Jag håller på att skissa lite på ett 1/2 planshus där jag tänkt placera hjärtväggen på undervåningen ca 50 cm från husets mittlinje. Jag har tittat på en del tabeller för takstolar och där anges en gräns på 30 cm för assymetrisk placering av hjärtväggen. Hur mycket problem blir det att placera väggen 50 cm från centrum rent konstruktivt?
 
Jag tro att det inte blir några problem alls! Och att du inte kommer att märka av något "fel".

Hjärtväggens funktion är inte att förhindra att bjälklaget rasar, utan att säkerställa att nedböjningen av andra våningens golv inte blir störande. Ett par decimeter hit eller dit spelar ingen roll.

Någon byggnadstekniker/hållfasthetsexpert som har avvikande mening?
 
Mikael_L
Jag har inte direkt någon avvikande mening, är långt ifrån någon kunnig konstruktör som egentligen kan svara på det.

Men i vilket fall går det säkert att kompensera för den relativ lilla spännviddsökningen på ett inte alltför blodigt sätt och kostnad.
Förutom att ta värre dimension på bjälklaget (t.ex. 45x245, 45x270 som är lite svårare att hitta tror jag) eller använda något starkare material såsom Kerto-balk eller swelite masonitreglar så kan det kanske räcka med att öka antalet bjälkar, t.ex. sätta dom i cc 40 isf cc60.

Jag kan inte ge några säkra råd, men har du en bra planlösning på gång men som kräver en spännvidd på bortåt nära 5 meter i ena facket så tror jag att du kan ro hem det, utan alltför mycket kostnader och huvudvärk.
 
Mikael_L skrev:
...
Förutom att ta värre dimension på bjälklaget (t.ex. 45x245, 45x270 som är lite svårare att hitta tror jag) eller använda något starkare material såsom Kerto-balk eller swelite masonitreglar så kan det kanske räcka med att öka antalet bjälkar, t.ex. sätta dom i cc 40 isf cc60.
...
Intressant tanke!

Mina takstolar (tre år gammalt hus) är beräknade och levererade av Derome, en av de stora aktörerna,
enligt alla konstens regler.

Byggmästaren lade dit takstolarna och de medlevererade golvbjälkarna i dimension 220x45, och sedan skruvlimmade han dit en 70x45 regel på varje takstol och golvbjälke för att få plats med isoleringen.

Blev det stabilt (y)
 
surfarn skrev:
Jag håller på att skissa lite på ett 1/2 planshus där jag tänkt placera hjärtväggen på undervåningen ca 50 cm från husets mittlinje. Jag har tittat på en del tabeller för takstolar och där anges en gräns på 30 cm för assymetrisk placering av hjärtväggen. Hur mycket problem blir det att placera väggen 50 cm från centrum rent konstruktivt?
Det går att lösa som du redan har fått förslag på, det beror också på hur brett huset är ?
 
KnockOnWood skrev:
Jag tro att det inte blir några problem alls! Och att du inte kommer att märka av något "fel".

Hjärtväggens funktion är inte att förhindra att bjälklaget rasar, utan att säkerställa att nedböjningen av andra våningens golv inte blir störande. Ett par decimeter hit eller dit spelar ingen roll.

Någon byggnadstekniker/hållfasthetsexpert som har avvikande mening?
Håller inte med helt, skulle tro att det inte bara blir mer nedböjning utan hjärtväggen utan även brott då spänningen i balken ökar med 4 gånger när man dubblar spännvidden, vilket är mer än den säkerhetsmarginal som det dimensioneras med.
 
larsbj skrev:
Håller inte med helt, skulle tro att det inte bara blir mer nedböjning utan hjärtväggen utan även brott då spänningen i balken ökar med 4 gånger när man dubblar spännvidden, vilket är mer än den säkerhetsmarginal som det dimensioneras med.
Du har kanske rätt i vad som händer om man tar bort hjärtväggen helt.

Men nu var det ju bara fråga om att flytta den ett par decimeter från mittläget.
Och då kan vi väl vara överens om att det blir en mycket liten skillnad i hållfastheten.


PS
Jag har takstolar, som skall understödjas av en bärande vägg, i ett litet stall.
Väggen saknas, för stallet är inte färdiginrett.
Men "vindsgolvet" är helt OK att gå på och lagra grejer på.
Ingen risk för brott där inte.
Så jag vidhåller att det är nedböjningen som är den dimensionerande faktorn.
 
KnockOnWood skrev:
Du har kanske rätt i vad som händer om man tar bort hjärtväggen helt.

Men nu var det ju bara fråga om att flytta den ett par decimeter från mittläget.
Och då kan vi väl vara överens om att det blir en mycket liten skillnad i hållfastheten.


PS
Jag har takstolar, som skall understödjas av en bärande vägg, i ett litet stall.
Väggen saknas, för stallet är inte färdiginrett.
Men "vindsgolvet" är helt OK att gå på och lagra grejer på.
Ingen risk för brott där inte.
Så jag vidhåller att det är nedböjningen som är den dimensionerande faktorn.
Förmodligen har du inte belastat med de 2,5 KN/m2 som de troligen är beräknade efter.
 
larsbj skrev:
Förmodligen har du inte belastat med de 2,5 KN/m2 som de troligen är beräknade efter.
För att tala svenska:

Nej, så mycket som 250 Kg per kvadratmeter har jag nog inte staplat upp på förrådsvinden än.

Och vem gör det på vinden/övervåningen/sovavdelningen?


Så vad vill du ha sagt?
 
Mikael_L
Att du inte har fått några problem pga att du inte nått beräknad maxlast, antar jag. ;)
 
Jag har asymetrisk hjärtvägg men det är inte konstigare än att stöttan från väggen till nocken lutar.

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Jag har asymetrisk hjärtvägg men det är inte konstigare än att stöttan från väggen till nocken lutar.

Protte
Ja då pratar vi väl inte inrett våningsplan där då, längre?
 
Det är tänkt att bli 7,2 meter brett inklusive yttervägg
 
Mikael_L
Då tror jag inte att det blir några direkta problem.
Det är alltså spännvidd på facken som blir 4,1 resp 3,1 meter. 4,1 meter spännvidd tror jag ett 45x220 bjälklag bör klara sig.
Och särskilt om det nu är utsida av ytterväggarna du tänker på när du skriver 7,2 meter.



Jag kan också berätta hur jag gjorde.
Jag skissade på huset, och när det hade börjat komma en bit på väg så tog jag kontakt med en takstolstillverkare och diskuterade mina planer och om det skulle vara genomförbart.
Lite till min förvåning faktiskt, så var den konstruktören hemskt tillmötesgående och hade inget alls emot att dryfta detta utan att vara säker på att få sälja takstolar sen.

Nåväl, när det börjat klarna och var dags för beställning av takstolar så tog jag ändå in offert från några till, bra att kolla upp så man inte är på väg att bli grundlurad på priset, typ.
Och detta företag jag redan haft kontakt med var näst billigast. Men då dom dels känts mer seriösa hela vägen, hade hjälpt mig så mycket och prisskillnaden var mindre än 2000:- så fick dom naturligtvis ordern.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja då pratar vi väl inte inrett våningsplan där då, längre?
Jo, 2 våningar och ovanför på kallvindan sitter lite snea stöttor.

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.