Har hört mig för om att lämna in för slipning och kittning och blir inte klok på svaren. Det verkar finnas två skolor när det gäller val av kit. Ena falangen (2st) säger att vanligt fönsterkit är bäst för Silikonbaserat kan man inte måla på och andra falangen (oxå 2st) säger att vanligt fönsterkit är skit och inte håller och att man visst kan måla bara väntar lite (Det silikonbaserade hette Silirub nånting tror jag).

Lite förvirrad. Priserna för att kitta om är oxå ganska kraftigt skiftande. Från 125 till 450 per fönster ( och då snackar vi fönster med fyra rutor)
 
Jag skulle aldrig låta någon använda silikon på mina fönster. Det är ett elände att få bort. Det går tex inte att få loss rutan i ett stycke om man skulle behöva det.

Rent linoljekitt, tex Åffa, är perfekt om man har tid att vänta några veckor innan målning. Har man inte tid att vänta så använder man ett kitt på alkydolja eller någon hybrid som stelnar fortare och kan målas över efter något dygn.

Obs! Det är nödvändigt att vänta några veckor med övermålning om man använder linoljektt. Om man har för bråttom så blir ytan skrynklig och det blir jättefult.
 
Jag instämmer i kritiken mot siliconkittet, skulle renovera ett litet fönster som blev "fuskrenoverat" några år tidigare, gick inte att få loss någon ruta, fick slå ut dom och plocka bitar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.