Hejsan

Jag är presumtiv köpare av ett hus med krypgrund från 60-talet.
Enligt säljaren bildas det vattenansamlingar i krypgrunden under mycket snörika vintrar.
De löser det med att pumpa ut det.

Själv blir jag nervös av krypgrund i kombination med vatten/fukt. :)
Så har några frågor om detta.

1. Är detta symptom en anledning att leta efter andra hus eller beror det på vad som uppkommer vid besiktningen?
2. Tillhör det god "sed" att anlägga någon form av dränering runt en krypgrund eller är dränering endast till för andra grunder?
3. Är vattenansamlingen ett tecken på att krypgrunden är "felkonstruerad"?
4. Räcker det med att hålla koll på pölar och pumpa ut vid behov?

Säljaren nämnde även att det ska grävas diken utefter vägen som går 10 meter från huset och att detta skulle underlätta dräneringen. Stämmer det och hur skulle det fungera isf?

Tack.
 
I dom flesta fall går det naturligtvis att lösa....men räkna med att det kostar en del...så priset på huset måste så klart anpassas till omständigheterna.....
 
Vatten i krypgrund känns väl inte helt bra....

Det där nya diket kommer knappast göra något för din krypgrund OM det inte är väldigt porös mark OCH bra lutning ner till diket men i så fall borde det inte bli några vattenpölar idag heller. Däremot kanske han menade att man då kan dränera under huset och leda vattnet till diket men då behöver du sannolikt minst gräva ner ledningar hela vägen till diket.
 
Om man inte finner mögel eller fuktskador vid besiktning skulle det funka att fortsätta med manuella dräneringar då och då samt installera en avfuktare typ trygghetsvakten och ha stenkoll på temp/fukt?
Eller rekommenderar ni att man fixar en mer permanent dräneringslösning (kostsamt efter vad jag läst)?
 
Att se till att vatten aldrig kommer dit är det bästa...och helst med dränering med självfall.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.