Jag har också en Toro som jag är nöjd med.
 
Hur mycket slänt har ni kört i.

Någon sa att den bara klarade 18 graders lutning jag har 30 grader
 
hahalj
Har några korta släntbitar med kanske 30-35 graders lutning, kanske nån halvmeters höjdskillnad, inga problem där. Har inte hört eller läst om några begränsningar på lutningen, men det är klart att nånstans går det ju inte längre. Men nån siffra vet jag inte.
 
Det skulle ha att göra med smörjningen
 
ullberg
Precis, det brukar handla om att man inte kan garantera smörjningen vid större lutningar. Dock har jag svårt att tro att korta passager någonsin skulle vara ett problem, det är väl mer om du kör "längs med" sluttningen (lång tid lutad) som det blir ett problem, men det kanske är så du har det?

I så fall får man gissningsvis gå på en trycksmord klippare, tyvärr tror jag man helt byter prisklass då.

/U
 
  • Gilla
southpark
  • Laddar…
hahalj
Det är ju en Briggs & Stratton motor på den så det är ju de som sätter spec:en på motorns lutning.
Såg i B&S manualen att de garanterar funktion upptill 15 graders kontinuerlig lutning, läser man runt lite på nätet så finns det uppgifter om max 20 grader i max 20 minuter. Kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem om det handlar om mindre slänter där man kör några sekunder med samma lutning. Annars är det väl bara att tippa upp den i horisontalläge några sekunder emellanåt. Lär ju heller inte vara nån skillnad mellan olika gräsklipparmärken, handlar ju mer om vilken motor man väljer.
 
Redigerat:
ullberg
AD=Automatic Drive, toros smarta framdrivningssystem.

Iof ser ju även icke AD:n ut att ha drivning, men kanske en enklare sådan
 
Redigerat:
hahalj
Icke AD varianten har ingen framdrivling.
 
ullberg
hahalj skrev:
Icke AD varianten har ingen framdrivling.
Jag påstår inte att du har fel och spontant skulle jag hävda samma sak, anledningen till att jag redigerade mitt inlägg (andra raden) var att om man kollar på bilden känns det som att det är en bygel för mycket på handtaget för att det inte skulle vara drivning, och den där svarta kåpan vid framhjulen ser typiskt ut som något som har med drivning att göra.

Dessutom verkar det vara denna http://www.toro.com/intl/sv_se/home/mowers/steel/20954.html och där står det "Drivning: 2 reglage, varierbar hastighet och framhjulsdrift"

Så jag tolkar det som att de tagit fram en enklare version som har någon form av drivning, men inte lika smart som AD-systemet gissar jag

/U
 
hahalj
Ok, då kom jag ihåg fel. Har själv AD varianten, skulle aldrig välja nåt annat.
 
Fick svar från butiken idag. Modellen utan AD har vanlig framhjulsdrift.

Det konstiga är att när jag googlar så får jag bara träff på Toro AD och ingen annan träff på den med endast framhjusdrift.
 
ullberg
Anna1984 skrev:
Det konstiga är att när jag googlar så får jag bara träff på Toro AD och ingen annan träff på den med endast framhjusdrift.
Min länk ovan går till den utan AD på Toros site, men i Sverige tror jag nästan bara den med AD säljs.
 
det är ju AD som är grejen med Toro. Bäst uppfinningen sedan hjulet.
 
Ni som ägt Toro 55 ADn några år nu, hur upplever ni den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.