Godkväll folks.

Nu när gräsklipparsäsongen har satt igång ordentligt så har även forumsaktiviteten tagit en hissnande fart. Boschtråden tangerar strax 2000 inlägg och börjar bli alldeles hopplöst oöverskådlig om man kommer till forumet som ny medlem. Även andra trådar börjar bli fasligt långa.
Så, jag funderar därför på att stänga Boschtråden men lugn bara lugn, givetvis skall andra trådar öppnas i stället. Sitter och funderar på lämpliga underkategorier, vad sägs om

* Felsökning (Känns rätt så självförklarande)
* Slingdragning (Hur drar jag lämpligast för min tomt osv)
* Teknisk diskussion (Här kan alla robotnördar gotta in sig i detaljnivå med macrobilder ;) )
* Prisrapportering (Var är billigast att köpa precis just nu)
* Allmänna erfarenheter (Hur upplever jag att just min klippare klarar jobbet)

Har ni några fler bra förslag? Min tanke med detta är att man som ny medlem (eller gammal för den delen) lättare skall hitta ifall det redan varit uppe samma problem som jag själv har. Om man måste läsa igenom 1987 inlägg så är det lätt att missa att det kanske varit uppe flera gånger innan.

Så vad tycker ni? Bu eller bä?
 
Egna underavdelningar för varje större märke vore bra.

Samt underavdelningar för mer generella frågor enligt dina ovanstående förslag blir nog bra.
 
Då agerar jag motpol, inga underavdelningar tack. Sprider man ut posterna för tunt dör intresset.
 
Varje forum har sin 'tradition'. Vissa försöker hålla ämnen i trådar och får då enormt långa trådar. Vissa vill hålla korta trådar och istället har många trådar.

Jag trivs med den senare modellen, och tycker i så fall att man skall skapa underavdelningar per märke men opckså acceptera att alla trådar inte hamnar 100% rätt, och även behålla den övre nivån.

Med många korta trådar så faller snart meningslösa inlägg o duplikat-trådar i glömska.

De underavdelningar som du nämner tror jag inte hjälper så mycket för de som skaffat maskin.
 
peternicklas
Min åsikt är att vi kan inte ha så långa trådar som Bosch och förra året Landroid. Frågorna kommer hela tiden på nytt då INGEN orkar att läsa igenom 2k inlägg. Slingdragning kanske skulle heta installation eller liknande. Jag skulle även vilja att man har en nivå för olika fabrikat där endast moderator kan skapa nya inlägg. Detta kan tvinga de som vill skapa nya inlägg att göra det under rätt fabrikat. Finns rätt många trådar under robotgräsklippare som behandlar samma typ av frågor.
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Det känns som att det behövs en Robotklippare avdelning där fok kan fråga vilken klippare som passar de, Samt generell felsökning, allmänna tips o råd.

Jag röstar också för olika märkesforum, Men inte för många underforum utan var hårda, Klumpa ihop vissa uddafabrikat till en "övriga robotklippare" underavdelning.

Max 6 underforum, annars blir det nog snart oöverskådligt.

Förslag:

Husqvarna
Bosch
Stiga
Gardena
Worx
Övriga Klippare

Är väl de som har varit mycket trådar om på sistone, jag vet inte vilka som delar teknik osv så ni får gärna rätta mig om ni tycker annorlunda.
Sen ska man såklart vara beredd på att starta nya underforum om ngn ny tillverkare växer sig stor och det blir mkt snack om en viss modell.
 
MagnusSt skrev:
Max 6 underforum, annars blir det nog snart oöverskådligt.

Förslag:

Husqvarna
Bosch
Stiga
Gardena
Worx
Övriga Klippare

Är väl de som har varit mycket trådar om på sistone, jag vet inte vilka som delar teknik osv så ni får gärna rätta mig om ni tycker annorlunda.
Gardena och Husqvarna kan ha en gemensam underavdelning.

Stiga kan ha samma som Wiper och Ambrogio

Alltså:

Gardena & Husqvarna

Ambrogio, Stiga & Wiper
 
Honda...
 
peternicklas skrev:
... Finns rätt många trådar under robotgräsklippare som behandlar samma typ av frågor.
Jag tycker just det blir ett mindre problem om man försöker skapa ett forum med många, korta trådar.
Duplikaten sjunker undan från 1.a sidan och in i glömska, men i 200 sidors trådar blir samma fråga kvar för evigt ...
Just my 2 cents...
 
Det man skulle kunna göra med Bosch Indego är att dela inläggen mellan 2012 resp. 2013
 
mortimer skrev:
Det man skulle kunna göra med Bosch Indego är att dela inläggen mellan 2012 resp. 2013
Varför då? Mjukvaran är ju uppgraderingsbar och inte årsmodellbunden, hårdvarumässigt är där ju bara nån detaljförändring på undersidan av laddstationen för att hålla fast tråden, knappast en anledning till en egen uppdelning.

Hellre då en egen undergrupp för installationsfrågor och inkörningsproblem då tråden översvämmas av dessa som återkommer om och om igen.
 
Redigerat:
M J skrev:
Varför då? Mjukvaran är ju uppgraderingsbar och inte årsmodellbunden, hårdvarumässigt är där ju bara nån detaljförändring på undersidan av laddstationen för att hålla fast tråden, knappast en anledning till en egen uppdelning.

Hellre då en egen undergrupp för installationsfrågor och inkörningsproblem då tråden översvämmas av dessa som återkommer om och om igen.
För att hålla ner aktuella inlägg och mängden i varje tråd. Samt att nya inte ska behöva läsa för mycket gammalt (om man inte vill)
 
Alla problem rör ju nya maskiner, så vem ska skriva under "2012"? Som jag skrev, hellre en egen tråd för installationsfrågor och inkörningsproblem.

Och syftar du på 5.7 vs 5.8 så har det fortfarande inte med årsmodeller att göra utan versioner av programvaran, en "2012" kan ha nyare programvara än "2013" om den varit inne på service (vilket inte är ovanligt), det enda synbara skiljer är en klisterlapp. Så återigen, varför en årsmodelluppdelning då det är samma maskin?

EDIT: Ursäkta, jag tror nu att jag missförstår dig. Du vill klippa tråden efter när inläggen skrevs? Om det är så du menar ber jag om ursäkt för att jag missuppfattat.
 
Redigerat:
Jo, jag menar att man klipper tråden precis som man gjorde med en annan tråd efter år 2012 (var det HQ?). vill man gå in och läsa om det som diskuterades udner 2012 så går man in i den.
 
Jag misstänker att en tråds storlek och antalet underavdelningar inte har någon koppling, dvs. det kommer att finnas en 2000-inläggstråd även i en Bosch-underavdelning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.