mecklarn skrev:
Hej
Idag blir jag (lycklig) ägare av en indego. Jag har fått avisering från posten.
Törs man göra en kortare testslinga för att prova roboten, eller blir det ett elände när man sedan skall få den att klippa hela tomten. Jag tänkte lägga ut ca 50m som ett första försök.
Är det någon som har erfarenhet från detta?
Grattis eller skall man säga beklagar....
Jag är inne på mitt andra ex som just nu irrar omkring plsnlöst på mina 800 kvm och försöker göra en karta. Tvivlarvstarktbpå att den lyckas, den ville initialt inte följa ngn tråd så ytterbegränsningarna försöker den kanske hitta med sin gps?
Misstänker att den bara stannar när strömmen är slut, så gjorde den vid gårdagens test och säkert gäller samma nu. Har gjort 4 fabriksåterställningar och 2 kallstarter under ledning av Bosch Support.
Inget verkar hjälpa så HB får nog tillbaka maskinen.
Frågan är vad man väljer istället
 
Min klippare tog närmare 3dygn på sig att någorlunda lära sig min tomt.. om man raderar kartan lär väl det ta lika lång tid igen för den att lära sig? Inte för att det spelar någon roll om man bara gjort en testslinga, men det kan ju vara bra att tänka på om man får för sig att göra en återställning el dyl..
 
mecklarn skrev:
... testslinga ... Är det någon som har erfarenhet från detta?
Det var så jag började. Det var intressant att se vilka marginaler den hade till tråden i olika sittuationer.
Därefter var det bara att placera den på basplattan och välja "Inställningar - Klippinställningar - Radera kartor".
 
mb29661 skrev:
Jag har dragit om min slinga flera gånger utan problem, radera kartan emellan bara.

Förhoppningsvis ger den omdragning jag gjorde igår att hela gräsmattan blir klippt nu.

Jag hade ett område på framsidan som den av någon anledning inte gillade men igår kväll efter omdragningen så började den där istället. (y)
Låter som vi har en nöjd Indego ägare här i skaran.

I vilken ordning gör du allt när du drar om och raderar kartan för att det ska bli lyckat resultat ?
Rycker strömen till basstationen
Drar om kabeln
ansluter strömen till basstationen på nytt
Går in och väljer radera karta samt Kartera därefter
??
 
osboda skrev:
Grattis eller skall man säga beklagar....
Jag är inne på mitt andra ex som just nu irrar omkring plsnlöst på mina 800 kvm och försöker göra en karta. Tvivlarvstarktbpå att den lyckas, den ville initialt inte följa ngn tråd så ytterbegränsningarna försöker den kanske hitta med sin gps?
Misstänker att den bara stannar när strömmen är slut, så gjorde den vid gårdagens test och säkert gäller samma nu. Har gjort 4 fabriksåterställningar och 2 kallstarter under ledning av Bosch Support.
Inget verkar hjälpa så HB får nog tillbaka maskinen.
Frågan är vad man väljer istället
Vad var det som föranledde att du behövde ha iväg din första på service ?
Vad skickade du med och vad fick du i retur(gammalt/nytt) ?
 
mortimer skrev:
Installationsfilm från Bosch.(lägg märke till hur strömkabeln fästs:=)
[länk])
Tänker du på elektriciteten med att den "spikas" fast, eller på vävtejpen under laddplattan?
 
Det är mycket intresant läsning och när man nästa håller på att ge upp så kommer det lite ljusglimtar.
Rent känslomässigt får man för sig att klipparen följer tråd eller bara kör utan att klipparen är igång mer än halva tiden.
Det hade varit intressant om man hittat en billig "nyckelringskamera" som man kunde fästa på klipparen med kardborreband för att kunna analysera vad som händer. Man skulle då vilja ha max ett par bilder i sekunden för att spara minne, kunne spela upp i rask fart och få en vettig filmtid på flera timmar.
Min "matta" är uppdelad i flera delar med större eller mindre passager. Klipparen far naturligtvis runt alla när den följer kabeln men de yttersta vill den inte klippa mer än ett par meter åt gången. Tyvärr inte kvadratmeter utan smala remsor med ränder mellan.
En orsak verkar vara, som många konstaterat att den startar klipparen långt efter den börjat köra. Det kan vara allt från några decimeter till flera meter.
Man kan undra vad det är för programmerare som kommer på algoritmerna....
I proincip kunde klipparen varit igång nästan hela tiden även om den skulle passera mellan sina utvalda områden - och det tycker jag faktist att det händer ibland och då får jag för mig att den kanske mäter höjden på gräset med hjälp av strömmen till klipparen.
 
