Hej!

Jag har idag ett badrum som är 190*160 CM. Detta ska utökas så det blir enligt denna modell.

190*160 samt den nya ytan blir 190*190. Enda som behöver göras är att riva en vägg och ta bort en garderob och parkett (i det nya utrymmet), Ny dörr ska sättas in.

Delar av den här biten alltså att riva golvet, ta bort en del saker från badrummet (förutsatt att det proppas) riva garderob ska jag försöka fixa själv.

Nya badrummet kommer att bestå av ett massagebadkar som placerar där det befintliga badkaret står idag (d.v.s brunnen behöver inte flyttas).

Sedan ska det sättas in spot lights i taket, ny duschvägg där det idag finns en toalett. Sedan vanlig kakling på dessa ytor. Det ska även läggas in golvvärme.

Skulle någon enligt denna beskrivning försöka uppskatta vad det rör sig om i antal arbetstimmar som är rimligt?

Jag vet att offerter med fast pris det får man nästa aldrig och om man får det brukar det alltid bli överpris. Kan bifoga bilder sedan om någon blir klokare av det :)

Mvh Rickard
 
Jag har just fått mitt badrum klart och det var på 190*160, vi betalade 80 exklusive inredningen, med den landade vi på totalt 127, kanske inte det billigaste men vi är riktigt nöjda.
 
Hej! Hur stor del av detta var arbetskostnaden? Vore jätteschysst om du kunde beskriva lite mer vad som gjorts?

Mitt badrum är renoverat 2003-2004 så den har ju nya standarden så att säga i botten dock ska allt rivas så att säga.
 
Badrumsofferter är en riktig sörja. De brukar kunna variera mellan 50 tusen till 250. Se till att få specade offerter så kan ni ju se om det är rimligt. För rivning av vägg och badrum som du beskriver skulle jag gissa mellan tummen o pekfingret på två pers en månad. Något mindre kanske....
 
Hej! Jag undrar hur du menar skall du inte ha en toalett och om du "bara" skall ha en duschvägg så måste det väl till en golvbrunn även där.


Du skriver:
Nya badrummet kommer att bestå av ett massagebadkar som placerar där det befintliga badkaret står idag (d.v.s brunnen behöver inte flyttas).

Sedan ska det sättas in spot lights i taket, ny duschvägg där det idag finns en toalett. Sedan vanlig kakling på dessa ytor. Det ska även läggas in golvvärme.
 
Är det kalkat idag? Våtrumsmatta? Att bryta upp golvet och ta bort en vägg innebär ju att man bryter fuktspärren och så vitt jag vet finns det inget bra sätt att skarva ev tätskikt.
Så jag skulle vilja påstår att det är ett helt nytt badrum helt enkelt...
Skulle säga 80-120.000:- beroende på standard och val av kakel och inredning.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut. Ursäkta röran. Jag kommer som du säger antagligen behöva en till golvbrunn. Och duschkabinen kommer att vara exakt där ni ser att garderobtapeten tar vid. Och sedan blir du brunnen placerad mitt i garderoben(som självklart rivs). Allt måste ju rivas från grunden.
 
Redigerat:
rickard_89 skrev:
Mitt badrum är renoverat 2003-2004 så den har ju nya standarden så att säga i botten dock ska allt rivas så att säga.
Då är det en äldre "standard" alltså. Jag antar du syftar på branchreglerna...
Mest troligt är inte brunnen bytt (inte krav bara rekommendation) om det är kaklat och klinkrat är dwt gummimassa som fuktspärr osv.
Så det är som nån sa ett nytt bafrum du åker på. Är det båtrumstapet och matta är det wn annan sak.

Sen går det inte att förstå riktigt hur stort badrummet kommer att bli. 190*190 eller 190*355.
Det du får räkna med är rörmokare för att koppla bort va det tar nån timme (gör det själv) och kanske en elektriker om det är fasta installationer som måsye kopplas bort. River du allt själv så slipper du den kostnaden (en vecka inklusuve bortforslingskostnad) sen ska allt byggas upp igen. Och eftersom du inte sagt om du ska ha golvvärme så går det inte att gissa, men säg en och en halv till två veckor total tid inklusive elektrikern och rörisen. Sen har du fuktspärrning och plattsättning max en vecka. 4 veckor eller 160 timmar eller 100000 ink moms( 50 efter rot ) plus material.

Så de offerter du kommer få kommer att ligga på 160000 före rot Plus material. Om jag får gissa.
 
Kolla på bilderna. Det är från 2004 så det har bra standard. Allt är bytt enligt branschens alla regler, hjälper det?

brunnen är bytt de som gör detta arbetet bryter alltid brunnen.
 
Redigerat:
Det kommer att finnas följande:

1) Vägghängd WC
2) Kommod+blandare
3) duschvägg
4) spotlights
5) golvvärme
6) massagebadkar
 
Långt innan 2004 var det krav att byta brunn för att följa branschnorm så det är helt rätt att de bytte den då vid installationen 2004.

I teorin så går det eventuellt att skarva ny folie mot det tidigare rollade tätskiktet men ingen seriös hantverkare kommer vilja göra detta utförande. Det kommer alltid att finnas en liten risk att det tidigare tätskiktet blir skadat när ni ska ta upp för att skarva mot det nya. En nackdel dessutom blir att våtrummet bedöms som en helhet där den äldsta utförandet sätter datum som används för åldersavdrag. Om du då skarvar på så får du ett badrum som bedöms vara från 2004 och åldersavdrag därefter också. Vissa bolag har åldersavdrag från år 5 på kaklat badrum andra kör från år 10 sen är det vanligaste 5% avdrag/år.
 
Vi har precis gjort om vårt badrum... 220x170... samanlagt ca 80.000:- med root Det enda vi inte bytte var varmvattenberedaren...
 
Rickard, kolla in min tråd "projekt badrum 2013" lite längre ner så finner du detaljerat om mitt badrum.
 
Lolle skrev:
Långt innan 2004 var det krav att byta brunn för att följa branschnorm så det är helt rätt att de bytte den då vid installationen 2004.
Det enda jag hittar i bkr 1999 (den standard som gällde 2003-2004) är att man ska byta till en typgodkänd brunn om den befintliga saknar klämring eller fläns. 2005 skärptes kraven.
Om det fanns en branchnorm då som sa något annat får du gärna berätta var jag hittar den.
 
sunqan skrev:
Det enda jag hittar i bkr 1999 (den standard som gällde 2003-2004) är att man ska byta till en typgodkänd brunn om den befintliga saknar klämring eller fläns. 2005 skärptes kraven.
Om det fanns en branchnorm då som sa något annat får du gärna berätta var jag hittar den.
Du säger ju det själv, exakt samma krav i PER 1999 (även i gamla PER från 1996 tex) som det är i BKR 2007 revisionen. Inga krav som skärptes gällande brunnsbyte 2005. Det är både idag och 2004 ett krav för att följa branschnorm.

Typgodkänd brunn enligt ss-en 1252 skall användas. Har du en brunn från 1992 som är typgodkänd enlig standard så är den godkänd än idag vid renovering precis som den hade varit 1999.

Om man renoverar 2004 så är det oftast så att badrummet inte har renoverats sedan 1990 och därmed saknar typgodkänd brunn.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.