Hej,

Jag har efter stor undersökning bestämt mig (och beställt) Bagas slamavskiljare med inbyggd pumpbrunn. Detta skall monteras om några veckor och nu funderar jag lite på detta med larm.... På bagas hemsida finns en nivåvippa med larmbox som kostar i runda slängor 3k. Utöver det kommer jag troligen få betala en del eldragning/installation för detta.

Många av dagens slamavskiljare har ju inte larm, utan man klarar sig bra med att slamsuga en gång om året och det mesta sköter sig själv.

Ni som har erfarenhet, förespråkar ni att ha larm eller är det en onödig del om man avser att regelbundet slamsuga en gång om året?
 
Tror inte det ska behövas om du har rätt storlek. Den går säkert att eftermontera om det behövs.
 
Jag valde den stora modellen av slamavskiljare som egentligen är avsedd för 2 hushåll. Vi kommer bo 2 vuxna i vårt hushåll åtminstone dom första 5-10 åren.

Går det att följa upp "manuellt" att nivån är som den skall?
 
Går det att lyfta ett lock borde det gå att kontrollera den vägen. Vet inte hur den ser ut exakt men det borde väl finnas ett lock att kika under?
 
Volatyle skrev:
Jag valde den stora modellen av slamavskiljare som egentligen är avsedd för 2 hushåll. Vi kommer bo 2 vuxna i vårt hushåll åtminstone dom första 5-10 åren.

Går det att följa upp "manuellt" att nivån är som den skall?
Med den storleken och slamsugning en gång om året kommer du aldrig få några problem. Du behöver inte larm.
 
Hej

En lite fråga: Du har en tank med pumpbrunn. Betyder det att du pumpar vattnet från slamavskiljaren till infiltrationen? När pumpen inte fungerar var märker du att nivån stiger? Är det något avlopp som blir lägsta punkt skulle jag nog installera nivåvakt. Har du självfall till infiltrationen och den avluftningen hamnar under lägsta avloppet i huset skulle jag skippa nivåvakten. Om du har pump har du väl ändå el fram till tanken?

Förlåt en massa frågor men jag tycker frågan larm eller inte beror på om man har pump eller inte och var översvämningen blir när pumpen strejkar/infiltrationen sätter igen.
 
Urban J A skrev:
Hej

En lite fråga: Du har en tank med pumpbrunn. Betyder det att du pumpar vattnet från slamavskiljaren till infiltrationen? När pumpen inte fungerar var märker du att nivån stiger? Är det något avlopp som blir lägsta punkt skulle jag nog installera nivåvakt. Har du självfall till infiltrationen och den avluftningen hamnar under lägsta avloppet i huset skulle jag skippa nivåvakten. Om du har pump har du väl ändå el fram till tanken?

Förlåt en massa frågor men jag tycker frågan larm eller inte beror på om man har pump eller inte och var översvämningen blir när pumpen strejkar/infiltrationen sätter igen.
Stämmer. Jag pumpar vattnet från slamavskiljare vidare till markbädd.

Kanske ett larm inte är så dumt då? Eller finns det möjligen någon givare inbyggt i pumpen som kan utnyttjas?
 
Det finns säkert två vippor för start/stopp av pumpen, men det är inte tillförlitligt att tjuva på dom.
Larmvippan ska sitta över den vippan som är start, för att man ska få larm om nivån inte sjunker.
 
Jag håller med. Om det är så att en ev. översvämning om pumpen skulle strejka sker inomhus via någon golvbrunn så kör på larm. För pumpen kommer att strejka någon gång, men i bästa fall tar det 10- 20 år... Glöm inte kolla att larmet verkligen fungerar samt gör ren pumpen med lagom intervall.
 
OK! Då får det bli ett larm.
Rengöra pumpen? Menar du att jag ska ner och greja i min slamavskiljare med jämna mellanrum?
Det tror jag nog inte min äckelmage klarar av faktiskt.. :/

Jag noterade att dom redan grävt igen loppet från huset till slamavskiljaren igår - men jag antar det går ett rör där redan (eftersom el skall dras till pumpen) och då torde man väl kunna gå ner i samma rör utan att riva upp marken igen med ett larm?
 
Om det är en riktig pumpgrop så brukar pumpen sitta i en bajonettfattnig med en wire eller kedja i pumpen, då kan man lyfta den och spola av med vattenslangen, samt kontrollera att skären på pumphjulet är i bra skick.
Dom är rätt tåliga, men skulle det av någon anledning spolas ned metallobejkt eller tyg så kan det sätta igen pumpen och förstöra den.

Ibland på vissa pumpgropar kan man behöva spola med vattenslangen på sidorna för att papper och fekaliker fastnar.

Mao så är det inte underhållafritt, och det br väl ingå i de sysslor man gör vid vinter/sommartid omställen att kontrollera status (batterier, JFB, vända pulversläckare och sånt).
 
Aha. Jag vet faktiskt inte, jag valde ingen separat pumpbrunn - utan har köpt Bagas slamavskiljare med inbyggd pumpbrunn (pumpen sitter således monterad i slamavskiljaren)

Tror inte det finns något sätt att ta ut pumpen på, utan att mer eller mindre krypa ner med halva kroppen i slamavskiljaren vilket kan bli en ganska obehaglig upplevelse... :/
 
nja, man säger åt andra hälften och barnen att toan är off limits, tar fram vattenslangen, spolar rent och låter pumpen rensa undan vattnet. Så får du ringa rörkrökaren om det är allvarligare fel.
 
  • Gilla
G8N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.