Slagit ut några väggar hemma för att få en öppnare planlösning. I en av väggarna gick ett vertikalt avloppet från toaletten på övervåningen ner till krypgrunden.

Denna vägg var ganska tjock och med flera lager isolering, jag förstår nu att det var för ljudets skull.
Problemet här nu är att jag kommer inte ha plats att isolera så mycket, finns det nya slags rör som är tysta? Eller bättre isolering som inte bygger så mycket? (har väldigt tajt om plats)
 
  • Gilla
thomazgustafsson
  • Laddar…
Kanske läge att byta till gjutjärnsrör som är betydligt tystare!? Kan även prova med bitumen-/asfaltmatta i flera lager, används t.ex. i bilar (bottenplattan främst) för att minska bullret i kupén.
 
Är inte de vita avloppsrören ljuddämpade gentemot de orange/bruna!? Är det Rehau som tillverkar dem...
Efter lite googlande ser jag att Gerberit har en serie som heter "silent".

Kanske flyktigt svar men jag är inte ens i närheten av rörmockare, bara sett att Dahl har vita rör och jag fick beskedet att dessa var ljuddämpande.
 
Hej,

Det finns även ett ljuddämpat inomhusavlopp som heter ”Stilla”, som Pipelife tillverkar.


Exempel på isolering: akustikisolering för stolpar; googla ”akustikmatta för stolpar”.

PS: Om du har ett sådant kraftigt ljud och det kanske gurglar, kan det vara läge att kolla avluftningen.

:) Tina
 
Poloplast finns hos de flesta grossister och köpas på vilken VVS-firma som helst. Delarna kan kombineras fritt med "vanliga" avloppsrör.
...och ja! det funkar.
 
Tredubbel gips funkar annars tror jag.
 
Krilleman
Det finns flera olika tillverkare av dessa "tysta" avloppsrör. Det som däremot inte finns är en gemensam standard för alla dessa rör och just hur dom just klassas "tysta". Detta kan ge missvisande resultat i form av ljudnivån vid tex spolning av WC.

Då olika tillverkare fått sitt godkännande av olika kontrollorgan! = Som gjort för missuppfattningar!

Raupiano plus (Rehau) och Stilla (Pipelife) är tunna som vilken grå plast som helst och jag undrar hur deras klassning gått till då det skvalar som sören i dessa!

Geberit Silent är betydligt tjockare (dubbelt så tjockt som vanligt grå plast) och som jag upplever det det tystaste avloppet i plast enligt min mening, poloplasten kommer tvåa på min lista.

Klassningen på ljudet har och stor del i hur man fäster upp sitt avlopp. Vilket då också speglas i ljudnivån. Någon typ av gummiklammer är den bästa metoden skulle jag säga!

Gjutjärn är absolut ett alternativ (dock dyrare) men då det är garanterat tyst utan diskussion eller klassificering! Finns flera tillverkare men originalet är MA!

Men det sista jag hörde något om denna variant av tysta avloppsrör är att vanlig grå plast också fått en klassning som "tyst". Jag kan tyvärr inte länka till någon info om detta, men om man vänder på steken så kan jag inte heller länka till någon som "vet vad som gäller" i frågan om just ljudnivå generellt.

Luddigt svar = Ja!
Luddig klassificering av "tyst" = Ja!
Olika plasters egenskaper egenhändigt erfarenhetsmässigt har du redan fått svar på! = (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
lassenilsson och 1 till
  • Laddar…
Krillemans hands on-erfarenhet av olika tysta avlopp är guld värt. Finner det lite lustigt ändå att Rehau och Pipelife är de enda av de fyra (har inte kollat gjutjärn) som öppet och direkt på hemsidan redovisar dBA för olika l/s, oavsett hur nu mätningen gått till. Gerberit Silent har inte ens hänvisning i sin text. Poloplasthemsidan visar iaf bild på "prisbelönta bullerdämpningsvärden" och två olika provningsrapporter med olika rörinfästning/-klämmor, men jag hittar inga siffror som man kan ta del av direkt.

Håller med om att infästningen är viktig för att hindra att störande ljud överförs till byggstommen.
 
Krilleman
Uppdatering på den gråa "vanliga" plasten som är ljuddämpad. Enligt deras egen utsago - läs mitt tidigare inlägg!

Wavin:s Wafix PP:

Wafix PP är sedan 2012 även testat och typgodkänt för ljud och
brand och har minst lika bra ljuddämpande förmåga och brandegenskaper
som flertalet av de ljuddämpande system som idag
finns på marknaden.
 
krilleman_215 skrev:
Uppdatering på den gråa "vanliga" plasten som är ljuddämpad. Enligt deras egen utsago - läs mitt tidigare inlägg!

Wavin:s Wafix PP:

Wafix PP är sedan 2012 även testat och typgodkänt för ljud och
brand och har minst lika bra ljuddämpande förmåga och brandegenskaper
som flertalet av de ljuddämpande system som idag
finns på marknaden.
Som flertalet Rehau och PipeLife kanske? ;)
Annars är PP något mer ljuddämpande material än PVC generellt.
 
Krilleman
Johan Gunverth skrev:
Som flertalet Rehau och PipeLife kanske? ;)
Annars är PP något mer ljuddämpande material än PVC generellt.
Se det inte så, det var ju den vanliga färgen grå jag ville återspegla till! :wow:
 
M
JAP-Tina skrev:
...Finner det lite lustigt ändå att Rehau och Pipelife är de enda av de fyra (har inte kollat gjutjärn) som öppet och direkt på hemsidan redovisar dB (A-vägt) för olika l/s, oavsett hur nu mätningen gått till. ...
Var lite försiktig i din rekommendation. dBA betyder ingenting om du inte redovisar hur det är uppmätt, tyvärr. Ett företag kan hävda lågt dBA för att locka kunder utan att vara ett dygg tystare än andra. En komplicerande faktar är vilka frekvenser som upplevs som störande och vilka som dämpas av olika material.

EDIT: ser nu att Pipelife (har ej tittat på Rehau) anger att de mätt enligt SS-EN 14366:2004. Tyvärr hittar jag ingen online-källa till definitionen som inte kostar pengar :(
 
Redigerat av moderator:
Rehau är bäst...
 
K
Är det någon som har praktisk erfarenhet av de olika rören så här 2,5 år senare?

Vi har två vertikala avloppsstammar som skulle behöva ljuddämpas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.