Efter att ha plöjt genom många huskataloger har vi nu snöat in på att rita vårt eget hus. Främsta orsaken är att vi lyckats få en strandtomt och därför vill ha de flesta fönstren neråt vattnet. Vattnet ligger ca 50m rakt nedanför glaspartiet och det är rakt västlig riktning. Vad tror ni alla där ute med erfarenhet av husplaner? Är vår lösning bra eller dålig? Problemområden vi haft funderingar om är:
- ingången till nedre sovrummet. Hade förut en U-trappa men bytte till rak trappa för att kunna få in dörren under trappan. Trappan blir helt öppen och luftig. nackdelen är att den kommer ner i köket...vilket också kan upplevas som socialt...barnen kommer att gilla att det går att springa runt trappan...
- rummen på övre våningen blir kanske onödigt stora. Men de är å andra sidan bara 110cm ute vid ytterväggen.
- kaminplaceringen
- hela huset har en boyta på 160kvm vilket är ca 30-40 större än vi tänkte från början. Har vi för mycket döyta tycker ni?
- verkar det bli dyrt i era ögon. Har som de flesta begränsad ekonomi :)


Tja, vi lämnade in bygglovshandlingarna idag men tvekar ännu lite så snälla kom med din nyktra syn på saken. Man blir ju så hemmablind själv.

ps. huset skall kläs med timmerpanel och fuskknutar.
 
  • IM1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick inte med hela ritningen. Här är övervåningen...
 
  • IM2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och fasaderna...och sektionerna...
 
  • IM3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påminde lite om vårat vi har åxo mycket dö yta ;D Men det ser jätte trevligt ut blir nog fint med fuskt timmer. Knåpa i hop en hemsida så vi får följa ditt bygge. :)

Lycka till verkligen tjusigt.
 
Vilket trevligt hus!
Jag faller pladask för hus med bastu. Ni har bastun/duschen nära till grovköket, bra med tanke på all tvätt som alstras. Jag hade nog övervägt en möjlighet att ha ingången till badrummet via grovköket (större grovkök?). Det hade i sin tur sannolikt krävt att separera WC och badrum för att slippa omvägen till toaletten.

Döyta? Nej, det tycker inte jag. För det mesta har ni använt kvm mycket effektivt. Vad som gäller trappans anslutning till köket kan jag tycka att det rätt charmigt. Det är nog rymligt i köktes arbetsdel för detta. Däremot är det mindre lyckat att i andra våningen möta en vägg och göra en ganska trång 90 graders vändning. Jag förstår att ni har kämpat med trappans form och placering. Skulle det ändå inte varit bättre att flytta på sovrumsdörren in mot mitten och offra en aning av vardagsrummets möblerbarhet?
 
Jo, det har varit jobbigt med trappan. Förut hade vi som sagt en U-trappa fritt hängande där sovrumrdörren är nu. Då miste vi som du säger en del av möblerbarheten i vard.rummet pga dörren till sovrummet. Gumman är musiker och måste få plats med pianot åxå så därför ändrade vi till en rak trapp. Har grubblat på att fixa övervåningen istället på nåt sätt så att man slapp 90 graders svängen vid trappen. Den är 90 cm bred just nu. Fast det kan bli en trevlig balkong att stå och sjunga ut sitt hjärtas sång från :-*
 
Nu blir det svårt, men försök att hänga med på mitt resonemang (har inte kunskap att göra en ritning åt dig...):

Går det inte att ha en frihängande u-trappa en bit IFRÅN sovrumsdörren, så att man går rakt in i trappan från hallen och ut mot allrummet på andra våningen. U-kröken skulle då visa sin rygg mot vardagsrummet.

Ni skulle kunna ha fri passage förbi trappan på båda sidorna.

Med den placeringen av trappan ser jag också en möjlighet att ta ta bort den lilla "korridorsstumpen" till grovköket och inföliva den ytan till grovkök/badrumkpmplexet (bilda en rektangelyta). Då blir det ingen fri passage på sovrumssidan. Kaminen kunde placeras mer åt vä jmf med den nuvarande placeringen. Sovrumsdörren kunde ha det nuvarande läget. Krångligt?
 
Spontant verkar det som att konstruktionen behöver bärning den raka trappans högerkant för att ta upp lasterna från övervåningen. Dessutom bör det av samma anledning finnas stöd i vardagsrummets högersida.
 
Tråkiga och praktiska jag tycker inte det är bra med den stora öppningen mellan allrummet där uppe och nedervåningen. Visst är det charmigt och trevligt med öppenheten, men om jag förstår saken rätt planerar ni för barn- eller ungdomsavdelning där uppe. Då är det bra med ett mer avskilt allrum där man kan titta på tv eller lyssna på musik utan att ljudet stör aktiviteterna på nedervåningen.

För övrigt tycker jag det verkar vara ett mycket trevligt hus, möjligen känns hallen onödigt stor med korridoren till grovköket, men du har ju redan fått andra förslag beträffande trappan.

Lycka till med byggandet...

/Lena
 
Jag tycker planlösningen ser bra ut men varför fejkad timmerlook?! :surprised:
 
Jag tycker ni skall ändra trappan så att den svänger 90 grader på slutet, då blir den "kortare" i nedervåningen, om ni även låter den börja med en 90 gradare, så blir den ytterligare ngt kortare. Trappans start vetter då mot hallen, det blir även möjligt att dela av med en hel vägg mot vardagsrummet.
Utsidan anser jag behöver kompletteras på så sätt att fönstret i bastun ändras till någorlunda snarlikt utseende som de övriga fönstren i nedervåningen, samt lägg till ett liggande fönster rakt ovanför, så det blir "symmetri" över föntren på den fasaden.
mvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.