Håller på att bygga om ett förråd på ca 12m2 där jag hade tänkt att ha en minimumtemperatur på ca 10 grader. Främst för att kunna förvara bl.a. gräsklippare, färger och en frys i förrådet året runt.

Ju mer jag läser på forumet desto fler funderingar dyker det upp.

Den största pucken just nu är om jag ska använda diffusionsplast eller inte i väggar och tak. Läste att man skulle ha det i varmförråd. Senare läste jag att då måste det vara minst 16 grader i förrådet. På ett annat stället stod det 20 grader. Vill ju undvika fuktskador och trodde plasten skulle avhjälpa det men det verkar som om man kan stjälpa mer än hjälpa om värmen är fel. Inte konstigt att man blir snurrig.

1. Beror användningen, av plast eller inte, enbart på värmen i förrådet?
2. Är 10 grader ett dåligt val, är det bättre att lägga sig över eller under för att det ska bli optimalt med fukten?
3. Sist men inte minst, bör jag ha plast eller inte?

Hoppas någon kan ge mig lite tips och råd :)
 
D09
Utan att vara i närheten av expert ;)

Jag skulle inte plasta in något utan bra ventilation.
 
Det här rådet baseras enbart på de svar jag fått och de slutsatser jag dragit av dem och handlar dessutom iofs om ett lika stort förråd men ett förråd som mestadels kommer stå ouppvärmt men ibland kommer värmas upp. Ta det för vad det är. ;)

Jag har i min friggebod använt cellulosaisolering och då utan vare sig plast eller någon luftspalt att tala om. De jag pratat med om detta säger att cellulosa är bra mycket bättre än mineralull på att hantera den fukt som ofelbart kommer befinna sig i väggar, tak och golv. Så eftersom jag kommer ha stora temperaturskillnader och därmed stor fuktvandring så rekommenderades jag att köra med cellulosa utan plast för att låta fukten vandra i princip som den vill. Ungefär så har jag för mig att det lät.... Cellulosan är dyrare så det är ju upp till dig om du anser det vara ett alternativ. :)
 
D09 skrev:
Utan att vara i närheten av expert ;)

Jag skulle inte plasta in något utan bra ventilation.
Ventilation har jag tänkt ha oavsett plast eller inte :)
 
ToRy skrev:
Det här rådet baseras enbart på de svar jag fått och de slutsatser jag dragit av dem och handlar dessutom iofs om ett lika stort förråd men ett förråd som mestadels kommer stå ouppvärmt men ibland kommer värmas upp. Ta det för vad det är. ;)

Jag har i min friggebod använt cellulosaisolering och då utan vare sig plast eller någon luftspalt att tala om. De jag pratat med om detta säger att cellulosa är bra mycket bättre än mineralull på att hantera den fukt som ofelbart kommer befinna sig i väggar, tak och golv. Så eftersom jag kommer ha stora temperaturskillnader och därmed stor fuktvandring så rekommenderades jag att köra med cellulosa utan plast för att låta fukten vandra i princip som den vill. Ungefär så har jag för mig att det lät.... Cellulosan är dyrare så det är ju upp till dig om du anser det vara ett alternativ. :)
Tackar för tipset men detta är inget alternativ i mitt fall. Dock intressant att läsa hur andra har gjort.
 
Jag var i samma läge för 5-10 år sedan när jag skulle isolera förrådet. Råden varierade kraftigt vem man frågade och till slut kollade jag med tillverkaren av den glasull jag köpt och de tyckte jag kunde strunta i plasten då jag siktade på ca 5 grader inne på vintern, inget direkt fukttillskott finns och luften även får visst utbyte med friskluftsventil. Nu har jag visserligen inte brutit upp väggarna och studerat eventuell mikrob tillväxt men jag har svårt att tro att den är särskilt omfattande.
 
