D09
Hej

Har ett bolåneskydd hos Cardif genom Swedbank.

Denna ska falla ut om man blir sjukskriven 100%, karens 30 dar.

Råkade ut för sjukskrivning 100% under 30(karens)+27 dagar.

Försäkrat belopp är 6500kr

Dom räknar försäkrat belopp /30 x antal dagar, i mitt fall ca 217kr x 27 = 5859kr

Såg en inbetalning nu på ca 2819kr.

Förstods inte summan och började läsa villkoren, hittade en text där dom berör att dom betalar inte ut mer än den faktiska utgiften.

Jag har spintablån som löper kvartalsvis dvs fast ränta, pengarna dras var 3 månad.

Innebär detta att jag är oförsäkrad varannan månad typ eller måste höja försäkringsbeloppet till typ 3 dubbla för att gardera mig att faktiskt kunna betala lånen vid sjukdom?

Eller brukar dom bryta av utbetalningar som löper över månadsskifte? Även om perioden är långt tillbaka ?

Någon med erfarenheter?

Vet inte om dom delbetalat
 
D09
"
Månatlig ersättning Ett belopp som motsvarar den månatliga ränte- och amorteringskostnad som Försäkringstagaren ska erlägga till Långivaren och som Långivaren aviserar Försäkringstagaren för de försäkrade Kreditengagemangen. Beloppet fastställs vid tecknande/ höjning/sänkning. Belopp som meddelas Cardif får inte per månad överstiga månadskostnaden för samtliga Kreditengagemang som är försäkrade och ej heller överstiga 15.000 kr per försäkringstagare.

"

Detta tolkar jag som att man skulle ta ett snitt dvs dela upp kvartal per månad.
 
D09
D09 skrev:
Hej

Har ett bolåneskydd hos Cardif genom Swedbank.

Denna ska falla ut om man blir sjukskriven 100%, karens 30 dar.

Råkade ut för sjukskrivning 100% under 30(karens)+27 dagar.

Försäkrat belopp är 6500kr

Dom räknar försäkrat belopp /30 x antal dagar, i mitt fall ca 217kr x 27 = 5859kr

Såg en inbetalning nu på ca 2819kr.

Förstods inte summan och började läsa villkoren, hittade en text där dom berör att dom betalar inte ut mer än den faktiska utgiften.

Jag har spintablån som löper kvartalsvis dvs fast ränta, pengarna dras var 3 månad.

Innebär detta att jag är oförsäkrad varannan månad typ eller måste höja försäkringsbeloppet till typ 3 dubbla för att gardera mig att faktiskt kunna betala lånen vid sjukdom?

Eller brukar dom bryta av utbetalningar som löper över månadsskifte? Även om perioden är långt tillbaka ?

Någon med erfarenheter?

Vet inte om dom delbetalat
Måste ha läst tokigt innan eller så är klockan för mycket nu, kan inte hitta att det enbart gäller faktiska betalningar per månad som jag uppfattade innan. :/
 
D09
Tror jag vet hur dom räknat nu, dom fick det till 13 dagar, jag till 27.

Mellanskillnad 14 dagar och det är samma tid som tar innan försäkringskassan träder in eller hur?

Lite vilseledande reklam här då kanske... ImageUploadedByByggahus.se1369729274.118051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag utgår från att man får ersättning efter 30 dar, nu verkar det vara 14+30 innan det händer något... Ska se vad dom svarar men min uppfattning om detta betalskydd som en trygghet vid sjukdom / arbetslöshet har urholkats rejält... :(
 
D09
"5 Vad försäkringen ersätter
Försäkringen ersätter, med de undantag som anges nedan, ett belopp som motsvarar 1/30 av det försäkrade belopp som har beviljats av Cardif vid försäkringens tecknande, höjning eller sänkning. Ersättning ges per dag som infaller under försäkringstiden.


En förutsättning för ersättning är att Du regelbundet och fortlöpande behandlas av legitimerad läkare för den sjukdom eller olycksfallsskada som har orsakat Helt nedsatt arbetsförmåga samt att Du erhåller hel ersättning från Försäkringskassan eller vid Ofrivillig arbetslöshet står till arbetsmarknadens förfogande och erhåller full (oreducerad) ersättning från erkänd arbetslöshetskassa.

Ersättningen utbetalas månadsvis i efterskott i maximalt i 12 månader (360 dagar). Antalet ersättningsbara månader under försäkringstiden är begränsat till 36 stycken"

Hur uppfattar/ tolkar ni texten kring full ersättning från försäkringskassan?

Tolkar ni det som att man ska ha full ersättning från försäkringskassan under hela tiden eller att man ska ha haft det under perioden?

Man får ju som sagt ingen sjuklön mellan dag1 och 14 men om försäkringskassan godkänt sjukskrivningen så tycker man ju att det borde omfatta även de första 14 dagarna, då man fick sjuklön från arbetsgivaren
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1369760062.043858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjaa, ordagrant så står det ju att man skall ha ersättning från förs. kassan innan de börjar betala. Skum formulering. Fast i dokumentet du lade in högre upp så står det ju att du skall vara sjukskriven, inget om att du måste få ersättning från förs. kassan.

Det där om ersättning från förs. kassan står som jag tolkar det som ett villkor för utbetalning, inte för kvalificeringen. Borde kunna vara skillnad.

Men i brevet står det att du anmält helt nedsatt arbetsförmåga från 2 november, i så fall stämmer det ju? Eller är det datumet deras påhitt?
 
D09
Datumet är deras påhitt.

Sjukskrivningen 100% löpte mellan 19/10 och 14/12 2011.

Dvs 30+27 dagar
 
D09
Då blev försäkringen en aning sämre i mina ögon.

Trist när man får såna överraskningar.

Får man ha så skilda uppgifter på sin hemsida och villkor?
Med tanke på att villkoren inte står med på hemsidan ?

Tack för ditt svar :)
 
D09
Tycker att dom borde ändra sin marknadsföring så ska testa att ta det först till KO och se om det är lönt o dra det till ARN.
 
D09
Yes, fick brev idag att dom ändrade sig :)

Full ersättning för aktuell period med andra ord.

Skönt o veta att försäkringen fungerade iaf, har årsförnyelse nu i juni så det var bra :)
 
Redigerat:
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.