Halloj. Kämpade med IM kanalen igår vilket inte var det lättaste.
Har öppet till nock och ca 41cm mellan innertak och yttertak.
Iaf, jag har monterat en takhuv, och från denna går ett spiro ner, 160 mm i diam.
Dock går det bara till ovansida av innertak, genom innertaket har jag monterat slangen då ställningen till den frihängande fläkten inte tillåter ett 160 rör att gå emellan.
Självklart har jag isolerat hela sträckan genom taken med brandisolering.

Frågan är om denna installation godkänns, man kan ju inte ta loss slangen från röret, utan man får lossa slangen längre ner och sota uppifrån genom både takhuv och slang.

en annan sak är att där jag skarvat takhuvens rör med mitt spiro har jag dragit plåtskruv som alltså sticker in i ventkanalen, gnälls det över detta?

I BBR står inget om detta, och sotarn hade inte teletid nu, så jag tänkte kolla med er om det är nån som vet innan jag jagar sotarn imorrn igen...

Mvh Patrik (som inte har köksfläkt ännu och alltså inte vill steka mat)
 
Ingen som kunde svaret här tydligen, men sotarn har iaf gett svar.
Slangen måste gå att lossa innifrån, så röret måste komma ner genom innertaket.
Blir att tänka om lite med konstruktionen alltså...
 
moken skrev:
Halloj. Kämpade med IM kanalen igår vilket inte var det lättaste.
Har öppet till nock och ca 41cm mellan innertak och yttertak.
Iaf, jag har monterat en takhuv, och från denna går ett spiro ner, 160 mm i diam.
Dock går det bara till ovansida av innertak, genom innertaket har jag monterat slangen då ställningen till den frihängande fläkten inte tillåter ett 160 rör att gå emellan.
Självklart har jag isolerat hela sträckan genom taken med brandisolering.

Frågan är om denna installation godkänns, man kan ju inte ta loss slangen från röret, utan man får lossa slangen längre ner och sota uppifrån genom både takhuv och slang.

en annan sak är att där jag skarvat takhuvens rör med mitt spiro har jag dragit plåtskruv som alltså sticker in i ventkanalen, gnälls det över detta?

I BBR står inget om detta, och sotarn hade inte teletid nu, så jag tänkte kolla med er om det är nån som vet innan jag jagar sotarn imorrn igen...

Mvh Patrik (som inte har köksfläkt ännu och alltså inte vill steka mat)
Byt till popnit är mitt råd. Dels förstör vassa skruv sotningsutrustningen och kan skada om man använder händer inne i kanalen vid rensning men även försvåra typ att rengöringsutrustning fastnar. Sotarna är inte glada över det.
Du kan ev slipa ner det som sticker in med en "dremel" eller liknande. Det är inte skruvandet i sig dom retar sig på utan mera att vassa saker sticker in i kanalen.
Ex så är en skruv monterad innifrån röret helt ok.

Steffe

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.