I helgen tog jag mig för att packa upp de sista flyttkartongerna jag har haft stående på samma plats i ca 3 månader, tätt mot en vägg.
När jag flyttade dem så visade det sig att det är mögel båda på väggen och kartongerna!!! vitt/grönt ludet fluff! USCH!

Ska jag gå å dränka mig nu eller?

Det var inget mögel där innan kartongerna stod där, då var det träpanel som vi sedan målat, väggen är väldigt kall, inget element etc i närheten...

Vad ska man göra?
Ställa dit ett element + fläkt eller?

att riva upp väggen är inte ett alternativ...

HILFE!!
 
Det kan nog vara så enkelt att lådorna stått för nära väggen så att luften
inte kunnat cirkulera.

Torka bort och tvätta med klorin.
Det borde räcka
 
hoppas! ska genast köpa klorin!!
 
Mögel kan uppstå som engångsföreetelser också (kanske var lådan fuktig) så förhasta ingenting. Jag tycker du kan tvätta med klorin, faktiskt.
Nu vet du ju vart det fanns och kan hålla det under uppsikt. Det finns fuktmätare som kanske kan ge besked om läget också.

Är det en källare ? I så fall är det värre om ni har träpanel....
 
I gamla hus vandrar fukt. In eller ut, beroende på temperaturvariationer. Finns det ingen luftirkulation uppstår mögel på organisk material. Det är inget konstigt. Ha alltid en luftspalt mot vägg och lägg en bit regel eller så under lådor så att luften kan cirkulera.

Och börja för guds skull inte "isolera bort" fukten med allehanda diffusionsspärrar, plastfolior eller andra moderniteter. DÅ får du problem på allvar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.