Gammalt hus från 1895 som måste tilläggsisoleras på vinden. Vad bör man använda för material??

Undrar också om att slå ut några väggar för att göra huset rymligare. Nu ryms 5 rum på 66 kvm och det känns lite trångt. Kan man göra sådana ingrepp på ett hus man ändå vill bibehålla eller är det "helgerån"? Så svår balansgång mellan praktiskt och beboligt och behålla allt.
Tack!
 
Jag anser att man måste vara praktisk. Det bästa är givetvis att behålla så mycket som möjligt, men vi har andra krav nuförtiden. Jag kan inte tänka mig att bo permanent i ett hus utan moderna bekvämligheter, dvs elektricitet, badrum, rinnande varmt och kallt vatten, kök med kyl/frys osv.
Inget av detta fanns/finns i vårt gamla hus, som inte är uråldrigt, utan bara från 1910-talet.
Vi kommer att flytta köket en bit genom att flytta en vägg. Så tyvärr kan vi inte ha kvar köksspisen, men bakugnen behåller vi. Skafferiet får bli badrum, trots att ett skafferi är bra att ha.
Vi har inte anlitat en arkitekt, utan diskuterat med byggmästaren, men jag tror inte att det hade gjort stor skillnad - kraven skulle inte ändrat sig, och inte heller förutsättningarna.
Utan ändringar skulle man inte (anser jag) kunna bo i det här huset.
Nu gör vi det som behövs i stället för att riva huset, och det kommer att bli fantastiskt!!!

/EB
 
Tack för svaret. Antar att jag har samma filosofi, vissa förändringar måste ju göras. Men vissa verkar gå bärsärkagång. Tittade på lite gamla hus till salu på Hemnet som har hårdrenoverats av sina ägare och vissa går inte att se skillnad på från en nybyggd våning i stan. Trist!
 
Tänk på att om du endast isolerar vindsbjälklaget måste detta totalisoleras nedåt, även runt vindstrapp/vindlucka. Risken är annars att du får värmekondens på vinden. Diskutera gärna frågan med en nyutexaminerad besiktningsman - du vet dom där som har makten i sin hand vid försäljning :-/ ... Nitiska besiktningsmän skriver 'riskkonstruktion' på i princip alla punkter när det gäller modernisering av gamla hus :-X.
 
ellepelle skrev:
Gammalt hus från 1895 som måste tilläggsisoleras på vinden. Vad bör man använda för material??
Kutterspån är det klassiska materialet i gamla hus. Nyare cellulosafibrer typ ekofibrer finns numera i Sverige och går att använda bra tillsammans med spån. Man ska dock tänka på att inte isolera förmycket i gamla hus då man annars kan få problem. Elda då hellre i de gamla eldstäderna när kylan nyper. Det mår gamla hus bara bra av, så var de byggda för.

Satsa även på att täta runt fönster, dörrar och dylikt så man minskar drag. Använd gärna traditionella material då dessa oftast fungerar bättre än moderna till ett gammalt hus. Dessutom är de väl beprovade. Sedan kan man prova sej fram och hitta nya medelvägar. Allt gammalt är inte överlägset nya material. Men min erfarenhet är att moderna material passar bäst i moderna hus, gamla material i gamla hus. Det är en bra tumregel.

Ett gott råd till alla som köpt ett gammalt hus är att inte börja med att tokisolera allt. Man förlorar lätt karaktären på huset om man gör så. Vill man ha ett nytt hus kan man ju köpa ett nytt. Ett råd jag hörde en gång var att gå ut en iskall (Helst en bit under 10°C) vintermorgon och studera var ens hus "läcker" värme någonstans. Iskristaller, rimfrost bildas på väggen, där värme läcker ut förändras ismönstret eller saknas helt. Då kan man få en insikt var man har "drag" någonstans. Kanske är det drevningen som är dålig mellan två stockar i ett timmerhus eller köldbrygga i en tegelvägg. Då kan man åtgärda detta istället för att bädda in hela huset i moderna isoleringsmaterial.

mvh plexi
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Kanonsvar Plexi. Stort tack!!
 
Varså god ellepelle…

Jag ser i mitt inlägg ovan att jag missat ett minus, -10°C ska det så klart vara…

mvh plexi
 
Se till att du tätar alla genomföringarmellan vindsbjälklaget och bostaden, rör, murstock, taklucka (som du också isolerar ordentligt (=vinden). Om du har en trappa till vinden, se till att det blir tätt där också. (Men det kanske är en lucka längst upp?). Förse våtrum med kontinuerligt gående lågvarvsfläktar och köket med utsug, allt för att undvika fukttransport till vinden. Häng tvätten ute om det går.
 
Oj, observerade inte att det var ett jättegammalt inlägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.