i sommar tänker jag bygga ett räcke kring den altan vi byggde förra året. jag skulle vilja ha lite tips på typ av räcke att sätta upp. vi funderar lite på en "kryss"-variant men ser å andra sidan att det kanske inte är optimalt eftersom vi själv har småbarn och många vänner detsamma. hur som helst - vet någon om en sajt där vi kan få tips om vilken modeller som finns?
 
  • takvinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det ska vara barnsäkert (vilket är kravet) så har du inte så mycket att välja på om du inte sätter plexiglasskiva. Maxavstånd mellan varje bräda är nämligen 10cm och får ej vara klättringsbart.
 
Elica skrev:
Om det ska vara barnsäkert (vilket är kravet) så har du inte så mycket att välja på om du inte sätter plexiglasskiva. Maxavstånd mellan varje bräda är nämligen 10cm och får ej vara klättringsbart.

Hur fan överlevde vi barn på 70-talet?
Menar du att man måste ha staket på en altan- och att det ska vara plexiglas för att hindra att barnen ramlar ut dvs kanske ramlar ned i gräsmattan 1-2 dm nedanför????????????? ??? ??? ??? ::)
 
  • detalj3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Göran skrev:
Menar du att man måste ha staket på en altan- och att det ska vara plexiglas för att hindra att barnen ramlar ut dvs kanske ramlar ned i gräsmattan 1-2 dm nedanför
Det måste väl vara avhängigt hur högt ovan mark man har sin altan eller..... har man 1 dm till gräsmattan så måste man väl inte ha räcke, fast det är klart om man bygger ett hööögt räcke så blir ju fallet därefter ;) så då är det kanske säkrast med plexi ;D

//Christina.
 
Frågeställaren talade ju om barnsäkert räcke. Det är ju inte direkt ovanligt med altaner som ligger på dryga metern i höjd, (våran tex.). Men även höjder på 2 3 meter har jag sett en hel del av.
 
Göran skrev:
Hur fan överlevde vi barn på 70-talet?
Menar du att man måste ha staket på en altan- och att det ska vara plexiglas för att hindra att barnen ramlar ut dvs kanske ramlar ned i gräsmattan 1-2 dm nedanför????????????? ??? ??? ??? ::)

8) 8) 8)


Folk äldre än 30 borde vara döda!

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss,
som var barn på 50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt barndomen.

Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.
Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp,
och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.
Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.
Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga, därför att vi alltid var ute och lekte. Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon faktiskt dog av det. Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar. Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet. Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när gatubelysningen blev tänd. Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon. Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - i det hela taget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet. Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem! Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor. Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva. Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det. Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Till trots för alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv. Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet. Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga,
de bästa problemlösare och investerare någonsin.
De sista 50 åren har varit en explosion av nya idéer.
Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Vi som upplevde den stora lycka att växa upp som barn, innan lagstiftningsmakten och andra myndigheter reglerade våra liv till vårat eget bästa...

Det goda livet var vårat!

 
  • Gilla
Kalle Anka9
  • Laddar…
Ett av dom bästa inläggen på länge...

Mvh,

peddap 73:a....själv beroende av dator o tv...i alla fall under vinterhalvåret....
 
ja, alltså, som någon misstänkte - altanan ligger dryga metern ovanför gräsmattan.
plexiglasskiva låter inte alltför sexigt så vi får nog tänka på en annan variant.
inga tips på sajt/er (med bilder på olika lösningar för altanräcken) där vi kan få tips och inspiration för vårt lilla projekt?
 
Kanske räcke i smide/metall ?
 
kanske ska vi prova på bambu?
 
Jag byggde en altan förra sommaren, på lecablock, reglade upp cc60 och spikade panel. Nu skall ajg bygga ett prydnadsräcke kanske 60 cm högt. Kan nån tipsa om hur jag skall fästa stolparna för att det skall se snyggt ut? Skall jag fästa dem utanpå altanen och ner i gräsmattan runt omkring, eller skall jag skruva fast dem i panelen med ett vinkelbleck? Inga krav på barnsäkerhet eller så, endast för att ge altanen en lyxigare/mysigare känsla.

MVH
Henrik
 
Hur satte ni fast stolparna till kryssräcket? Jag har lite problem med vilket alternativ jag ska välja...

/henrik
 
Bygg ett stabilt klättervänligt staket. Det uppskattas garanterat av barnen när dom blir lite större :) Annars blir det ju svårt att klätra över staketet, och då är det större risk att dom skadar sig när dom försöker (för det kommer dom garanterat att göra!)... Varför ta trappan när man kan "gena" över staketet?
 
Hej

Med risk för att låta som en tråkmåns efter DragonLadys inlägg så har man ju skärpt reglerna för (barn)säkerhet just på grund av att olyckor och dödsfall inträffar. Betydligt fler på 70-talet än nu när vi tex har lag på cykelhjälm för alla barn. Bara för att man inte själv upplevt det eller tagit del av statistiken så betyder inte det att olyckor och dödsfall inte inträffar.

Personligen så har jag bara fönster med barnsäkra spärrar, tippskydd och spillskydd på spisen, alla bokhyllor och andra möbler som skulle kunna välta fastskruvade, reflexer på mig själv och alla barnen, godkända bilbarnstolart, säkerhetsglas i altandörrarna, brandvarnare, jordfelsbrytare etc etc.

Sedan betyder ju inte det att man inte låter barnen leka lika vilt som jag själv gjorde på 70-talet när jag var barn. Bättre förr? Ja, kanske på vissa områden men definitivt inte på alla och dessutom kan man inte skruva klockan tillbaka.

/Martar
 
Naturligtvis skall man göra det man kan för att skydda sina barn, det finns mängder av bra finesser för att minska olyckor både för barn o vuxna ;)

Kontentan av det hela var att en del nog är lite väl överbeskyddande och därmed klemar bort sina barn.
Man helt enkelt vänjer dem vid att inte världen är så farlig fast den är det, alla platser är ju inte skyddade verkstäder.

När det gäller staket så ligger det i barns gener o klättra, försök o göra staketet så ofarligt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.