Eriksgatan
mortimer skrev:
[bild]Okej, låter som jag har tänkt rätt där då. Hur är det i denna bilden; markerat avstånd i rött på 1m (mellan Ö och Ö).... måste man ha 1m i markerat blått område(mellan Ö och ytterslingan) ?
Generellt sett, nej. Men ligger ön så nära som du beskriver, är det ju oftast så att man drar slingvägen ut till ön från den sidan eftersom det brukar vara kortast väg och då har jag 50 cm utan problem.
(Frågan är förresten diskuterad för någon vecka sedan med bilder och fler exempel från andra ägare).

Kom nu på att jag med en ö faktiskt har gjort exakt som i det blåa området du markerat eftersom jag fick komplettera min första dragning (helt utan öar) med att lägga in 7 öar och för att slippa dra upp de första 150 metrarna drog jag runt ön från andra hållet via en annan ö. Nu var jag ute och mätte där är det endast 39 cm mellan yttre begränsningkabeln och kabeln runt ön. Och ja, klipparen hittar runt fint, den t o m klipper runt i cirkel runt ön (ett träd).
 
Redigerat:
Frågor;

När min parallelt lämnar den en lite snutt oklippt. Nu finns det ju en inställning att sätta, skall man öka eller minska. Default är ju auto.

Jag skapade öar med 1cm mellan ingående och utgående kabel. Nu virrar den runt dessa öar varje gång den går ut. Fick rekommendation att öka avståndet till 4cm.
 
Eriksgatan skrev:
Relativt troligt, ja. Det är ofta smart att följa manualen om man vill minimera problem. :|
Önskar du "spara undan" lite kabel för senare justeringar så har jag tidigare beskrivit hur man gör och ändå följer manualen. Dra ut en max 1cm bred "spik" fram och tillbaks in i klippytan med den längd du behöver spara. Varsågod (igen).
Så har jag oxå gjort runt om. Men igår kväll så lät jag lite extra kabel vara kvar om det skulle visa sig behöver flyttas.
Men då blir det hem att klippa av och snygga till kablaget.
/N
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Eriksgatan
mb29661 skrev:
Borde man inte kunna parallellkoppla ett till lithiumbatteri tillsammans med det redan befintliga och på så sätt få längre klipptider? Laddregulatorn finns ju i batteripacken så laddstationen borde kunna ladda bägge batterierna samtidigt utan problem (tar möjligtvis längre tid)
Berätta gärna när du hittat ett ersättningsbatteripack. Det är ju en kostnad som kommer så småningom och det är bra att vara förberedd och veta hur man byter det själv.

Personligen tycker jag att det inte verkar värt besväret mer än i experimentsyfte. Jag har förstås en mindre klippyta (ca 900 m2) men krånglig, vilket tar tid. Batterierna (åtminstone nya) presterar långt över specen. Mina klippare har i snitt klippt i ca 2 timmar och sedan laddat upp sig på 45-50 minuter. Därför kommer man inte att vinna så himla mycket med dubbel klipptid om priset för det är att man fördubblar laddningtiden. Det du maximalt kan vinna är 45 minuter och i genomsnitt lär vinsten hamna mellan 0 och 45 dvs på 22,5 minuter per klippomgång.

Har du t ex ett klippbehov på 8 timmar klippning så tar det i nuläget 2,75+2,75+2,75+2 = 10,25 h mot 5,5+4 = 9,5 h med dubbel batterikapacitet. 10 timmars klippbehov tar med samma beräkning 13 h resp. 13 h, dvs tidsvinsten blir noll.
 
Eriksgatan skrev:
Generellt sett, nej. Men ligger ön så nära som du beskriver, är det ju oftast så att man drar slingvägen ut till ön från den sidan eftersom det brukar vara kortast väg och då har jag 50 cm utan problem.
(Frågan är förresten diskuterad för någon vecka sedan med bilder och fler exempel från andra ägare).

Kom nu på att jag med en ö faktiskt har gjort exakt som i det blåa området du markerat eftersom jag fick komplettera min första dragning (helt utan öar) med att lägga in 7 öar och för att slippa dra upp de första 150 metrarna drog jag runt ön från andra hållet via en annan ö. Nu var jag ute och mätte där är det endast 39 cm mellan yttre begränsningkabeln och kabeln runt ön. Och ja, klipparen hittar runt fint, den t o m klipper runt i cirkel runt ön (ett träd).
Tomt_Knackstensvagen_Redigerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen är det kanske inte helt korrekt förklarat med denna bilden men nedan bild speglar verkligheten (den del av tomten som är berörd i frågan). Markerat rött område ... mellan slingorna där har jag ca 75cm. Fungerar det ?
 
Redigerat:
Eriksgatan
mortimer skrev:
[bild]
Egentligen är det kanske inte helt korrekt förklarat med denna bilden men nedan bild speglar verkligheten (den del av tomten som är berörd i frågan). Markerat rött område ... mellan slingorna där har jag ca 75cm. Fungerar det ?
Japp. jag har haft 20 cm emellan på ett liknande område sedan september 2012.
 
