Y
Kanske vore mindre skadligt för huset ifall jag bröt bort allt kvarstående relaterat till droppbrädor?

Ifall dom är borta kanske panelens vatten faller rakt ner på backen än att det sugs in i dropp vidare till syll.
 
Yrrol skrev:
Ni pratar om att spara fönsterna. Huset kostar sjukt mycket att värmaupp, nya fönster upplever jag som ett måste. Hade tänkt ta nya med gammaldags utseende dock. Fönster och läggapå extraisolering utanpå stockväggen.
Har du funderat på att behålla befintliga fönster och sätta nya innanför? Du får både snyggt utseende och bra isolering!
 
Yrrol skrev:
...Men hur sitter golvens balkar fast då?
...
Lite Off Topic, men kanske ger dig lite perspektiv på hur annorlunda det kan vara byggt,
jämfört med dagens teknik:

Jag hade ett hus, troligen byggt i början på 1800-talet.
Vägg-stommen var naturligtvis timrad.

Golvet i den ursprungliga delen låg helt fritt från stommen.
Några stenar innanför grundmuren, ett par stockar upplagda på stenarna,
och golvbräder spikade på stockarna.

Stabilt och bra. Men gissa om det var golvdrag!
 
Golvbjälkarna är förmodligen infällda i väggen/syllen.

Har du grävt i bottenstocken/syllen för att se hur långt in den är dålig?
Det är ju rätt överdimensionerade prylar. Har du tur så kanske det räcker att ta bort det dåliga och fälla in nya friska bitar.
 
Y
Oldboy skrev:
Har du grävt i bottenstocken/syllen för att se hur långt in den är dålig?
Det är ju rätt överdimensionerade prylar. Har du tur så kanske det räcker att ta bort det dåliga och fälla in nya friska bitar.
Nej det är först idag tack vare er upptäckte att det var en utanpå liggande del, inte en enda stor stock hela vägen ut.
Funderar nu på att bryta bort allt som är kvar av den yttre dropp-delen. För att undvika att vatten sugs in och för att solen ska nå bättre så det torkar.
Sen få bättre översyn hur illa det är bakom.
Och sen sätta tillfällig dropp-plåt under panelen. Borde ju vara bättre än så som det är idag.
-tills renoveringen är utförd.
 
Yrrol skrev:
Nej det är först idag tack vare er upptäckte att det var en utanpå liggande del, inte en enda stor stock hela vägen ut.
Funderar nu på att bryta bort allt som är kvar av den yttre dropp-delen. För att undvika att vatten sugs in och för att solen ska nå bättre så det torkar.
Sen få bättre översyn hur illa det är bakom.
Och sen sätta tillfällig dropp-plåt under panelen. Borde ju vara bättre än så som det är idag.
-tills renoveringen är utförd.
En dropp-plåt som du skriver är nog ingen dum idé.

Dvs det som många har på sina gavlar, mellan den övre gavelspetsen och den underliggande panelen.
Så kommer du i alla fall ifrån en fuktkälla.
 
Y
Bröt loss det som var kvar av vattenbrädorna.

Högg lite med kofoten för att se hur illa syllen var. Behöver nog bytas hela vägen såsett, men den övre delen var hård nästan hela vägen så det bör inte ha gått såpass upp så det har drabbat överliggande stockar.

Det är uppdelat i 3 delar. Är som två fickor mellan syllarna. Undra om man kunde satt domkrafter i dessa två fickor och att det är beräknat att man ska kunna lyfta och lätt byta syllarna på detta vis. (syns på näst sista bilden)

Hittade dock nya monsterspikar i dessa som verkligen är syll så är lite orolig vad dessa kan tänkas bära. Får nog riva innertaket i källaren.

Och då får jag medge att den lilla källare som är just vid denna gavel, är väldigt fuktdrabbad. Den är helt gjuten i sig men finns ett hål i golvet som nästan alltid är vattenfylld. ibland är den lägre sektionens golv också blöt. (potatiskällare. Finns en trähylla som ruttnat omkull. växer ormbunke oxå tror jag)
- Hade dom inte dränering på den tiden?
Kvittar ju ändå för uppenbart så är det ju ingen fungerande dränering att prata om ändå.

Men en nödlösning nu innan jag drar igång allt för mycket projekt. Så funderar jag på att låta fönsterna stå öppna så det vädrar ut det fuktiga.. Är det en bra eller dålig idé ?


Visa bilaga 85049

Visa bilaga 85050
 
Redigerat:
Om det inte går att lyfta hela huset kanske man kan byta en bit i taget utan lyft ?
 
Som jag tolkar bilden från källaren så har ju bjälklaget sjunkit. Ta bort några brädor närmast väggen och inspektera. Borde bara vara att lyfta bjälklaget med domkrafter till rätt höjd, och sedan fästa bjälklaget i kommande nya syll.

Har väggen sjunkit med syllen, eller är den fortfarande rak? Om den är rak hade jag skruvat en planka i väggen (50x200 mm), sen hade jag hyrt stämp och stämat upp väggen mot plankan när du byter syll.
 
På min familjs stuga, från samma period och med samma konstruktion, så tyckte timmermannen att syllen kunde få ligga kvar, så länge minst hälften av den ursprungliga stocken är frisk.

Lösning blev alltså att ta bort ruttet material från syllen, byta de panelbrädor som var ruttna och byta vattbrädan.
Är mer än hälften av syllen angripen lokalt gick det bra att byta just där, vill man inte ordna en ny stock föreslog han att man klämde in liggande och stående regelbitar.

Jag föreslog att vi skulle byta hela fasadsidan och spika ny panel med luftspalt enligt nutidens metoder, men jag blev nedröstad av byggnadsvårdsskäl (trots att skinnaden inte kommer att synas...), så vi får väl göra om jobbet om en 15-20 år, och då förmodligen lyfta också.

Utifrån dina bilder tycker jag att det ser ut som att samma åtgärd borde räcka även för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.