Det måste testas.
 
Köpte en MM Patriot någon gång i maj-juni förra året och den sög ju in en del myggor iofs men jag tror vi fick igång den för sent. Nu har den redan varit igång ett par veckor så nu är den med från början, får se hur mycket/lite myggor det är i år...

Vi har även testat att spruta ut såpavatten över vattensamlingarna i närheten av tomten. Svårt att säga hur mycket det gör - om något - men det är inte mycket jobb så det fortsätter vi gärna med om ingen lyckas bevisa att det är helt verkningslöst. Tanken är att det skall förstöra ytspänningen och därmed av någon anledning orsaka mygglarvernas hädangång. "Vår" myggbarnkammare är en sankmarksskog precis utanför tomten och iom att vattnet i pölarna står still så håller sig såpan kvar ett tag. Rör sig vattnet är det nog meningslöst....
 
Räkna inte med några fåglar eller andra blötdjur heller denna sommar... ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
  • Gilla
Creol
  • Laddar…
thomasx skrev:
Räkna inte med några fåglar eller andra blötdjur heller denna sommar... ;)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Visste inte att fåglar räknades till familjen blötdjur... :D;)

Fåglarnas välmående pga av avsaknaden av myggor i vår omedelbara närhet är jag inte ett dugg orolig över, de flyger bra mycket längre bort än vad myggor gör så de hittar nog käk ändå. (y) Andra blötdjur, tja det ska vara grodorna då, de fanns i stor mängd förra året så de verkar också klarat sig. :)
Med tanke på att vi "såpalägger" de närmaste 10-20 metrarna runt ena hörnet på tomten och sankmarken sträcker sig några hundra meter bort så tror jag inte vår inverkan vad gäller andra arters välbefinnande är mer än ytterst marginell. Jag sover gott om nätterna. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Creol
  • Laddar…
Noseone skrev:
Det måste testas.
Ja, eller hur?

Och det blir ju en lokal effekt, så att fåglar och andra spekulanter fortfarande kan få sig ett skrovmål mygga inte så långt bort.

Hoppas det funkar. :D
 
Creol skrev:
Trillade in på den här tråden när jag skulle undersöka om någon annan testat myggfällan som jag sett tips om.
Tänkte att jag passar på att dela med mig av tipset när jag ändå var inne:

Blanda ihop :
1 kopp varmt vatten
1/4 kopp farinsocker
1 gram jäst
1 st petflaska (ca 1,5 liter)


1. Skär plastflaska i hälften.
2. Blanda farinsocker med varmt vatten. Låt det svalna. När det är kallt, så häll blandningen i den nedre halvan av flaskan.
3. Tillsätt jästen. Du behöver inte blanda. Jästen gör att det skapas koldioxid, som lockar myggorna.
4. Placera trattdelen, upp och ned, in i den andra halvan av flaskan, den tejpas ihop om så önskas.
5. Slå in botten på flaskan med något svart, lämna toppen genomskinlig och placera den på ett myggställe. (Myggor ska tydligen också dras till den svarta färgen.)
Byt ut lösningen varannan vecka . Eller gör helt nya myggfällor.

Man kan ju hoppas, inte dyrt i tillverkning eller drift i alla fall... :)
Oså bilden också.

ImageUploadedByByggahus.se1367825751.412146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lllusion och 1 till
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Oså bilden också.

[bild]
Det där tål ju att testas också. Ett par såna i utkanten av tomten...:)
 
Jag hade tänkt testa att bygga ett gäng fladdermusholkar och sätta upp runt trädgården. Inte nog med att fladdermöss är trevligare än fåglar, de är tystare också och är aktiva nattetid. Jag tänker mig att det är bra att de är aktiva när myggplågan är som värst.

Jag får se om det funkar, eller om det istället blir lika mycket mygg fast altanen full av fladdermusskit.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag hade tänkt testa att bygga ett gäng fladdermusholkar och sätta upp runt trädgården. Inte nog med att fladdermöss är trevligare än fåglar, de är tystare också och är aktiva nattetid. Jag tänker mig att det är bra att de är aktiva när myggplågan är som värst.

