N_Fredriksson skrev:
I Göteborg dock så märkte jag när jag kom hem att det var 78db 5,7 men det spelar inte så stor roll.
Om det kommer någon ny 5,9 så skickar jag in till hösten för uppgradering.

/N
Förhoppnignsvis ska man inte behöva skicka den då utan kan uppgradera den enkelt själv via SD kortplatsen och Bosch´s sida.
 
  • Gilla
N_Fredriksson
  • Laddar…
Avstånd_Bosch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle avståndet som jag har markerat på ca 45cm fungera ? De svarta runda cirklarna ska vara buskar, blås begränsningkabeln och den röda linjen är tomtgränsen
 
mortimer skrev:
[bild]
Skulle avståndet som jag har markerat på ca 45cm fungera ? De svarta runda cirklarna ska vara buskar, blås begränsningkabeln och den röda linjen är tomtgränsen
Funkar utan problem.
 
En sak jag märkt är att snäva böjar tunt hinder kan resultera i att maskinens kjolar eller bakhjul tar i hindret när den jobbar sig runt..
 
45cm är kanske fel uppskattat men det är åtminstone 35-40cm. Inga problem ?
Hur är det med 90graders hörn, kan man dra kabeln 90 graders vinkel också eller MÅSTE den "mjukas" av ?
 
Hej.

Mycket bra forum med massa matnyttig information.
Jag tror jag har läst det mesta nu och har nog fått till installationen rätt.
Jag köpte en klippare på Hornbach i Göteborg för det facila priset 8500 med prisgaranti.
Version 5.8 75db fick jag dessutom.

Jag har en större klippyta är rekommenderat (ca 1600 m2) men hoppas att roboten skall reda upp det ändå om den för klippa hela tiden, jag rapporterar om det senare.

Nu har jag en fundering som kanske fler är intresserade av.

Borde man inte kunna parallellkoppla ett till lithiumbatteri tillsammans med det redan befintliga och på så sätt få längre klipptider? Laddregulatorn finns ju i batteripacken så laddstationen borde kunna ladda bägge batterierna samtidigt utan problem (tar möjligtvis längre tid)

Ved någon hur roboten indikerar låg laddning i batteriet, gissningsvis är det väl batterispänning den går på.

Sedan undrar jag också om det finns någon annan än jag som är intresserade av att dumpa ut trädgårdskartan ur roboten och få upp den i något gränssnitt. Kanske bosch har någon diagnostikprogramvara vi kan komma över.

MVH Martin.
 
Redigerat:
Det är framänden som följer tråden medan bakhjulen "genar" i snäva svängar, och olika beroende på vilket håll den kommer från (karteringen går åt motsatt håll mot hur den följer tråden senare), det ställde till problem för mig.

90-graders-vinklar på tråden är inget problem, har många sådana.
 
mb29661 skrev:
Sedan undrar jag också om det finns någon annan än jag som är intresserade av att dumpa ut trädgårdskartan ur roboten och få upp den i något gränssnitt. Kanske bosch har någon diagnostikprogramvara vi kan komma över.

MVH Martin.
Har tänkt på detta också. Skulle vara intressant.. tänkte jag skulle sätta i ett tomt sd-kort och se om det händer något. Jag har inte hittat något serviceuttag någonstans så jag antar att det finns någon form av servicemeny dold genom knapptryckning?
 
  • Gilla
mb29661
  • Laddar…
MeterAvståndBosch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, låter som jag har tänkt rätt där då. Hur är det i denna bilden; markerat avstånd i rött på 1m (mellan Ö och Ö).... måste man ha 1m i markerat blått område(mellan Ö och ytterslingan) ?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
45cm är kanske fel uppskattat men det är åtminstone 35-40cm. Inga problem ?
Hur är det med 90graders hörn, kan man dra kabeln 90 graders vinkel också eller MÅSTE den "mjukas" av ?
Jag har några vinklar som skarpare än 90 grader och även detta funkar bra.
 
Någon som har haft samma problem med dockningen? Nu gick allt i slutet för fort då klockan var 23.20 och jag ville se så att den fungerade. /N
 
N_Fredriksson skrev:
Någon som har haft samma problem med dockningen? Nu gick allt i slutet för fort då klockan var 23.20 och jag ville se så att den fungerade. /N
Jag hade först problem med dockningen. Nu har jag två meter före, 2 meter efter -väl sträckt rak lina, har dockat klockrent sedan dess. Mitt problem var nog att på den gamla laddstationen är det svårt att få linan att fästa på undersidan, den trillar gärna ur när man vänder på plattan. Jag fäste den bara lite enkelt med tejp.
 
INDEGO skrev:
Hej har installerat Bosch Indego med "larm" 75db och vers 5.8 visserligen låg ljud nivå men störande och kan baras stängas av med pinkod! Fel av din support kille slut citat ;)
Den ska ju ha larm även enligt Indego's egna hemsida: http://www.bosch-indego.com/gb/en/product/the+indego.html
"boasts all-round safety features and is protected from theft by a PIN and alarm system."

Borde väl gå att referera till om man vill få sig en uppgradering.
 
aberg_pelle skrev:
Jag hade först problem med dockningen. Nu har jag två meter före, 2 meter efter -väl sträckt rak lina, har dockat klockrent sedan dess. Mitt problem var nog att på den gamla laddstationen är det svårt att få linan att fästa på undersidan, den trillar gärna ur när man vänder på plattan. Jag fäste den bara lite enkelt med tejp.
Kan det bero på att jag har lagt lite extra kabel under plattan för att kunna korrigera senare?
 
Eriksgatan
N_Fredriksson skrev:
Kan det bero på att jag har lagt lite extra kabel under plattan för att kunna korrigera senare?
Relativt troligt, ja. Det är ofta smart att följa manualen om man vill minimera problem. :|
Önskar du "spara undan" lite kabel för senare justeringar så har jag tidigare beskrivit hur man gör och ändå följer manualen. Dra ut en max 1cm bred "spik" fram och tillbaks in i klippytan med den längd du behöver spara. Varsågod (igen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.