Min husfirma har snart färdigställt yttertaket enligt följande lager
* Isolering
* Masonit
* 25mm Luftspalt
* Råspont
.. och sedan blir det plåttak.

När man tittar upp vid taket så buktar masoniten upp på några ställen så jag funderar om jag behöver vara orolig för luftspalten. (Se bild) Jag har pratat med lite olika personer och fått väldigt olika svar. Att man bör åtgärda, att det är helt ok, att det är bättre med liten luftspalt så åtgärda inte. Vår byggare tycker att det är ok som det är, men har heller inga problem att trycka in några extra läkt med jämna mellanrum om jag skulle vilja det.

Åsikter?

DSC04574.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tryckt ditt några extra läkt.
 
Sover du bättre så tryck in några läktbitar.
 
Luftspalt så som du beskriver den är ju det traditionella sättet att bygga tak, dock har jag på senare år sett rapporter om att det, framför allt i täta nybyggen, inte behövs någon (eller väldigt liten) ventilering av kallvinden. Att det faktiskt skulle vara bättre med mycket liten ventilering jämfört med takfotsventilation och luftspalter.

Själv har jag i mitt nybygge ingen ventilation förutom en liten nockventil i varje gavel och efter ett år ser vinden fortfarande ut som ny, återstår att se hur det blir med tiden.

Ja vet inte om jag hade hittat någon byggare som vågade bygga på detta sätt, men eftersom jag gjorde allt själv var det fritt fram.
 
Gavelventil är ju bara ett annat sätt att lösa samma problem. Har man öppet upp till nock exempelvis kan man ju inte ha gavelventil.
 
Noseone skrev:
Gavelventil är ju bara ett annat sätt att lösa samma problem. Har man öppet upp till nock exempelvis kan man ju inte ha gavelventil.
Jopp, du har ju rätt i detta att vi vet ju inte om det är ryggåstak på vissa platser i huset och i det fallet så ska man definitivt ha luftspalter.
 
Det är ryggåstak med balk kan tilläggas...
 
Vad har du för ventil uppe i taket? Luften kan väl inte strömma från takfot till takfot?
 
Noseone skrev:
Vad har du för ventil uppe i taket? Luften kan väl inte strömma från takfot till takfot?
Hmm, det är nog ingen speciell ventil uppe i taket?
Råsponten är lagd på läkt och möts uppe i nock, eller hur menar du?
 
Om du har en balk i taket kan inte de luften strömma från takfot till takfot. Du behöver någon form av ventil i varje takstolsfack, se min bild. Googla på "mögelstopp".
ventilation.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det fungerar. Du släpper upp takstolarna högre än limträbalken och gör ursågning så att det möts ovanför. Behöver inte vara ursågning om använder råspontsluckor.
Med den lösningen får du luftspalt hela vägen runt
Och du får du då även stöd ända upp i nock för råspont.
 
Redigerat:
Ja, bara det kan strömma från takfot till takfot så ska det funka.
 
Noseone skrev:
Om du har en balk i taket kan inte de luften strömma från takfot till takfot. Du behöver någon form av ventil i varje takstolsfack, se min bild. Googla på "mögelstopp".
Fast balken ligger ju under takstolarna, så är inte riktigt med hur det påverkar? Eller är det en annan typ av konstruktion? Se bild nedan på vår konstruktion:
DSC04507.jpg
 
Det ser ut som om du kommer att ha utrymme över balken som luften kan strömma i.

I vår friggebod så vilade takstolarna mot balken så inget utrymme fanns.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.