Går i tankarna att lyfta så att vi få en inredningsbar övervåning.
Tycker att det verkar vara onödig dyrt att ta in färdiga takblock ( isolering och allt ), eller bli det samma summa om man köper takstolar och ...?

Hur mycket av priset från Åtvidaberg ligger i arbetskostnader och ren vinst?

Själva takstolarna är ju inte säskilt dyrt och att sedan "bara" få det tätt borde ju mer vara jobb än teknik?!
Har du byggt med lösvirke kan du vara snälla att berätta lite om kostnaderna och priser...


 
Ja, var ska man börja... Stomme, isolering och takstolar är en relativt liten kostnad i det stora hela. Det är ju därefter man börjar plöja ner pengar. Jag tyckte Åtvidabergs/Borkas lösning kändes dyr, men har man inte tiden och lusten att bygga så kan ju det vara ett alternativ.

Fördelen med Åtvidabergs är ju att huset blir tätt rätt snabbt, som självbyggare får man ju lov att skydda huset från regn på något sätt under byggtiden.

 
Det är svårt att räkna på kostnader eftersom det är så beroende på, vilka möjligheter man har själv i form av hjälp av yrkeskunniga vänner och släkting.
Grovt räknat, kan du dock tjäna 2-300.000 kr på att göra jobbet själv, och då menar jag i förhållande till Åtvidabetrgshus och Borkas.

Men mycket jobb blir det.......
 
Tack!

Att få det isolerat och tätt kostar ju från 360 000 och uppåt med de färdiga alternativet.

Tror att jag ska försöka göra en lista på allt matriel och ta in offerter. Mkt borde jag kunna göra själv´, men det tar ju längre tid och det är ju lite kritiskt med just ett tak.
Får kolla upp någon snickare som är intresserad att arbeta timme och instruera mig och sätta mig i arbete.

Om man nu inte skall ha badrum utan bara några sovrum eller ev. allrum så borde det inte behöva dra iväg. Fast det är klart att elis och röris och plåtslagare och murare, det kommer förmodligen dra iväg. Man blir ju tvungen att göra mkt själv (det man får)

Byggytan är inte mer än 92 kvm och om jag får så blir det Mansartak.
Är det någon som tror att jag klarar mig på 200000 - 300000 kronor. inrett och klart?????????????????????????????????
 
Barnfamiljen skrev:
Är det någon som tror att jag klarar mig på 200000 - 300000 kronor. inrett och klart
Nej inte jag iaf, tyvärr :-/
För att hålla totalkostnad inom det spannet så måste du nog göra allt arbete själv. Om det ens räcker med 200 tkr till material, bara yttertaket med pannor osv. kostar ju en hel del :-/

MVH/Christina.
 
Vi gör ett taklyft på ett 90kvm hus i vinkel. Stommen med tak och fasad kostar minst 150000kr. Allt arbete görs själv med lösvirke. Taket är ca 190kvm.

1.ritningar gör själv
2.bygglov 6500kr
3.ka 12500kr
4.konstruktör ca 5000kr?
5.13st mansardtakstol 68/32+mellanbjälklag 47000kr
6.4st fönster 14000kr
7.virke till tak+gavlar 26000kr
8.betongpannor 12500kr
9.underlagspapp 26rullar 6200kr
10.lyftkran 7300kr
11.övrigt 10000-20000kr
12.Byggställning köptes- kan säljas för samma pengar när man är klar.
 
Hade ju tänkt att göra mkt själv men inte allt, mest för att det skulle ta för långt tid att få det tätt.

Vartifrån köpte ni takstolarna?
Vad för typ av fasad har ni?

Hade ju bara tänkt att komp. men nya takpannor vartsom efter det behövdes.

Känns som att om man bara får det tätt så kan man ju ta det lite coolare och slappna av - eller.

När jag väl sätte igång skall jag visa mina kostnader så får vi se...
 
Barnfamiljen skrev:
När jag väl sätte igång skall jag visa mina kostnader så får vi se...
Jag hoppas att du kan berätta hur det går med ditt projekt. Vi är väl ungefär i samma sits som dig och vill utöka vårt hus med en ordentlig ovanvåning.
 
NicklasE skrev:
Jag hoppas att du kan berätta hur det går med ditt projekt. Vi är väl ungefär i samma sits som dig och vill utöka vårt hus med en ordentlig ovanvåning.
Ska se till att ta tag i det så snart jag "vågar".
 
kinglace skrev:
Vi gör ett taklyft på ett 90kvm hus i vinkel. Stommen med tak och fasad kostar minst 150000kr. Allt arbete görs själv med lösvirke. Taket är ca 190kvm.

1.ritningar gör själv
2.bygglov 6500kr
3.ka 12500kr
4.konstruktör ca 5000kr?
5.13st mansardtakstol 68/32+mellanbjälklag 47000kr
6.4st fönster 14000kr
7.virke till tak+gavlar 26000kr
8.betongpannor 12500kr
9.underlagspapp 26rullar 6200kr
10.lyftkran 7300kr
11.övrigt 10000-20000kr
12.Byggställning köptes- kan säljas för samma pengar när man är klar.

Helt klart en något mert prisvärd lösning. Det gäller bara att skaffa sig kunskaper och tid till att bygga...

Vart best. ni takstolar ifrån, eller gjorde ni de själva?

Har du något annat tips och hur går det är det tätt ?

Vad hade ni för tidsplan?

 
Vi fick bäst pris på takstolar på Takstolsfabriken (http://www.takstolsfabriken.se/). Det föll dock på att vi behövde dem mitt i sommaren när alla fabriker är stängda. Vi fick lov att göra dem själva. DET är inte ekonomiskt försvarbart att göra dem själv!

Faxa offertförfrågan till så många som du orkar. Det skiljer en hel del i pris. Var noga med att kolla ifall de har kran på lastbilen samt hur långt ekipage de kör med. 24-metersbilar går inte in i alla villakvarter.
 
Vi fick ett bra pris från takstolsfabriken men leveransen kunde inte ske före semestern. Vi beställde våra takstolat av Södermalms trävaru AB. Dom i sin tur beställde från en hustillverkare och klarade leveransen på två veckor till samma pris som takstolsfabriken.

lista med takstolstillverkare finns här: http://www.lantbruksnet.se/

Svar på lite frågor:
Fasadens virke består av regel 145x45 + stående panel 145x22+ notläkt
Taket blev tätt på 1,5vecka
 
Tack!

Blir så sugen på att riva sk..en idag och sätta igång...

Hur många "gubbar" var ni som spikade ihop det?
 
Har blivit inspirerad av inläggen på sidan men behöver hjälp att bedöma rimligheten i den offert vi fått. Vi har tänkt att lägga på en våning på vårat enplanshus. Bottenplattan är 130 kvm så den nya takvåningen blir rätt stor. Takvåningen skall innehålla tre sovrum, ett allrum samt ett badrum - inget extra i standardväg utan "normalt". Vi har fått en offert nyckelfärdigt inkl. rivning, trappa, el, vvs etc etc på 1450 tkr.
Är det någon som har en uppfattning om det är rimligt?
Jag har försökt på flera ställen men ingen verkar vara intresserad.
Tack!
 
Rent spontant låter det dyrt. En bekant i närområdet lyfte på en hel våning på ca 115 kvm och de betalade runt 800.000 kr för allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.