Vi har precis köpt ett hus där badrummet fick ett par nedslag. Jag räknar med att vi måste göra om rubbet och har prutat på huset med detta i åtanke.
Detta står i besiktningspappren. Det är alltså inte utfört av behörig fackman. Jag är helt superny på detta, så jag vill bara kolla att jag inte tänker fel när jag planerar för en helrenovering av badrummet?

Detta stod i protokollet:


Skadad brunnsduk/manschett noterades i golvbrunn.
Tätning saknas mot vägg under dörrfoder.
Golvfall saknas, golvet är plant.
Fönster förekommer i våtzon
Kvalitetsdokument för utförandet saknas.

 
Att dokument saknas är ju inte bra men om det är fall under i tätskiktet kan inte besiktningsmannen se och man får ju hoppas att där är fall.

Som jag fått info så är det just tätskiktet som är viktigt vad gäller fall.
 
Som jag förstått det så kommer inte våra försäkringar att gälla om vi får en vattenskada och det visar sig att badrummet inte är gjort av våtrumsbehörig. Har jag missförstått?
 
sj6 skrev:
Att dokument saknas är ju inte bra men om det är fall under i tätskiktet kan inte besiktningsmannen se och man får ju hoppas att där är fall.

Som jag fått info så är det just tätskiktet som är viktigt vad gäller fall.
Hur menar du att hen inte kan se det? Jag är verkligen toknybörjare så var inte rädd för att uttrycka dig enkelt ;)
 
Fabba skrev:
Som jag förstått det så kommer inte våra försäkringar att gälla om vi får en vattenskada och det visar sig att badrummet inte är gjort av våtrumsbehörig. Har jag missförstått?
Det är fel. Det är själva utförandet som skall vara korrekt. Om du får en skada görs bedömning om ditt badrum är utfört korrekt. Fb struntar i om du gjort det själv eller inte. Men ett intyg kan ev stärka vid tveksamma fall. Att besiktningsmannen skriver som han gör beror troligtvis på att denne anser badrummet icke fackmässigt utfört? Uttökad undersökningsplikt?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Mikael_L
Fabba skrev:
Som jag förstått det så kommer inte våra försäkringar att gälla om vi får en vattenskada och det visar sig att badrummet inte är gjort av våtrumsbehörig. Har jag missförstått?
Ja. Du kan missa eller få sänkt ersättning för att det inte är fackmannamässigt utfört, inte för att det inte är en fackman som gjort det.

Dvs det spelar ingen roll om det är någon våtrumsbehörig som gjort det eller vilken kalle svensson som helst. Är det fel gjort så kinkar f-bolaget, är det korrekt gjort blir det grönt ljus.


edit:
Byggis1976 har tydligen smort sitt tangentbord med det snabbaste siliconsmörjmedel som finns. :)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Fabba skrev:
Hur menar du att hen inte kan se det? Jag är verkligen toknybörjare så var inte rädd för att uttrycka dig enkelt ;)
antar att det antas att det är klinker på golvet, då skulle det teoretiskt kunna vara så att tätskiktet har ok fall men att klinkersen har lagts plant (alltså olika tjockt med fix) och då man inte kan se genom klinkersen så...

men har du matta så är ju tätskiktet och mattan samma sak så är det ej fall på mattan så är det ej fall på tätskiktet (=mattan) heller

hoppas det inte blev otydligare ändå nu...
 
Tack för att ni förklarade detta med våtrumsbehörig. Då förstår jag.

Vad gäller golvfallet så känner jag mig lite förvirrad över det Snailman skriver. Är inte poängen med golvfall, att vatten vid en eventuell läcka ska rinna till golvbrunnen? Och att avsaknad av golvfall gör att detta inte kommer att ske, utan att de t.ex rinner ut i rummet innanför istället?

I riskanalysen sedan nämner visserligen inte besiktningsmannen golvfallet.

"Avsaknad av Kvalitetsdokument (dokumentation av att arbetet utförs enligt Branschreglerna) innebär risk för att arbetet inte är fackmässigt utfört. Detta kan innebära risk för fuktskador och att försäkringsbolaget lämnar ett begränsat försäkringsskydd för våtrummet alternativt undantar våtrummet från hemförsäkringen. Omfattning av försäkringsskydd får kontrolleras med respektive försäkringsbolag.Skadad brunnsduk i golvbrunn innebär risk för läckage med fuktskador som följd, avsaknad av tätning under dörrfoder mot vägg innebär risk för fuktskador på vägg/golvbjälklag vid eventuell översvämning i våtrum.
Fönster i våtzon innebär alltid risk för fuktskador på fönster samt väggkonstruktion pga. vattenstänk."
 
