Hejsan

Har börjat tapetsera om i mitt nyköpa hus nu. Tidigare var murstocken tapetserad. Vilket väl känns så där bra. Så har börjat ha det som terapi arbete att ta fram den. Frågan är dock vad man skall göra med den sen. Måla ? kakla? fusktegel? hur har ni med murstock i era hus gjort?
 
Min är putsad och vitmålad.. har en kompis som tog bort sitt puts för att Teglet är ju snyggt..

Det var det också.. i flera månader.. nu svär han över att det är svår städat.. ;)
 
Kraven säger att den (i princip) alltid måste vara putsad i hela sin längd. Puts kan vara snyggt. Våran var tapetserad över öppna spisen, vilket vi inte tyckte var så snyggt, så vi målade den med strukturfärg vilket ser ut precis som ganska grov puts.
 
När jag tapetserade om i huset så tog jag fram murstocken och målade den vit. Tycker det är snyggt, många vill gärna dölja murstocken. 8)
 
någon som har testat att kakla eller sätta mosaik på murstocken? får man det har för mig att murstocken måste vara inspekterbar men det är den ju defenitivt inte under ett lager tapet
 
Såhär gjorde jag med min.
Blev riktigt jävla tokbra!
murstocksmalning.jpg
klart.jpg
 
Fejk? Va, vem jag??? (Ser ut som en italiensk fotbollsspelare efter avblåsning).
Mer bilder på murstocken finns på
www.westwaters.se/alelundsv
 
Poxeman skrev:
Fejk? Va, vem jag??? (Ser ut som en italiensk fotbollsspelare efter avblåsning).
Mer bilder på murstocken finns på
www.westwaters.se/alelundsv
Snyggt arbete!
Vilken typ av murbruk använda du när du fixade "stenstrukturen"?
 
Vi använde:
2 delar B-murbruk
1 del C-putsbruk hand
+en näve glasfiber för att få det "sammanhängande".

Kan ju tillägga att jag bara var hantlangare... Murarpompom Olsson fick sköta finliret!
 
+en näve glasfiber för att få det "sammanhängande".
Glasfiber... Intressant. Är det vanligt förekommade eller ngn specialblandning?

Var hittar man glasfiber?
 
Vet inte om det är vanligt... men det gör att bruket blir segt som fan! Slängde på 4cm lager på stocken, det fick hänga ett tag och sen "skar" vi ut stenarna.
Finns en del bilder på hur man gör på min sida.
www.westwaters.se/alelundsv

Bör finnas på välsorterade byggmarknader.
 
det var snyggt som fan ju. Antar att man bör ha lite murar erfarenhet för att ge sig på nått sånt dock.
 
jureit skrev:
Putsat behöver det inte alls vara. En separat fogning räknas som likvärdig en puts.

Mastig sak Poxeman! Anar visserligen en viss grad av fejk men de gediget tilltagna proportionerna får uppväga det. För att inte tala om själva eldstaden.

Vad bor du i Per-Erik som är byggt 1397?
bra fråga.. mina falukorvs fingrar har tydligen spelat mig ett spratt.. det ska ju vara 1937 inget annat.. ::) :-[ :-[ Tur att det finns folk som har ögonen med sf.. :surprised: när en annan är blind 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.