Har någon erfarenhet av värmepump och solvärme ?

Jag har en frånluftsvärmepump, Nibe 310P, och har förmodligen ganska lång avbetalningstid på ett solvärmepaket, men jag försöker bortse från det faktum och lägger värde i små elräkningar och känslan av oberoende, samt att solvärme känns självklart på sommarhalvåret.

Funderar på på solfångare med motsvarande märkenergi på ca. 3000 kWh vid 50 grader. En acktank på 500 liter. Tänkte koppla bort Niben på sommaren och tappa varmvatten i första hand via extern vvx och förbi Niben via en blandningsshunt.

På vintern shuntar jag tappvarmvattnet (max 65 grader ) in i Nibens beredare (konvektionsvolym ovanför radiator kretsens volym). Dessutom vill jag om möjligt använda solvärmen för uppvärmining oxså (har ca. 35 grader i elementen) och är lite osäker på hur jag bäst kan utnyttja det, så jag undrar om någon har prövat sig fram till en bra lösning ?

I framtiden planerar jag att skicka Niben och skaffa en värme pump som får växla direkt mot acktanken.

Matsson
 
Tyvärr är det ju just på sommaren som din 310:a ger nästan gratis varmvatten, men du är ju medveten om den långa återbetalningstiden. Jag gillar solvärme men för din del kanske en kamin/pelletskamin skulle vara en bättre investering för samma pengar.

Problemet är ju att både solvärmen och värmepumpen tycker om att arbeta vid låga temperaturer, de konkurrerar alltså och besparingen minskar. En mantlad kamin kopplad till 310:ans mantel ger bra värme smidigt....
 
Uppvärmningen borde du kunna lösa med hjälp av en 4-vägs bivalent shunt.
Kolla på http://www.esbe.se/nav4880/?prodid=1564 , ta upp installations anvisningen.
Fig A skulle då kunna vara din tank och Fig B din Nibe VP.

Då kommer den bara ta Radiator vatten från Tanken så länge det räcker, sen kommer den shunta in från Niben vid behov.
Till det behöver du oxå en shunt-styrning med inomhus givare då....

Vv skulle du kunna koppla på linknande sätt med hjälp av dubbla blandnings ventiler.

/Johan
 
:)

amatsson: Går i exakt samma tankebanor. Har även en Nibe 310P

Tank hade jag själv tänkt 300 L för solvärmen, (kanske lite klent). Men hur koppla har varit frågan.

Tack Jkullberg för infon

Mer info någon, eller praktiska erfarenheter?
 
När jag kommer till skott kommer jag att koppla ink. kallvatten till en 300l vvb med solslinga, utgående från denna tank kopplar jag till KV-anslutningen på befintlig beredare i flvp.
Blandningsventil på solberedaren kommer att ställas på 60grC, så länge detta hålls kommer inte värmepumpen att starta, kör idag start 40grC stopp 50 med legionella körning en gång per vecka då vvb:n körs upp till 60grC med elpatron/värmesköldar.

När inte solen räcker till så får den åtminstone förvärma så mycket den orkar :)

Ev. kommer jag att sätta ventiler så att jag helt kan by-passa vvb i värmepumpen sommartid.

Visst absolut ingen ekonomisk grund för solpanel när man har VP, men det får gå på nöjes/hobby kontot, och så är det ju en fin miljöinverstering.

minsolVP.jpg
 
Tack för svar, länkar osv.
Jag har kollat upp bivalenta ventilen och det skulle kunna vara en lösning om Nibes reglersystem inte sätts ur spel (vilket jag inte har riktig koll på ännu), den måste tempregleras på något sätt i alla fall, för Nibens termostat slår ifrån vid 65 grader och det är ingen ide att skicka in kallare vatten än radiator returen (cirka 33 grader) för då kyls Niben ner i onödan. Det finns i alla fall dockningsmöjligheter in till Nibens tank.
För varmvatten har jag planerat att installera en tappvattenautomat för att få bästa möjliga skicktning i soltanken och slippa legionella problem. Utbytet verkar enligt litteraturen bli överlägset och tempregleringen smidig. Svårt att räkna hem ekonomisk som sagt, säger som KalleT, det hamnar lite på hobby kontot, och jag tror att elpriserna fortsätter uppåt, en investering för framtiden.
Matsson
 
GustavW
Håller med om att en vattenmantlad kamin hade varit en bra lösning, men har redan en gjutjärns, så den får räcka ett tag till.

Matsson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.