Dom där bilderna passar i tråden "värsta elkopplingen".
 
EKK dragen från central i rör. Svart,blå, G/G. Kopplat mot Brun,gul,G/G. Hittade ett uttag som dessutom hade G/G som skyddjord, Gul nolla och Grön Fas.

Dosan är bara en vidarekoppling. Troligen en kvarleva från ett gammalt uttag?

Jordfelsbrytare finns om dock än lastgammal. Bryter vid test. Vid mA och mS vågar jag inte uttala mig om då jag inte hade med mig instrument att mäta med.
 
Kul att du hittade felet!

Man förundras många gånger hur folk har tänkt.. Och att något proffs har gjort sådär är jag lite tveksam till, eftersom det verkar ha varit en helrenovering av badrummet så kan han ju lätt ha flyttat på domdär 2 dosorna..
 
Är det inte lite av en bedrift att hitta grön respektive gul FK? Det är väl knappast något man får tag i var som helst.
 
Rk är lite lättare att hitta i dom färgerna men det är knappast nått som någon elfirma har i lager, och knappast nån elgrossist :rolleyes:
 
elmont skrev:
Rk är lite lättare att hitta i dom färgerna men det är knappast nått som någon elfirma har i lager, och knappast nån elgrossist :rolleyes:
Vilket ju får en att undra om dessa färger är vanliga i något annat närliggande land och man alltså kan gissa att en eventuell "elektriker" kommit därifrån?
 
Hus från 60-70 talet gissar jag......
Vad glad jag är att inte jobba som serviceelektriker längre.....såååååå tråkigt att leta liknade fel....

Men grattar TS för bra jobb :)
 
Enk Projektet skrev:
Hus från 60-70 talet gissar jag......
Vad glad jag är att inte jobba som serviceelektriker längre.....såååååå tråkigt att leta liknade fel....

Men grattar TS för bra jobb :)
Skulle man kunna tro, men i TS första inlägg så står det att installationen gjordes av en stor firma i samband med en renovering för sex år sedan...
 
Felet må vara rätt enkelt hittat när man hittar var man ska söka.
Fick borra fram dosor i sovrummet som garderob var byggd framför och att kunden visade att här hade de gått ifrån. (Fläkten var tagen därifrån dock)

Jag hade aldrig gjort något liknande iaf. Inte ens om jag var 10mil från närmaste grossist.
Ja jag vet inte alls vad Elfirman har tänkt på. Vare sig kabel val eller hur idiotiskt det är?
Dosorna hade jag aldrig placerat i badrummet som just kopplingsdosor.

Dessutom
1000W bubbelbadkar
10-15kwm El golvvärme 1000W??
När det dessutom finns Vattenburet och ställen att gömma en golvvärmecentral på.
Handdukstork 80W?
4st 35W halogen
3st 25W halogen
2st uttag. (Hårfön och Locktång igång samtidigt.)
2st 60Wattare

Vem som helst fattar att det är helt fel.
Bubbelbadkaret hade alla gånger fått en egen matning.
Det andra kan man ta fall från fall.

Fläkten och lampan ovan spegeln går dock på en annan fas.

Fan vad risig Elen faktiskt är i många bostäder.
 
Redigerat:
Var det gästarbetare som hade gjort jobbet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.