Låter betryggande. Min fick nämligen tuppjuck när jag hade den på 75cm och då drog jag tillfälligt om kabeln till ca 1m (som jag tolkade instruktionsboken) men utan bättre resultat. Min klippare har karteringsproblem m.m.. ändå, så den är på G till Bosch för "åtgärd"
 
mb29661 skrev:
Jag har en större klippyta är rekommenderat (ca 1600 m2) men hoppas att roboten skall reda upp det ändå om den för klippa hela tiden, jag rapporterar om det senare.
Intressant då jag tidigare ställt frågan varför man maximerar kapaciteten till 1000 kvm, när roboten nu är så snabb och effektiv att den klipper den ytstorleken på långt under de timmar man kan få ut på en vecka. Min undran var om minnet för karteringen bara rymmer 1000 kvm för det kan ju vara skälet till den begränsning man föreskriver. Hittills har ingen kommit med något tydligt svar på frågan då de flesta troligen inte har större klippyta än föreskrivet maxmått. Så återkom gärna med hur det går för dig med din stora klippyta och antagligen långa begränsningstråd för att avgränsa den.
 
Har noterat att min "gps symbol" för det mesta är tänd.. (dvs aktiv antennsymbol inte ring med kryss i) Har fler sett detta?
 
dennisson skrev:
Har noterat att min "gps symbol" för det mesta är tänd.. (dvs aktiv antennsymbol inte ring med kryss i) Har fler sett detta?
Den kanske övar sig ... :p
 
Hej forumet!

Jag köpte min på Bauhaus Bäckebol (Göteborg) den 17/5, fick den för 8356.- tack vare prisgaranti (Cheepys pris 9496 - 12%).

Efter sedvanligt strul att få till rak tråd vid basstationen karterade den så fint så.

Sedan fick den klippa om-och-om-och-om igen totalt säkert 10 ggr, allt fungerade i stort sett klanderfritt.

Jag har en jätteliten gräsmatta typ 100 kvm, hela tomten är 471 kvm :|

Efter att den fått stå på laddning tog jag in den i källaren, tre dagar senare tar jag fram den, sätter den i laddaren och säger "klipp".

Då kör den ur laddaren, kör snett över gräsmattan, sedan en bit över begränsningstråden in i rabatten (men den klipper inte så tulpanerna överlever) och börjar snurra runt fram och tillbaka över tråden.

Trycker på "Gå Hem" men den har allvarliga problem att hitta dit, lyfter då dit den manuellt.

Sedan dess har den sagt "No signal from perimeter wire" och vägrat röra sig ur fläcken.

Skulle inte förvåna mig om det var skyfallet den 21/5 som på något sätt knäckte basstationen (lampan lyste så vackert men ingen signal).

Så nu är den (maskin & basstation) på service i Danmark.

Det jag i mitt fall saknade är någonstans att testa/felsöka vad som är trasigt, maskinen eller basstationen.
Att behöva skicka iväg alltihop i ett stort tungt paket utomlands känns lite sådär.
 
Var o lämnade in min på Bauhaus Bäckebol Göteborg idag.
Slutat att rotera knivarna.
Skulle skickas till MT Service. Ligger i Lilla Edet tror jag
 
Dilato skrev:
Hej forumet!

Jag har en jätteliten gräsmatta typ 100 kvm, hela tomten är 471 kvm :|
.....
Att behöva skicka iväg alltihop i ett stort tungt paket utomlands känns lite sådär.
Ja, det verkar ju betydligt jobbigare än att klippa 100 kvm gräs helt klart ;)
 
  • Gilla
N_Fredriksson
  • Laddar…
Spare skrev:
Var o lämnade in min på Bauhaus Bäckebol Göteborg idag.
Slutat att rotera knivarna.
Skulle skickas till MT Service. Ligger i Lilla Edet tror jag
Knepigt, min skulle skickas till:
Bosch Service Center
Telegrafvej 3
2750 Ballerup
Danmark

det är för övrigt den adress som står i manualen också.
 
Dilato skrev:
Hej forumet!

Jag köpte min på Bauhaus Bäckebol (Göteborg) den 17/5, fick den för 8356.- tack vare prisgaranti (Cheepys pris 9496 - 12%).

Efter sedvanligt strul att få till rak tråd vid basstationen karterade den så fint så.

Sedan fick den klippa om-och-om-och-om igen totalt säkert 10 ggr, allt fungerade i stort sett klanderfritt.

Jag har en jätteliten gräsmatta typ 100 kvm, hela tomten är 471 kvm :|

Efter att den fått stå på laddning tog jag in den i källaren, tre dagar senare tar jag fram den, sätter den i laddaren och säger "klipp".

Då kör den ur laddaren, kör snett över gräsmattan, sedan en bit över begränsningstråden in i rabatten (men den klipper inte så tulpanerna överlever) och börjar snurra runt fram och tillbaka över tråden.

Trycker på "Gå Hem" men den har allvarliga problem att hitta dit, lyfter då dit den manuellt.

Sedan dess har den sagt "No signal from perimeter wire" och vägrat röra sig ur fläcken.

Skulle inte förvåna mig om det var skyfallet den 21/5 som på något sätt knäckte basstationen (lampan lyste så vackert men ingen signal).

Så nu är den (maskin & basstation) på service i Danmark.

Det jag i mitt fall saknade är någonstans att testa/felsöka vad som är trasigt, maskinen eller basstationen.
Att behöva skicka iväg alltihop i ett stort tungt paket utomlands känns lite sådär.
Vilken version av klippare har du? 78dB/ 5.7 eller 75dB/ 5.8?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.