Hej,

Jag har en mindre rund pool ca16kbm och funderar på att inskaffa en vedkamin för att få lite mer behaglig temp. Idag ligger det oftast runt 20 grader i vattnet, som max kanske 23-24 grader om det är högtryck på sommaren. Poolen är nersänk i ett trädäck och jag täcker poolen med bubbelplast. Funderar på något liknande den 35kw kamin som badtunna24 säljer.

Mina funderingar: Hur effektiva är dessa och hur mycket behöver man elda? Ungefär hur lång tid behöver man elda för att värma vattnet ca 5 grader och hur länge står sig temperaturen innan man behöver elda på nytt?

Någon som har något liknande?

Mvh
Sören
 
För att värma din pool 5 grader går det åt 93 kwh så du behöver elda ca tretimmar om kaminen ger 35 kw.
Hur länge det håller sig går inte att svara på då det beror av många faktorer
 
Ok, tackar för svar Lars. 3 timmar låter ju överkomligt... Har någon praktisk erfarenhet? kaminen är alltså av extern typ som ska stå på sidan utanför poolen.
 
Tänk på att en värmepump värmer poolen ganska billigt på sommaren.

Men du kanske har massor av gratis ved och tycker om tanken på att elda?
 
  • Gilla
ErikKarll
  • Laddar…
Hej,

Ja, jag har tillgång till ved men det medför ju en hel del arbete kring det. Har blivit lite rädd för elektriska saker som kan gå sönder snabbare än man tänkt. Haft en luftvärmepump till huset tidigare, en dyr rackare som gick sönder alltför snabbt.

Inköpspris verkar dock inte skilja så mycket, verkar finnas l-v pumpar i samma prisklass runt 7-8 kkr likt kaminerna. Men hur bra är dom? Hur mycket kan en sommar kosta med en värmepump? (bor i södra Värmland)

Mvh
Sören
 
Enligt Timmell så kostar det 700:-/månad att värma med luftvärmepump men det var en ganska stor pool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.