Fota kvittot med mobilen, Dropbox har automatisk uppladdning till molntjänst om 3GB. Gratis.
 
ullberg
Noseone skrev:
Fota kvittot med mobilen, Dropbox har automatisk uppladdning till molntjänst om 3GB. Gratis.
Inte med OCR väl (det blir inte sökbart)? För mig är det en dealbreaker av rang så för mig vinner Evernote el. PDF+OCR alla dagar i veckan.

/U
 
Nä bara som dig format. Vad skall du med OCR till i efterhand? Det finns ju bara på räkningen. Å varför ha pappersräkningar från början?
 
Noseone skrev:
Å varför ha pappersräkningar från början?
Räkningar/kvitton som man får i "butiken" är ju oftast på papper.
 
Någon som har testat att använda google drive för att spara kvitton? Jag har för mig jag har läst att de har OCR-stöd.
 
ullberg
OCR behöver jag för att räkningarna (kvitton, fakturor etc. som företag envisas med att ge/skicka ut i pappersforma) ska bli sökbara, jag har aldeles för många kvitton scannade (och för den delen sådana jag fått elektroniskt) för att lyckas bläddra mig fram till ett specifikt kvitto.

Det är det denna tråd handlar om, hur man rationellt kan digitalisera och hantera den stora mängd kvitton man får.

För mig är sökbarhet ett av de viktigaste kriterierna i begreppet "rationell hantering", och därför funkar inte dropbox för mig.

/U

EDIT: svar till @Noseone alltså, glömde att citera

EDIT2: nu fattar jag vad du menade Noseone, du tänkte på OCR numret som står längst ner på fakturor antar jag. I så fall håller jag med, det behöver jag ju inte. Jag menade OCR som i att texten i det scannade går från "bild" till "faktisk text" (http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition) och därmed blir sökbar, detta behöver jag i allra högsta grad.
 
Redigerat:
ullberg skrev:
edit: svar till @Noseone alltså, glömde att citera
Lite OT men så länge du kan "editera" kan du även lägga till glömda citat om du vill. Enklast är att "låtsas" skapa ett nytt inlägg med hjälp av citera knappen och klistra in "citatdelen" i det inlägg du editerar.
 
ullberg
Alfredo skrev:
Lite OT men så länge du kan "editera" kan du även lägga till glömda citat om du vill. Enklast är att "låtsas" skapa ett nytt inlägg med hjälp av citera knappen och klistra in "citatdelen" i det inlägg du editerar.
Jo, det är jag medveten om, det handlade helt enkelt om minsta motståndets lag (som ändå fixade kontextmissen)

--end OT--
 
Verkar funka bra med Google Drive! :)
Tog ett kort på ett kvitto inifrån appen och texten på kvittot blev sökbar. Sparas som en PDF.

För att jag var nyfiken så öppnade jag sen PDFen i Google Docs för editering. Där kan man se precis hur bra/dålig OCRen fungerade.

Bild:
biltemakvitto.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OCRad text:
¿tEBILJI'EWIÄw
BILTEMA SWEDEN AB Organisatlonsnr: 556297-31320 UDDettidemMan-Fre H9, Lör-Sön 10-17 Telefonnr: 0455-38 37 00
58475 TORKARBLAD 475MM 19
1 * 34.90 34.90 25518 BRIKETTER 3 KG
2 * 29.90 59-80 Rabatt '9-35 26617 GRILLKOL 3 KG
2 * 29.90 59.80 Rabatt *9.85
Total rabatt: 19.70 Avrundning: 0.20
Totalt (SEK): 135.00
Tillbaka: 65.00
KODÍBDÍ: 200.00
Därav moms: 26.96 Antal varor: 5 EL Kvlttonr: 138908 Termßr; 0202
Användare: Yvonne Datum: 28.05.2013 T10: 18:09:36
Momsï Underlag Moms
25.00 107.84 26.95
-7 Dagars ¿moet kön
[uglyLugnyylyygnygglyrgllglglylglglgl@qu
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ullberg
Verkar ju funka bra, helt i linje med Evernote,

Finns det något sätt att själv tagga upp bilden? typ om man vill ha ett par kategorier kvitton?
(måste nog börja använde mitt googledrivekonto inser jag)
 
Nja. Du kan lägga till en "Description", som då blir sökbar precis som texten i kvittot. Eller får du sortera in kvittona i olika mappar.

BTW så blir filnamnet i stil med "scanned_20130529-1431.pdf". Vill man ha något mer beskrivande får man manuellt gå och byta namn på filerna.
 
Bowman
Jag har nu provat att "scanna" med min iPhone med hjälp av appen "Genius Scan" sen laddar jag genom appen pdf:en till "Google drive" som har ocr. Sen är kvittona sökbara.
funkar fint!
Några av kvittona blev lite dåliga i scanningen, men det lär berott på att det var dålig kvalitet på kvittona med.
Detta känns dom en bra lösning om man vill slippa månadskostnader som hos evernote.
 
Jag testade scanna ett kvitto med scanningen i drive appen men den blir inte sökbar?
Den verkar inte läsa texten utan bara spara en avbild
 
sir_erken skrev:
Jag testade scanna ett kvitto med scanningen i drive appen men den blir inte sökbar?
Den verkar inte läsa texten utan bara spara en avbild
Löste det själv, gick in i drive via datorn och klickade i "covert text from pdf...." under upload settings
 
Bowman
sir_erken skrev:
Jag testade scanna ett kvitto med scanningen i drive appen men den blir inte sökbar?
Den verkar inte läsa texten utan bara spara en avbild
Ja ok, android verkar ha "Scan" funktion i Google drive appen.
Jag har iPhone, och där finns bara funktionen att fota än så länge.
Men ocr funkar på bilden med iofs.

Kommer Scan-möjlighet snart till iPhone med så klarar man sig ju med enbart Google drive.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.