon decimeter ner i backen vilket innebär att högsta punkten på nya rören kommer börja från 5 cm ner i backen (ca) = ca 5 cm under markstenen. Räcker det med några cm grus/stenmjöl ovanpå rören eller ska man ljuta i den urgrävda fåran och sen även hälla betong ovanpå rören?
Vi är i ungefär samma sits, fast vi har 4cm från ovansida rör till OVANSIDA marksten... Det blir tunna stenar... :x

Hur har det gått för dig, hur långt ner la du rören och har det hållit som du tänkt? Vi ska diskutera rören snart med byggare (bygger nytt), och vill gärna veta hur långt ner rören BÖR ligga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.