Fabba skrev:
Tack för att ni förklarade detta med våtrumsbehörig. Då förstår jag.

Vad gäller golvfallet så känner jag mig lite förvirrad över det Snailman skriver. Är inte poängen med golvfall, att vatten vid en eventuell läcka ska rinna till golvbrunnen? Och att avsaknad av golvfall gör att detta inte kommer att ske, utan att de t.ex rinner ut i rummet innanför istället?

I riskanalysen sedan nämner visserligen inte besiktningsmannen golvfallet.

"Avsaknad av Kvalitetsdokument (dokumentation av att arbetet utförs enligt Branschreglerna) innebär risk för att arbetet inte är fackmässigt utfört. Detta kan innebära risk för fuktskador och att försäkringsbolaget lämnar ett begränsat försäkringsskydd för våtrummet alternativt undantar våtrummet från hemförsäkringen. Omfattning av försäkringsskydd får kontrolleras med respektive försäkringsbolag.Skadad brunnsduk i golvbrunn innebär risk för läckage med fuktskador som följd, avsaknad av tätning under dörrfoder mot vägg innebär risk för fuktskador på vägg/golvbjälklag vid eventuell översvämning i våtrum.
Fönster i våtzon innebär alltid risk för fuktskador på fönster samt väggkonstruktion pga. vattenstänk."
Poängen med ett fall är att vatten ska rinna ner mot brunnen, detta ska ske nere på tätskiktsnivå under själva klinkersen alltså. Själva fogen och klinkersen som enhet är inte vattentätt utan fukten vandrar ner och ligger i fixet men hindras av tätskiktet att skada golvet.

Så fallet skall vara korrekt nere vid tätskiktet innan man drar på fix och klinkers. Därefter är det inget krav längre men av praktiska skäl är det en fördel med lite fall även på klinkersen så man får ner vatten mot golvbrunnen även på ytan.
 
Räkna med att göra om, men om ni trivs med utseendet o inte får skada så vänta med det. Om ni får en skada kan ni ju anmäla till er försäkring o se......

Var uppmärksamma på skador, tex att klinkets lossnar, spricker mm.

Tröskeln skall vara x cm över nivå för brunnen, för att hindra vatten utanför badrum. Bakfall ( på ytan) får inte förekomma.
 
Redigerat:
Det som troligen är dte allvarligaste i protokollet är den skadade brunnsduken/manschetten. Det är en gummiduk som tätar mellan golvet och brunnen. Problem runt brunnen är en väldigt vanlig skadeorsak.

Formuleringen skulle kunna tydas på lite olika sätt, men om vi antar att bes. mannen sett en skada på manschetten så är det väldigt illa.
 
I Branschreglerna står det:

Golvlutning
Alternativ golvlutning kan avtalas vid fasta
installationer t.ex. duschvaggar, vid belaggningar
med storformatiga plattor eller da
krav pa tillganglighetsanpassning foreligger.
Vid alternativ golvlutning kan kvarstaende
vatten forekomma pa ytskiktet.
Golvbelaggning i vatrum av plattor med
stora format (t.ex. 300 -
300 mm och större) innebar svarigheter att uppfylla myndighetens
och branschreglernas krav pa golvlutning
med acceptabelt resultat betraffande
fogsprang och andra ojamnheter. Nar
stora plattor valts bor mojligheten att overga
till mindre format narmast golvavlopp
overvagas.

Det tolkar jag som att lägger man tex 60*60 plattor så är det ok med ett helt plant golv med lokalfall

Allvarligaste problemet är såklart om brunschmanschetten är skadad, mitt tips är att ta dit en duktig plattsättare som får titta på manschetten och göra en bedömning.

Tätningen mot vägg vid dörrfoder kan kanske också lösas.
Fönstret, kanske går att hänga ett draperi för?


 
Hur bedöms ett fönster som det som omnämns? Tänker på att mina föräldrar bor i ett Myresjöhus byggt 1994 där det i badrummet sitter ett öppningsbart fönster mellan duschhörnan och badkaret med max ett par decimeter åt vardera hållet. Är inte orolig för deras fönster utan blev bara nyfiken på formuleringen i protokollet; "fönster förekommer i våtzon". Får/bör man inte ha det alls, skall det vara utfört på ett visst sätt, får/bör det vara öppningsbart, vad gäller?
 
Nu är jag bara en glad (oftast) amatör (alltid) men ett plant golv är väl en indikation på att även underlaget kan vara plant, eller kanske åtminstone med dåligt fall?
 
Ang. fönster kan jag tänka mig att det beror på att det är svårt att få till ett bra tätskikt mot fönsterkarm, där finns ju oftast bara drevning mellan karm och reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.