Jag vet att det finns otaliga trådar om att isolera mot betonggolv, men de brukar handla om att isolera hela ytan. Jag ska bygga ett litet, isolerat förråd i källaren och skulle vilja ha lite isolering mot golvet också.

Jag tänker 2 alternativ och skulle vilja ha era synpunkter:


  • Lägga ut Platonmatta och bygga hela förrådet på den och lägga i isolering mot golvet. Borde ge hyffsad luftning under förrådet.
  • Bygga förrådet med reglar på syllpapp och lägga i frigolit mot golvet och bygga igen så att det enkelt går att kontrollera ibland hur det ser ut med ev mögelpåväxt.

/Cederbusch
 
Låter genomtänkt.
Kikade på kylrum på nätet för något år sedan. Kom fram till att kylskåp trots allt passade mig bättre. Kylrumskonstruktioner var behäftade med kondensproblem av icke ringa omfattning...
Finns flera leverantörer på den svenska marknaden av allt från de minsta komponenterna till kompletta färdiga kylrum.

Kylrum ss du beskriver sa en granne till mig på 90:talet är "standard" hemma i finland.
Så, om du talar finska - kolla vad som finns gjort i öster; du kanske kan få tag i ovärderliga tips, kunskaper, idér och material ? :)
 
Då har jag vilselett dig med mina fakta. Jag ska inte kyla utan värma. :) Det är några grader för kallt i källaren och jag ska jäsa öl som vill ha det lite varmare. Så för att slippa värma upp hela källaren så begränsar jag det lite. Dessutom är det viktigt med en stabil temperatur.
 
stäng dörren, litet element m termostat. klart !
 
...ooops...

Kondensproblem i skicktet mellan varmt och kallt, men mindre så än vid kylrum.
Tycker din idé med platonmatta låter intressant. Det borde ge den ventilation som måste till för att undvika mögel.
Så länge du har god ventilation mellan källarens golv och väggar och det isolerade rummet, så bör du kunna räkna med att slippa mögel.
 
Det blir en annan variant: Förrådet kommer bli fristående, typ som en stor garderob. Slog först ihop golvet bestående av ett ramverk 120 x 80 som jag klädde med råspont på ena sidan, stoppade i isolering och spände ståltråd över för att hålla det på plats. Sen spikade på några distanser så hela förrådet kommer stå ca 3 cm ovanför betonggolvet. På råsponten reser jag reglar och som tak blir det en likadan "platta" som golvet men då med råsponten nedåt. Klär med isolering och råspont på insidan. Voila!

largab: nja, det är ganska stor rum och varje grads ökning kostar 5% mer energi. Varför värma ett stort rum när jag bara behöver varmt på en liten yta?

Dessutom kommer jag på sommaren, när källaren istället ev håller någon grad för hög temperatur, kunna med hjälp av en mobil luftkylare kunna sänka tempen i mitt förråd istället för att sänka tempen i hela rummet med risk för inträngande fukt utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.