Hej!

Vi ska installera en avfuktare i vår krygrund samt källare, sorptionsavfuktare.
Vi tog in offerter på jobbet och den totala kostnaden (material, avfuktare och arbetstid) hamnar på ca 21 000 kr (efter ROT avdrag).
innan ROT avdrag ligger totalkostnaden på 34 000 kr varav arbetskostnad är 25 000 kr, är detta rimligt?
Jag har ingen känsla för detta men tycker att andelen för arbetstiden kändes väldigt hög.

tack för hjälpen!
 
Ja, några 50 timmar lär väl inte installationen ta om det inte är något alldeles särskilt de ska göra. Å andra sidan är 9000 för avfuktare och material relativt "billigt". De har nog skruvat upp arbetskostnaden för att ge möjlighet till större ROT-avdrag. En totalkostnad på drygt 30 kkr före ROT tror jag iofs är normal när man ber en firma göra hela jobbet.

(För min del har det fungerat bra i fyra år med en kondensavfuktare i krypgrunden, kostnad 3 kkr)
 
Även för mig har det fungerat bra i snart 4 år med en vanlig woods ds 36 kondensavfuktare + en liten fläkt som hjälper luften att cirkulera. 140 kvm uppdelat i 3st "rum"

Avfuktaren köpte jag på blocket för ett par tusen.
 
Vi diskuterade sorbtionsavfuktare vs kondensavfuktare ganska mycket för ca 5 år sedan. Jag kör sedan fler år med en enkel kondensavfuktare i krypgrunden. Funkar utan problem. Kostar kanske 3.000 kr. Och framförallt drar den betydligt mindre energi än en sorbtionsavfuktare. Så mitt mycket starka råd är att köpa en eller två kondensavfuktare - en för krypgrunden och en för källaren.
Kolla gärna mina tidigare inlägg så hittar ni de trådarna när vi diskuterade detta.
 
Hej, har precis satt igång kondensavfuktaren. Den fick ner fukthalten från 82 till 69 på ett dygn dock med sommartemperatur 18-19C i grunden. Jag planerar att köra kondensavfuktaren på sommaren och sedan avstängd och öppna kattgluggar under hösten/vintern.
Det kräver lite mer manuellt arbete att gå ner och starta avfuktaren på sommaren och täppa igen gluggar men driftskostnaden på en sorbtionsavfuktare och inköpskostnaden är högre.
Jag vill inte ha en apparat med 800w elektrisk värmare ovanför min cellplastisolering pga brandrisk.

Men gör som Rollo föreslår och kolla gamla trådar. Det var det som fick mig att satsa på kondensavfuktaren.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.