D09
Borde inte det vara ( kommer inte ihåg vilket ) övertryck / undertryck för att fukten inte ska krypa ut i väggen mot plasten och stanna , sällan man har sådan vent i förråd utan endast friskluftsventiler. Men som sagt, är inte proffs på detta
 
Farsan skrev:
Ventilation har jag tänkt ha oavsett plast eller inte :)
Är du säker på att det är någon bra idé att ha ventilation i ett förråd? Om du har varmare ute än inne drar du in relativt sett fuktigare luft och får kondens på allting. När det är kallt ute kyler du ner ditt förråd i onödan. Gräsklipparen behöver ingen syretillförsel. Tvärt om, saker rostar bara värre om du blåser in nytt syre hela tiden.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
andersmc skrev:
Är du säker på att det är någon bra idé att ha ventilation i ett förråd? Om du har varmare ute än inne drar du in relativt sett fuktigare luft och får kondens på allting. När det är kallt ute kyler du ner ditt förråd i onödan. Gräsklipparen behöver ingen syretillförsel. Tvärt om, saker rostar bara värre om du blåser in nytt syre hela tiden.
Med ventilation menar jag vanliga ventiler, inga fläktar eller liknande. Det sitter såna ventiler på förrådet idag. Är det såna du syftar på som är onödigt? Finns det några nackdelar med att inte ha någon ventilation alls?
 
D09
Blir det inte väldigt instängt / unket utan några ventiler? Likaså fuktig luft som stiger till taket?

I mitt garage är det bristfällig ventilation på vinden misstänker jag, brädorna i taket börjar mörkna och det borde väl bli samma i förråd utan luftpassage? :)
 
D09 skrev:
Blir det inte väldigt instängt / unket utan några ventiler? Likaså fuktig luft som stiger till taket?

I mitt garage är det bristfällig ventilation på vinden misstänker jag, brädorna i taket börjar mörkna och det borde väl bli samma i förråd utan luftpassage? :)
Unket och instängt blir det när människor vistas i ett slutet utrymme, eftersom vi förbrukar syret och samtidigt avger lukter. Gräsklippare och färgburkar andas inte. Börjar det lukta illa i ett förråd så är det något annat som är fel. Då får man lösa det problemet, inte försöka ventilera bort det.

Att brädorna ruttnar på din vind beror på att det hela tiden tillförs fukt underifrån. I TS förråd ska det inte tillföras någon fukt.

Hur förvarar du makaronerna? I en tät burk eller i en burk med ständig luftväxling?
 
D09
andersmc skrev:
Unket och instängt blir det när människor vistas i ett slutet utrymme, eftersom vi förbrukar syret och samtidigt avger lukter. Gräsklippare och färgburkar andas inte. Börjar det lukta illa i ett förråd så är det något annat som är fel. Då får man lösa det problemet, inte försöka ventilera bort det.

Att brädorna ruttnar på din vind beror på att det hela tiden tillförs fukt underifrån. I TS förråd ska det inte tillföras någon fukt.

Hur förvarar du makaronerna? I en tät burk eller i en burk med ständig luftväxling?
Äter inte kolhydrater ;)

Ser inte jämförelsen med makaronerna då dessa brukar förvaras i glas eller plåtburkar som är oorganiskt men berätta gärna, gillar nya lärdomar :)

Men är med dig på att förvaring av matvaror brukar vara tät, men är inte det för att behålla/ stänga inne fukten så inte maten torkar?
 
Mikael_L
D09 skrev:
Men är med dig på att förvaring av matvaror brukar vara tät, men är inte det för att behålla/ stänga inne fukten så inte maten torkar?
Och ibland tvärtom, så den håller sig torr. Mjuka flingor och mjukt hårdbröd uppskattas inte.
 
D09
Mikael_L skrev:
Och ibland tvärtom, så den håller sig torr. Mjuka flingor och mjukt hårdbröd uppskattas inte.
Håller jag iofs med om. :)

Men frågan är hur "förpackningen" klarar sig ute då det är en byggnad av organiskt material som jag förstår det.

Att färg, gräsklippare, spadar etc klarar sig borde väl vara grönt :)
 
Redigerat:
I byggnadsbeskrivningen till min friggebod - en Jabo Smara - står att "ventiler måste monteras för att fukt- och mögelproblem ej ska uppstå...montera dess så nära varje taknock som möjligt. Garanti gäller ej om detta inte är utfört." Som jag fattar det gäller detta oavsett om den ska isoleras eller ej.

Är det inte så att den fukt som alltid kommer in - oavsett ventiler eller ej - ska kunna komma ut hyfsat fort när det behöver utan att gå genom väggarna?


Apropå maten - som iofs känns en aning off-topic - så brukar jag utan problem förvara mina snabbmakaroner i den kartong de säljs i, ofta i långa tidsperioder och längre än bäst-före-datum. Likaså havregryn och liknande. Ingen fukt. Bröd är en annan sak av någon anledning. Tror iofs att resultatet hade varit ett annat om man inte förvarat grejerna i ett uppvärmt kök....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.