Är det någon som med gott resultat har mindre än 2m framkant till laddstationen som instruktionsboken visar. Gör man som bruksen så får man 2,7m raksträcka. Jag skulle vilja nyttja plattans 70 cm för att erhålla 2m. Går det?
 
Redigerat:
M J skrev:
Sådär, idag har jag hämtat upp mitt nya hjul hos Swedol. Jag måste vara den första som köpt en reservdel till Indegon... :confused:

[bild]
Sådär! Med nytt hjul klipper den lika perfekt som tidigare och jag slapp behöva skicka iväg den, lätt värt kostnaden för hjulet. :)
 
pgerts skrev:
En orsak verkar vara, som många konstaterat att den startar klipparen långt efter den börjat köra. Det kan vara allt från några decimeter till flera meter.
Man kan undra vad det är för programmerare som kommer på algoritmerna....
Läste att det är en anpassning till gällande krav för robotklippare; antingen måste den varna tydligt innan den startar knivarna, eller börja köra först innan den sätter igång knivarna.
 
Nu när jag kom hem så körde den igång på lågt varvtal när den började klippa, tyckte nästan att grannens HQ lät mer. Skall bli intressant och se om den bli speedad igen, skulle ju precis reklamera den.
 
frav skrev:
Tänker du på elektriciteten med att den "spikas" fast, eller på vävtejpen under laddplattan?
Strömkabeln tänkte jag på
 
Hej!

Dagens erfarenheter i Indego världen.

Efter att i eftermiddags blivit uppringd av Bosch Kundtjänst där jag gav besked om att gårdagens förslag på kallåterstart inte hjälpte så blev min maskin klassad som trasig & jag blev ombedd att reklamera den till inköpsstället med utbyte mot en ny. Antingen mot en som butiken hade i lager eller att en ny beställdes från Boschs centrallager.

Jag ringde till butiken ifråga, men de hade dock ingen hemma, så jag valde att inte reklamera den idag.

När jag kom hem så funderade jag på det här med längden på slingan. Jag har ju ca 120m kvar av en rulle. Vafan, tänkte jag. Jag drar en ny parallell slinga runt halva tomten. Så jag skred till verket & lade ut mer kabel. Tömde inte riktigt dessa 120m, men det kan inte vara mer än ca 5m kvar på rullen. Kopplade loss den långa slingan på ca 180m & kopplade in den nya slingan på ca 115m. Utförde en kallåterstart. Utförde en factory reset. Tryckte på ”Follow wire”. 5 4 3 2 1 & den backade ut. Sen ta mig fan följde den slingan utan knussel. Trycket sedan igång ”Move now”. Å den backade snällt ut & började klippa. Ja det är mycket tänkande & funderande. Men den lirar.

Så nu vet i tusan hur jag ska göra. Reklamera eller ej? För frågan är ju om det blir bättre med en annan maskin?

Några reflektioner:

När den har kört sin initiala kartering så slutar det med att den ”krockar” med docking station. Efter att man meddelat via knapptryckning att den är hemma, så backar den lite & gör sedan en svång i en båge till andra sidan för att sedan vända & docka. Bågen hade för mig en radie på 1.8m från begränsningsslingan utmed dockan. Så min ö som ligger mitt utanför dockan på ca 1.90m till begränsningsslingan klarade sig utan problem.

Som andra påpekat så drar den igång för fulla muggar med knivtallriken när den får motstånd av högt gräs. Detta fortsätter tyvärr under hela klippningen. Skulle vara önskvärt att den börjar om på lågvarv när motståndet avtar.

Nu under första klippningen så blir det på vissa ställen 5-10cm breda strängar som den missar efter vändningarna. Men i övrigt ser det ändå ganska okej ut.

När den har stannat & tänkt så tar det ca 1m innan den åter drar igång knivtallriken & lämnar därmed en bredare sträng oklippt efter sig. Där skulle ju knivtallriken dragit igång direkt innan den börjar köra.

När den står & tänker så kör den ibland igång knivtallriken ett par sekunder.

Nu blev jag förbikörd med ”Low battery. The mower is returning home.”. Påvägen hem träffade den på ön mitt utanför dockan, körde två varv runt denna ö, girade höger, hittade begränsningslinan precis tillhöger om dockan, följde kabeln medurs i 15-20m, vände sedan ut i gräsmattan & träffade motsatt sida av begränsningslinan, körde sedan utmed linan tills den dockade. Så nu laddar den efter första körpasset. Men den har endel kvar att klippa efter denna första timme.



--

Nu är frågan hur jag skall få den att acceptera hela slinga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.