Hur e Kährs skeppsgolv? Läste i en tidning att det var lamellparkett och i en tidning stod det att det var ädelträfanér. Vad är det? Är det inte riktigt trä rakt igenom?
 
Visst är det trä rakt igenom...men bara ungefär den översta tredjedelen är ek, resten är två lager furu eller gran som är limmade i kors. På så sätt hålls priset nere och man får ett mycket formstabilt golv med plankor som inte slår sig eller bågnar.
Jag har aldrig hört någon som haft något illa att säga om Kährs trägolv, tvärtom.
 
Aha! Går det bra även om man ska ha golvvärme?
(Hmm känner att jag är totalt urdålig på golv ::) )
 
vet inget om just det golvet men Kährs Linnea är ett väldigt ömtåligt golv där det jättelätt blir repor.
 
grodan skrev:
vet inget om just det golvet men Kährs Linnea är ett väldigt ömtåligt golv där det jättelätt blir repor.
Har du erfarenhet av Kährs Linnea och att det lätt blir repor? Jag vet att det är ett tunt golv, men har ändå hört att det är slitstarkt.
 
Funkar utmärkt med golvvärme, det är egentligen bättre med parkettgolv än massiva golv av den anledning som Kalle framförde, parketten är mycket mer formstabil än massiva golv.
Ett massivt golv kommer alltid att svälla/krympa i takt med luftfuktigheten så hur man än gör så kommer det att på sikt bli springor mellan planken.

Man kan limma plankor på t.ex plywood, men då har man i praktiken platsbyggt en lamellparkett med extra tjock slityta.

Vad gäller känsligheten mot repor hänger det mycket på valet av träslag samt givetvis till viss del av ytbehandlingen. Ett golv i t.ex Ask eller lönn är mycket mer reptåligt än furu eller gran och ett lackat golv blir snabbare fult än t.ex oljat, dessutom är det betydligt lättare att snygga till ett oljat golv. Samtidigt så kräver ett oljat golv en del underhåll vilket ett lackat normalt sett inte gör.

Många val blir det.....

Det bästa är att besöka en välsorterad golvsäljare och ta god tid på sig.
 
Jag har Kährs Linnea Ekgolv i hela huset.Ok,har tre barn men dom är ganska lugna.Jag har aldrig sett ett golv bli dåligt så här snabbt.
 
Okey tack för alla svar :) Jag kollade upp om det var oljat eller lackat och det var oljat :D
Nä, Kährs Linnea är inget golv vi vill ha dels då det bara e 7 mm och dels för att vi tycker skeppsgolven är snyggare och med sina 15 mm så kan man slipa om det ett par gånger om det skulle behövas i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.