mortimer skrev:
du tog orden ur min mun. Luktar priskartell. Fast å andra sidan finns det inget som hindrar gemene säljare på resp. butik att kika in på vad de andra butikerna har och sedan anpassa sina priser efter det för att komma runt prisgarantin m.m..
Du har rätt förstås, men alla tre gör reklam för att vilja vara billigast och har nu under en period haft en "kostsam" priskonkurens. Det är för att dessa tre kombatanter nu plötsligt ligger på samma krona som allt pekar på kartell.
 
Waxinator skrev:
Dags att anmäla kedjorna för prissammanbete !
Priskarteller är enligt lag förbjudet. :sly:
Det är inte ovanligt att tillverkaren sätter försäljningspris på sina produkter. Om alla återförsäljare håller sig till det priset är det inte per nödvändighet frågan om en kartell. Jämför med mjölk. Om mjölk kostar lika mycket i ICA som Hemköp och Konsum är det då frågan om en kartell?
 
mulch skrev:
Det är inte ovanligt att tillverkaren sätter försäljningspris på sina produkter. Om alla återförsäljare håller sig till det priset är det inte per nödvändighet frågan om en kartell. Jämför med mjölk. Om mjölk kostar lika mycket i ICA som Hemköp och Konsum är det då frågan om en kartell?
Mitt första inlägg om kartellbildningen var med glimten i ögat...:) men om ni vill fortsätta diskussionen så är riktpriset 14 995 kr. Att blanda in företag som inte priskrigar om en specifik produktenhet är inte relevant i denna fråga (däremot kanske bensinbolag (Statoil) och liknande).
 
Waxinator skrev:
Mitt första inlägg om kartellbildningen var med glimten i ögat...:) men om ni vill fortsätta diskussionen så är riktpriset 14 995 kr. Att blanda in företag som inte priskrigar om en specifik produktenhet är inte relevant i denna fråga (däremot kanske bensinbolag (Statoil) och liknande).
14 995 kr är alldeles för mycket för en ofärdig produkt. Lik förbannat kommer jag att köpa den. :)
 
mortimer skrev:
du tog orden ur min mun. Luktar priskartell. Fast å andra sidan finns det inget som hindrar gemene säljare på resp. butik att kika in på vad de andra butikerna har och sedan anpassa sina priser efter det för att komma runt prisgarantin m.m..
Ja, de är väl inte så nöjda med att ge bort sina vinstmarginaler om det kan förhindras ;) Konstigt att det tog så lång tid bara.
 
Är det någon som varit i kontakt med Bosch supporten på mail nu idag eller igår ? Jag har inte fått svar på mitt som jag skickade idag vid 09.00 idag.
 
Jag har skickat 3ggr.. 1 gång igår och 2ggr idag. Inte ett ljud:(
 
Kanske är överösta med mail. Har inte Bauhaus prisgaranti också? Enligt Prisjakt.se har de den för 12.395kr och med t.ex 10% prisgaranti mot HN/Cheapy/Hornbach så borde du få den för 11.155kr, alltså ca 600kr billigare hos Bauhaus.
 
mortimer skrev:
Kanske är överösta med mail.
Eller sitter de på kurs hos Indego-utvecklarna för att bli uppdaterade. ;)
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Är det någon av er som gjorde en skärmdump från Harald Nyborgs hemsida under priskriget?

Jag är nämligen lite kluven! Min indego fungerar hur bra som helst! Men jag känner mig samtidigt lite lurad. Jag har en 2012 version 5.7 78db. Jag är lite prylnörd och vill ju självfallet ha en NY maskin när jag köper något. Jag har inget larm och inte den senaste mjukvaran i roboten. Sen kanske detta inte är hela världen eftersom den klipper superbra på mina 900kvm. Men jag känner mig lite lurad ändå... På Harald nyborgs hemsida står det såhär idag:

"Inbyggt larmsystem ger stöldskydd"
"OBS!!!! Det kan förekomma båda 2012 och 2013 års modeller i butik (små variationer mellan dessa)"

stog det verkligen så under priskriget? Då kan jag ju inte bråka om att jag fick en 2012:a, men jag har ju fortfarande inte larmsystem...

Någon som gjorde en skärmdump? Var det denna text på hemsidan under priskriget?

tack också för allas medverkan i detta forum! Det är superbra kvällsläsning! :)
 
Pratade med kundtjänsten igår om att min klippare inte följer gränstråden vid ominstallation,
detta som fungerade perfekt vid första installationen och användandet.
Jag har nu dubblat längden på tråden till ca.200m och flyttat laddstationen, och nu uppför den sej som flera andra här på forumet har skrivit om, den vänder för att följa tråden men viker av efter några meter in på gräsytan och fortsätter planlöst.
Rådet jag får av supporten är att göra om mina lödda trådskarvar,ledningsförmågan kunde vara för bra!? Tydligen high tech kabel för enbart Bosch signaler eller?...
Men när jag tog upp problemet med att den inte klipper överlappande utan lämnar 5-20cm oklippta remsor så ville dom ha in den för kalibrering.
 
Redigerat:
M J skrev:
Eller sitter de på kurs hos Indego-utvecklarna för att bli uppdaterade. ;)
Det tar jag för givet att de gör alltemellanåt, det är delvis så Kundsupporten får rätt info om produkten utan att behöva gissa. Ett nära samarbete mellan support och utvecklare i detta fallet är viktigt.
 
Eriksgatan
N_Fredriksson skrev:
Hej alla robotintresserade.
Har läst en hel del på forumet om denna klipparen.

Köpte en idag och kommer lämna rapport hur min fungerar, själv så är jag positiv och ska försöka göra det rätt från början och hoppas att maskinen sköter sig.
En liten fråga angående guidekabel för laddning, kör ni med detta?
En bekants bekant har en och kör utan slingan och det fungerar bra för han.

/Niklas
Lycka till med installationen.
Vill inte verka snorkig, men om du nu skriver att du skall försöka göra rätt från början, gör då rätt och läs gärna den mycket korta manualen. Skriv
sedan gärna frågor här.
 
Ett till tips, läs igenom hela denna tråden om du inte gjort det redan.. mycket information, både i installationstips, felsökning och robotbeteende :)
 
Soldyrkaren skrev:
Pratade med kundtjänsten igår om att min klippare inte följer gränstråden vid ominstallation,
detta som fungerade perfekt vid första installationen och användandet.
Jag har nu dubblat längden på tråden till ca.200m och flyttat laddstationen, och nu uppför den sej som flera andra här på forumet har skrivit om, den vänder för att följa tråden men viker av efter några meter in på gräsytan och fortsätter planlöst.
Rådet jag får av supporten är att göra om mina lödda trådskarvar,ledningsförmågan kunde vara för bra!? Tydligen high tech kabel för enbart Bosch signaler eller?...
Men när jag tog upp problemet med att den inte klipper överlappande utan lämnar 5-20cm oklippta remsor så ville dom ha in den för kalibrering.

Har varit i kontakt med BOSCH support,Jonatan von Seth, det är inget larm överhuvudtaget på version 5.7 eller 5.8, många tror sig höra ett larm men det är ljud när man knappar in sin pinkod.
Uppgraderingen är försumbar enligt Bosch support Zacharias Sandberg, Indego 2013 har en del förbättringar, bland annat reducerad ljudnivå.
Normalt finns ej behov för en software-uppdatering med vår INDEGO, Indego är dock förberedd till detta. När/om det kommer en softwware-uppdatering i framtiden är roboten förberedd till detta via SD-kort slot. Slut på citat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.