Mikael_L
Jag har en kompis som eventuellt har en besynnerlig sak på gång.

Hon ska säga upp ett garage, men hon fick en aning konstiga vibbar vid telefonsamtalet när hon muntligt sa upp det.
Så för säkerhets skull skickade hon ett REK brev också.

Nu har det kommit i retur, att mottagaren aldrig har kvitterat ut det.

Vad betyder det, lite så där juridiskt sett, är det uppsagt nu, eller inte?
Om det blir någon tråkig eftersläng, är det bra att kunna visa att det kommit retur, eller är det bättre att hålla tyst om det?
 
Som privatperson kan vi ju tyvärr inte få ordnat med delgivning...

Hon har gjort vad hon kan, men om det räcker vet jag inte.
Har en bekant i liknaden situation med företaget yellow i Borås...

Det hon kan(?) göra är att stämma till tingen för "delgivning"...

Det faktum att ett REK kommer i retur tycker jag spontant osar katt. Räkna med att det finns en hund begraven. Kan vara värt att kontrollera uthyraren med kända databaser ss Ratsit.se , skatteverket, bolagsverket, PRV, m.fl. - personen kan ha rent mjöl i påsen, men "konstiga vibbar" brukar skvallra om annat...

En annan bekant har domstolsutslag på att en försändelse inte anses mottagen med mindre än att mottagaren lämnat kvitto på mottagande av just precis specifik just den försändelsen...

Har ingen patentlösning på hur att "delge" uppsägningen - men nu har du i vart fall den här offentliga strängen som styrker att hon sökt nå uthyraren skriftligen men inte lyckats.
Har uthyraren möjligen en fax?
Fax har, om jag hört rätt, av domstol likställts med REK gällande förmodande att mottagaren erhållit det skriftliga - kan ju vara värt att gardera sig med ett fax?
 
Det kan nästan vara bättre att skicka ett vanligt brev. Fixa vittnen på att uppsägningen verkligen läggs i kuvertet, och att brevet postas. Om det finns ngn. tveksamhet över adress så skicka till flera möjliga adresser.

vanligt brev anses i många juridiska sammanhang som en säker metod. Posten anses ha så hög säkerhet att man kan förutse att ett brev som skickats med post är läst av mottagaren inom viss tid (14 dagar, har jag för mig). Det är lite olika i olika sammanhang vilken delgivningsnivå som måste tas till. Men för en uppsägning av ett hyreskontakt bör man inte vara tvungen att skicka rek. eller med mottagningsbevis.
 
O
Är det inte så att man ibland kör med förenklad delgivning, de skickar 2st brev med ett visst mellanrum. Därefter anses du ha fått brevet?

Mail kan räknas som giltigt sätt men då hänger det på att mottagaren svarat.
har för mig att jag läste om nån som blev uppsagd från sin lgh eller om det var vräkt. värden hade skickat ett mail.
Eftersom mottagaren hade svarat på mailet så räknades det som ett korrekt sett att informera...
Dock måste jag erkänna att jag inte tänker ta gift på nått av det jag läste... det var ett bra tag sen och jag kan minnas allt helt fel....
 
Odjuret skrev:
Är det inte så att man ibland kör med förenklad delgivning, de skickar 2st brev med ett visst mellanrum. Därefter anses du ha fått brevet?

Mail kan räknas som giltigt sätt men då hänger det på att mottagaren svarat.
har för mig att jag läste om nån som blev uppsagd från sin lgh eller om det var vräkt. värden hade skickat ett mail.
Eftersom mottagaren hade svarat på mailet så räknades det som ett korrekt sett att informera...
Dock måste jag erkänna att jag inte tänker ta gift på nått av det jag läste... det var ett bra tag sen och jag kan minnas allt helt fel....
Då ologisk är väl ändå inte juridiken att ett mail som svaras på, inte anses mottaget? Eller är jag mer blåögd än vanligt?

Jag skulle nog anse mig ha gjort vad jag kan. Se till att spara det returnerade reket. Reagera däremot direkt på ev. ny faktura som kommer med ett nytt samtal som gärna spelas in.
 
Jag skulle gardera med att även sända ett mail. Enkelt gjort genom att använda liknande text som i reket.
 
Värdet av REK beror väl mer eller mindre av hur avtalet i grund och botten är formulerat.

Ett väl skrivet avtal innehåller en paragraf om hur avtalsparterna ska kunna kommunicera med varandra.

Typ:

"Ett brev sänt med REK enligt adresser i detta avtal ska anses vara mottagaren tillhanda sju veckodagar efter att det sänts".
 
Reviderar mitt svar. Svaret fanns på hyresnämndens hemsida. När du skickade iväg det, så var det klart. Att de inte hämtat ut är inte ditt problem...

[h=1]Uppsägning[/h]Här hittar du svar på vanliga frågor som rör uppsägning.


Jag är bostadshyresgäst och vill säga upp mitt hyresavtal för avflyttning. Hur ska jag göra? Till vilket datum kan jag säga upp?
Du kan vända dig direkt till hyresvärden och tala om när du vill flytta från lägenheten.
Om du kommer överens med hyresvärden om att hyresavtalet ska upphöra, bör du se till att hyresvärden skriftligen bekräftar detta. I bekräftelsen ska stå vilken avflyttningsdag som ni har enats om.
Kommer du inte överens med hyresvärden, kan du i stället säga upp dig till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från den dag du gör uppsägningen.
Skickar du uppsägningen i rekommenderat brev (utan mottagningsbevis), anses hyresvärden ha fått den i samma stund som du har lämnat brevet på postkontoret. Hyresvärden anses alltså ha fått uppsägningen även om brevet inte blir utlöst eller kommer bort.
Det är viktigt att du behåller en kopia av din uppsägning och kvittot du fick på posten.
Väljer du i stället att skicka uppsägningen i ett vanligt brev (lösbrev), måste du kunna visa att hyresvärden har fått uppsägningen. Det är alltså en fördel att skicka brevet rekommenderat.
Hyresavtalet upphör

  • den 30 april om du lämnar in det rekommenderade brevet senast den 31 januari
  • den 31 maj om du lämnar i stället lämnar in det rekommenderade brevet den 1 februari.
Du hittar lagreglerna i 12 kap. 3-5 och 8 §§ jordabalken.





 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.