Jag har köpt en tomt och i samband med detta skrev jag på ett papper att jag utan förbehåll godkänner byggnation på den angränsande tomten.
Den har plecis blivit avstyckad och något lov är ännu inte inlämnat. Jag måste väl trots detta ha samma rätt att yttra mig som sakägare när lovet väl lämnas in?

???
 
Om du "bara" har godkänt byggnation på granntomten, så är det ju inget som säger vad det är för en byggnad. Då måste du ju kunna yttra dig om vad, var och hur det byggs. Men det kanske blir svårt att få till det så att inget byggs. Vet inte vad det finns för regler som styr detta. Men mycket tror jag beror på vad som står i avtalet.
 
Hej pajen!
Är det ett avtal mellan dig och den andra tomtens ägare? Är kommunen inblandad?

Vi hade en liknande förfrågan från granntomtens ägare och vid samtal med kommunen ansåg de att ett sådant avtal inte kan vara giltigt eftersom att plan och bygglagen sätter gränser för vad som får byggas och likaså detaljplanen (om sådan finns) - m a o grannen kommer i allafall inte kunna bygga något som avviker från detta. Även sk "mindre avvilkelser" kommer ändå att kräva grannyttrande när bygglovsavdelningen har bestämt vad som kan räknas som mindre avvikelse. I vår kommun måste man i grannyttrandet skriva på grannens bygglovsritning (den blir inte giltig annars) så hur skulle ett avtal skrivet mellan parterna innan kunna ersätta detta förfarande?

Kort sagt så tror jag att den juridiska bedömningen säkert är att JA du får yttra dig!
Mvh/stenhus 05
 
Det låter som ett avtal som inte skulle vara värt så mycket i en "strid". Däremot så har du en gång lovat att inte opponera dig mot deras bygge, och sen gör du kanske det i alla fall. Det kan säkerligen bli en knivig grej för gannsämjan framöver, även om det avtal ni skrivit kanske inte är juridiskt hållbart.
 
Ja! Man kan inte skriva dylika avtal. Bygglovet prövas på den andra tomten i sinom tid och du får yttra dig som granne. Nemas problemas. Har haft samma fråga upp med vårt bygglovskontor och några förbehåll av den sorten kan man inte ha.

Man kan ju fundera över vad den som sålde tomterna tänkte på?!
 
Calle Anka skrev:
Man kan ju fundera över vad den som sålde tomterna tänkte på?!
Försöka går ju! ;D
 
Tror inte Du behöver bry Dig om det avtalet.

Du kan alltid hänvisa till att Du var satt under press.
Byggnation inte var så omfattande tänkt
Du som konsument ej förstod innebörden av avtalet.
etc,

Dom kan däremot inte bryta Ditt avtal då Du redan äge r Din fastighet.

Du kan inte heller överklaga då dom byggt. Men absolut innan.

OM det skulle bli t ex ett vårdhem för paranoida narkomaner med stark dödsångest... ;-), eller ett hus med betydande avvikelse så är det klart du skall överklaga.

Dom kör en "blåsning" och hade dom verkligen vetat vad dom skulle byggt från början, hade dom genomfört avstyckningarna och i samband med ditt köp, villkorat och presenterat den fakta Du har att ta ställning till för Ditt beslut.

Det har dom vad jag förstår, inte gjort.
 
Ett granngodkännande är inte ens bindande om det lämnas efter beviljande av bygglov. Den enda "nöjdförklaringen/granngodkännande" som är med "garanti" är när överklagandetiden löpt ut eller frågan prövats av högst instans.
 
Hmmm... Nu har jag visserligen inte läst nån juridik på ett par decennier, men skulle det inte kunna vara så att planlagen ger dig rätt att yttra dig och avtalslagen ger sedan grannen rätt att ge dig en rättslig snyting för att du bröt ett avtal er emellan?
 
Varför skrev du på från början ? Var det bara för att "komma över" tomten, var det kanske ett förbehåll för dem att sälja till dig ?
I sådana fall är det inte så schysst gjort av dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.