Hej!

Jag var på visning av ett hus idag och en sak inträffade som har hänt mig förut. Efter ett tag inne i huset kände jag en lätt yrsel, lite som när man reser sig snabbt (men inte så kraftigt förstås), som inte släppte.

Huset hade källare och var från 20-talet. Det var normalt fuktigt i källaren för den typen av hus och de hade inga inredda gillestugor eller dylikt med organiska material på väggarna, utan bara kala betongväggar. Det luktade inte mögel heller.

Jag känner ofta denna typ av yrsel i hus med källare, men man kan väl inte vara allergisk mot fuktig betong?

Väldigt tacksam för svar om någon känner till något om detta, detta är verkligen ett problem för mig.
 
Kolla blodtrycket.... den kanske svajar i stressiga situationer?
gaia
 
Kan även vara så att om du spänner dig mycket - om man är stressad och spänner sig kan man drabbas av yrsel pga hjärnan får mindre syre.

Är det bara när du går på husvisning detta händer eller händer det även i avspända situationer, ex hos kompisar som har källare?
 
Har varit med om samma sak men det berodde på att golvet inte var helt plant utan det lutade lite...
Kändes helskumt..
 
Samma här, var på visning i ett hus som "satt sig" och när jag gick in i vardagsrummet så snurrade det till i skallen och jag blev illamående.... för att golvet lutade.
 
pga mycket folk; syrebrist och mycket jaktvatten och elaka konkurrentendorfiner ;D

skämt, jag idiotförklarar inte folk, nåt är det, men vad?
 
T
En teori till detta:

Kolmonoxid är väl tyngre = sjunker, så en dåligt ventilerad källare + fukt och sen visning med runt 50 personer a 5 liter luft per utandning (30 per minut) som far där nere kan nog ge effekt efter ett tag (tror det blir 1,5 kubik per person på 10 min = 75 m3 på 50 pers och om källaren är på c:a 80m2 med 2:10 i takhöjd blir det 168m3 i tot lufmängd, alltså är nästan halva syreförrådet förbrukat efter runt 30 min rännande, och om det bara finns en ventil där nere räcker det alltså då inte till under denna korta tidsrymd-visningar brukar ligga på 1-2 timmar.

Ni med problem - fick ni huvudvärk eller var ni rejält trötta/hängiga efter besöket ?
 
Ytterligare en teori, speciellt om du har lågt blodtryck, infraljud. En fläkt, en värmepanna eller något liknande kan skicka iväg ljud som inte hörs men fortplantar sig via källaren.
 
UncleRemus skrev:
Hej!

Jag var på visning av ett hus idag och en sak inträffade som har hänt mig förut. Efter ett tag inne i huset kände jag en lätt yrsel, lite som när man reser sig snabbt (men inte så kraftigt förstås), som inte släppte.
Ett tips från coachen - köp inte huset! ;D
 
1. Gör en noggrann besiktning innan köp ;)
2. Går besiktningen väl, dvs inga fel boka tid hos doktorn. Ordna läkarintyg :D
3. Pruta rejält på huset, visa mäklaren läkarintyget ;D
 
Hemmakatten
Själv tål jag inte penicillin, dvs. mögel. Är inte allergisk mot något annat. Vid husletande för ett 10-tal år sedan reagerade jag kraftigt med stora röda nässelutslag och hettande kinder - och yrsel vid visning av två hus. Det visade sig vid genomgång av huset att det ena badrummet var fullt av mögel och i det andra var källaren en mögelhärd.
Så visst kan det ha varit något i själva huset du reagerade på.
 
Släng er i väggen alla mögelhundar här kommer den mänskliga mögelkatten! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.