Började måla om betongsockeln till vårt tegelhushus men när jag skulle måla om den delen som leder ner till källardörren så insåg jag att jag stött på problem. Den gamla färgen gick att pilla bort och under var det väldigt poröst. Misstänker att man inte dränerade runt om denna trappa då huset byggdes (1982). Hur fixar jag till detta? Försöka bila bort allt som sitter löst och sedan lägga på ny betong?
Gärna tips på material och hur jag skall gå till väga. Skall man måla med en färg som "andas"?

Tacksam för hjälp
 
  • puts1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • puts2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att måla med silikatfärg. Den andas. Finns kanske risk att det inte är tillräckligt dränerat också.
 
Det är säkert målat med någon av dessa eländiga plastfärger. Så fort det står någon som påminner om latex eller akrylat i innehållsförteckningen funkar det inte att måla på saker som kan tänkas bli fuktiga som tex en sockel eller trappa,sen får färgtillverkarna säga vad dom vill att det ska andas osv..
Bort med färgen, laga med ny puts och måla med Silikat alt Silikonhartsfärg.
Fredrik
 
Lättaste är att bila ner all puts och börja om. Personligen hade jag först rödgrundat och sedan nätat väggen för maximal hållbarhet men det går även bra att putsa direkt. Välj ett a- eller b-bruk till putsningen. Till målningen hade jag valt en vattenburen akrylatsockelfärg eftersom den är lättare att hålla ren än en silikatfärg just när det gäller källartrappor, det är även betydligt mer diffusionsöppen än de gamla oljeburna plastfärgerna.
 
Vattenburen akrylat färg kommer med 100% säkerhet att orsaka samma sak igen om några år.
Akrylat=plast
Trappan suger fukt från marken som sedan fastnar bakom plastfärgen.
Sen kommer vintern och fukten fryser med sprängd puts som följd och sen är du där igen nästa år och för putsa om igen.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Vattenburen akrylat färg kommer med 100% säkerhet att orsaka samma sak igen om några år.
Akrylat=plast
Trappan suger fukt från marken som sedan fastnar bakom plastfärgen.
Sen kommer vintern och fukten fryser med sprängd puts som följd och sen är du där igen nästa år och för putsa om igen.
Fredrik
Dom gamla erfarenheterna kring oljeburna plastfärger på puts stämmer inte på de moderna diffusionsöppna vattenburna sockelfärgerna. Frostspräningar och putssläpp beror nästan aldrig på färgen. De främsta orsakerna är felaktig puts, felaktig påföring, ej rengjort underlag, dålig för- och eftervattning, dålig dränering samt dåligt skydd mot stående vatten.

Även värt att notera i detta fallet är att putsen (om den utfördes 1982) har uppnått sin tekniska livslängd och det därför är dags att putsa om.
 
Redigerat:
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Problemet är att en trappa inte går att skydda mot kapilärsug av fukt.
Även om du dränererar runt trappan så suger det underifrån.
 
Tack för alla svar. Blir att köra med silikat. Hur få bort den gamla färgen och det porösa bäst? På vissa ställen sitter färgen som f-n. Sitter sämre ju längre ner (under markytan) i trappan man kommer. Andra bilden är längst ner i trappen.
Heter bruket som man skall använda något speciellt? Vad är skillnaden på a eller b-bruk?
 
Fredrik Å skrev:
Problemet är att en trappa inte går att skydda mot kapilärsug av fukt.
Även om du dränererar runt trappan så suger det underifrån.
Man ställer ju murblocken på syllpapp vilket fungerar som kapillärbrytande skikt.
 
Jag tror inte att det finns någon syllpap på en utomhustrappa.
Dessa är oftast gjutna på i bästa fall en grusbädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.