Vi är i färd med att sälja vårt hus och har i allrummet på övervåningen en "mysbrasa", en sån som står löst på golvet och eldas med spisbränsle. köps på ex ellos. http://www.ellos.se/ellos-home/oppen-spis-klassisk/412253?N=1z13vep&Ns=RankValue3|1&Nao=0 Funderar på om denna skall ingå i köpet eller ej?
Alltså, anses en sådan vara fast eller lös egendom?

Likaså har vi många ställningar med trådbackar i, både i garderober, klädkammare och tvättstuga. Dessa står löst på golvet och är alltså inte fastskruvade, men kan de ändå anses vara "för stadigvarande bruk" och därför fast egendom? Vi vill gärna ta med oss dessa saker, då vi har användning för dem i vårt nya boende, men vill inte heller göra något fel...
Någon som vet vad som gäller?
Tacksam för svar!
 
Enligt vår mäklare så är sånna backar lös egendom, dvs ok att ta med. Brasan vet jag inte säkert, men rent logiskt så bör den väl klassas som lös, den fyller ingen uppvärmningsfunktion utan är ju prydnad
 
hahalj
Var tydlig med inför försäljningen vad ni avser att lämna kvar och vad ni tänker ta med er, speciellt när det gäller saker som det kanske inte är självklart om de ska lämnas kvar eller inte. Då minskar risken för missförstånd. Sen kan ju köparen ha åsikter om detta, men då tar man en diskussion innan affären slutförs.
Själv gjorde jag en sådan skriftlig lista när vi sålde förra året, en del saker var väl i gråzonen om det skulle räknats som fast inredning, listan var med i försäljningsunderlaget som delades ut vid visningarna och det blev aldrig nån diskussion kring det.
 
Plocka bort dem innan visning då.
Har köparen aldrig sett några backar så kan de inte heller kräva några...
 
Tack för era synpunkter! Jag skall försöka att vara tydlig med vad som ingår och ej, innan några papper skrivs på med köparen.
 
Om du väntar med förtydliganden till kontraktet så lägger du upp för prutning.

Då jag tittar på hus utgår jag alltid ifrån att frysboxar, microugnar, och liknande ingår, om det inte står annat i prospektet.
 
Även micron? En fast installerad självklart, men en lös på en bänk utgår jag ifrån inte ingår på samma sätt som en kaffebryggare och dyl. köksredskap. Har även flyttat med samma micro 2 gånger när jag sålt utan att ens tänka tanken att lämna den. En frysbox i nån skrubb skulle jag heller inte räkna med ingår.
 
Nanny Fine
Trådbackar i fasta garderober ska vara kvar. Inte de som står på golvet.
 
Prata med köparen... Han/hon kanske inte ens vill ha dem...
 
Ville_Vessla skrev:
Även micron? En fast installerad självklart, men en lös på en bänk utgår jag ifrån inte ingår på samma sätt som en kaffebryggare och dyl. köksredskap. Har även flyttat med samma micro 2 gånger när jag sålt utan att ens tänka tanken att lämna den. En frysbox i nån skrubb skulle jag heller inte räkna med ingår.
Kaffebryggaren skulle jag inte ens tänka tanken att lämna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.