Hej!

Jag bor i bostadsrätt och vill glasa in min balkong. Föreningen har inget att invända. Balkongen delas med en granne med en enkel avskiljning i form av en korrugerad aluminiumplåt. Enligt kommunen måste denna skiljevägg vara brandklass E30 (tror jag det heter). Jag har tänkt sätta upp en vägg som består av den ursprungliga väggen och ramen samt en mineritskiva. Jag ställde en fråga om detta till Beijers och K-Rauta. Beijers trodde inte att det var tillräckligt. K-Rauta trodde nog det skulle duga. Mineritskivan används som brandskydd bakom kaminer. Finns det någon som vet vad som gäller?
 
Vad som gäller är att väggen ska stoppa brandspridning i 30 minuter. Hur du åstadkommer det är inte reglerat numera. För att göra livet lättare för de som bygger hus så har ofta materialleverantörer och andra tagit fram typkonstruktioner som är testade för att stoppa brand under en viss tid. Bygger du efter en sådan typkonstruktion så ska det bli rätt klass. Men som sagt, du kan annars göra hur du vill, men då är det upp till dig att visa att konstruktionen uppfyller kraven i Boverkets Byggregler (BBR).

Leverantörer av skiv- respektive isoleringsmaterial brukar ha fina guider till hur du ska bygga för olika brandklass.

Balkonger och altaner har tyvärr blivit en allt vanligare källa till både bränder och brandspridning mellan lägenheter. När många hus byggdes så var det i princip ingen brandbelastning alls på en normal balkong. I dag när balkongerna har blivit möblerade uterum så skulle hela BBR:n behöva ses över vad gäller brandskydd på husens utsida. Inom huset är kravet att brand inte ska sprida sig mellan lägenheterna på minst 60 minuter. Sabba inte det genom ett dåligt brandskydd ute.
 
Redigerat:
Tack för snabbt svar. Men jag har inte blivit klokare. Duger mineritskivan eller ej? kan man dubblera den?
 
En snabb googling på brandklass talade om att det inte räcker. Det krävs 2st 12mm skivor med 17 mm stenull emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.