Jag får se om det funkar, eller om det istället blir lika mycket mygg fast altanen full av fladdermusskit.
Tycker mig läst att fladdermöss käkar 10.000-tusentald mygg per månad. Så din ide är nog god. Plus att fladdermusbajs är bra gödsel.
 
Har gjort 3st av pet varianten. Efter 40 timmar har dem fångat sammanlagt 0 mygg och tiotal myror! Kanske tar ett tag innan dem börjar producera koldioxid =). Eller så funkar dem inte alls...

Har någon testat Silvatronic Mosquito XL ? En myggdödare liknande MM patriot utan octanol tabletter.
[h=1][/h][h=2]"Miljövänlig fälla som effektivt eliminerar myggor och andra bitande insekter.[/h]Mosquito XL är en miljövänlig fälla som effektivt eliminerar myggor och andra bitande insekter, utan att lockmedel behöver tillföras. Fällan lockar till sig myggor med UV-ljuset och dess värme. En kraftfull vakumfläkt drar till sig myggorna och suger ned dem i en uppsamlingspåse, där de torkar ut och dör. Mosquito XL täcker en yta på 400 m2. För utom- och inomhusbruk. 220-240V"

Förmodligen lite sämre men kostar ju betydligt mindre i både inköp och drift.
 
Gjort 6st myggfångare av PET-flaskor och placerat dem i utkanten av tomten. Efter 3 dagar så är resultatet noll. Låter de stå kvar utifall att det tar ett tag innan de fångar, men spontant så verkar inte detta fungera alls i mitt fall.

Kan tillägga att de står på olika ställen samt har 3st olika sockerblandningar (farinsocker, strösocker och ljus sirap)

Är det någon som fått dessa myggfångare att fungera?
 
  • Gilla
Fgkrk678
  • Laddar…
Man kan göra getingfälla på precis samma sätt med PET flaska , men man häller då i söt läsk, typ smultrondricka eller hallondricka. Ställde en sådan utanför getingboet under entretrappen och det blev fullt på ett par timmar.
 
Farsan skrev:
Gjort 6st myggfångare av PET-flaskor och placerat dem i utkanten av tomten. Efter 3 dagar så är resultatet noll. Låter de stå kvar utifall att det tar ett tag innan de fångar, men spontant så verkar inte detta fungera alls i mitt fall.

Kan tillägga att de står på olika ställen samt har 3st olika sockerblandningar (farinsocker, strösocker och ljus sirap)

Är det någon som fått dessa myggfångare att fungera?
Svar: Negative!

Jag gjorde en sådan för att bli av med bananflugor inomhus.
Inte en enda gick i fällan. Provade visserligen med 1,5 liters PET, inte 2 liters som man skulle ha.

Sedan fann jag orsaken till alla småflugor: En gammal hink med grönsaksaksspill som var kvarglömd sedan i höstas.
När den var borta försvann flugorna.

En spänn för PET-flaskan åt helvete :confused:


PS
Har inga mygg, Gud ske lov!
Några hundra meter till närmaste vattensamling och gott om svalor runt gården.
 
[
Jag gjorde en sådan för att bli av med bananflugor inomhus.
Inte en enda gick i fällan. Provade visserligen med 1,5 liters PET, inte 2 liters som man skulle ha.

Sedan fann jag orsaken till alla småflugor: En gammal hink med grönsaksaksspill som var kvarglömd sedan i höstas.
När den var borta försvann flugorna.

En spänn för PET-flaskan åt helvete :confused:


PS
Har inga mygg, Gud ske lov!
Några hundra meter till närmaste vattensamling och gott om svalor runt gården.[/QUOTE]


Nu fick du iofs bort dina flugor, men ett bra tips är att blanda honung och vinäger med lite vatten och hälla i fällan. Det gillar banan / blom flugor som blir groggy av lukten och ramlar då ner i sörjan där de drunknar. Räcker med att lämna vinglaset obevakat så kan man genast få fullt med flugor i glaset, så överblivet vin kan gärna stå kvar i glaset så har man en flugfälla.

Myggorna är dock tyvärr nykterister , men vem vet kanske en Bloody Mary lockar.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.